Post entry

Finskt mode

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Efter att ha avverkat ett arbetspass på 6 veckor på sjön med begränsad tillgång till internet har jag nu påbörjat mitt lediga pass med att studera allt jag missat. Mycket har hänt här på Redeye och många intressanta analyser och blogginlägg har skrivits och jag skall givetvis själv försöka återuppta bloggandet med hopp om att skapa något läsvärt.

Det är rätt kul att svenska modeföretag nu går som tåget, såväl i Sverige som internationellt. Jag har dock själv lite intresserat följt det finska modeföretaget Marimekko under en tid. Bolaget är noterat i Helsingfors och är verksamt inom mode och heminredning. Det är få som undgått att lägga märke till det klassiska randiga eller blommiga Marimekko-mönstret och jag är nästan övertygad om att varje finsk kvinna har någon Marimekko produkt hemma. Om man tittar lite på den geografiska andelen av försäljningen ser man även att största försäljningen sker i hemlandet (ca 70 %). Övriga nordiska länder representerar drygt 10 %. Således bör det finnas goda möjligheter att växa rejält internationellt kan man tycka. Ser man på halvårssiffrorna så ökade dock försäljningen med endast 3 % till 33,9 MEUR. I Finland minskade försäljningen med 2,4 %, dock ökade den internationellt med hela 20 %. Att försäljningen minskar i Finland beror troligtvis till stor del på att flera internationella och då främst svenska klädkedjor nu etableras i Finland i rask takt.

Jag var för en tid sedan in i en Marimekko-butik i Kotka. Jag blev ärligt talat lite ställd när jag kom in i butiken eftersom det var helt överfyllt med Marimekko-prylar. Jag hade knappt rum att gå där och det kändes som jag ville skrika ut: Hallååå, hur skulle det vara med lite modernare uppläggningssätt??

Det slutade dock med att jag köpte ett bäddset men jag kunde inte sluta med att känna förgrymmelse över inredningen. Funderade även på att jag borde skicka ett mejl till bolaget och fråga vad de riktigt pysslar med där i Kotka?

Jag har dock efter detta besökt Marimekko butiker med betydligt modernare inredning och varuupplägg. Men för mig personligen fick varumärket sig en rejäl törn i sidan efter Kotkabesöket. Produkterna är rätt dyra och håller hög kvalitet. Det som gör en förundrad är att bolaget även har börjat sälja billigt husgeråd av plast med Marimekkomönster. Att kombinera krims-krams med kvalitet känns som att bolagsledningen är desperata.

Hur kommer då bolaget att lyckas internationellt? Kan det bli ett lika framgångsrikt som GANT eller som Björn Borg är på väg att bli? Med en tillväxt på 20 % internationellt ser det ju lovande ut och bl.a. ser satsningen på Japan ut att lyckas. Finskt och japanskt mode passar ganska bra ihop med ganska strikta och raka mönster, frågan är hur det kommer att gå i övriga världen? Finländare är dock ett konservativt och melankoliskt folkslag och beteendemönstret är långt ifrån det öppna svenska. I Finland är det individualisten som regerar, det ser man tydligt t.ex. på att Finland har svårt att hävda sig i lagsporter men är betydligt bättre i individuella grenar. Finland är bra på att få fram teknologiska innovationer men mode, nja, det tror jag inte att kommer att lyckas!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?