Framgångar för Fingerprint
2011-09-29 21:30, Edited at: 2011-09-29 21:32Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Fingerprint Cards meddelade igår att de fått en order på 20 Mkr från den kinesiska distributören HST. Ordern gällde bolagets areasensor som i huvudsak kommer att integreras i personliga identifieringsenheter för bankkunder. Enligt pressmeddelandet rör det sig om en av Kinas största banker som utvidgar utrullningen av biometriska identifieringsenheter till ytterligare en region i landet. Således finns det sannolikt mycket mer att hämta i takt med att utrullningen ytterligare vidgas samt då sannolikt fler banker kommer att följa efter. Tidigare i år fick också Fingerprint en order på bolagets nya linjesensor där också bankkunder var målgruppen för produkten men nu rör det sig alltså om areasensorn, vars potential absolut inte skall underskattas.
Enligt Fingerprint ligger marknadspriset för linjesensorn kring 2-3 usd. Det är också linjesensorn som nu saluförs mot mobiltelefontillverkarna vilket vid framgång naturligtvis kommer att öppna upp en mycket stor volymmarknad. Marknadspriset för areasensorn är dock mångdubbelt högre och ligger sannolikt idag kring 15-20 usd. Anledningen till detta är bl a att sensorn är större och innehåller mer kisel, vilket är ett dyrt material. Tillförlitligheten är också högre hos areasensorn vilket, trots prisskillnaden, innebär att den gör en konkurrenskraftig säkerhetslösning för t ex inloggning i nätbanken. Gårdagens order på 20 Mkr skulle således kunna omfatta ca 200 000 sensorer, alltså en bråkdel av antalet potentiella användare.
Med tanke på att Fingerprint är marknadsledande inom den kinesiska banksektorn är bolaget självfallet också mycket bra positionerade när nu bankerna i allt ökad utsträckning börjar rulla ut biometriska inloggningsenheter till sina kunder. Tidigare har som bekant slutanvändarna för Fingerprints sensorer varit bankanställda som brukat sensorerna för bl a säker nätverksinloggning. Det är också uppenbart att aktiviteten hos bankerna nu ökar. Enligt en intervju med marknadsföringschefen för Beijing Tiancheng Technologies, publicerad för ett par veckor sedan, pågår flera pilotutrullningar med usb-nycklar med fingeravtrycksläsare, bl a hos Postal Savings Bank of China och Mincheng Bank. Att Beijing Tiancheng Technologies saluför läsare med Fingerprints sensor måste också ses som mycket troligt eftersom marknadsföringschefen i intervjun tillkännager samma banker som kunder som Fingerprint listar i bl a sin senaste företagspresentation som finns tillgänglig på hemsidan. Det är således också sannolikt att det var Beijing Tiancheng som Fingerprint i juli annonserade att var den huvudleverantör av biometriska säkerhetslösningar som valde att gå i produktion med bolagets nya linjesensor i sina usb-nycklar. Värt att påpeka är att Postal Savings Bank of China är Kinas femte största bank med ca 40 000 filialer runt om i landet, vilket ger en vink om potentialen.
Överlag har Q3 varit ett mycket framgångsrikt kvartal för Fingerprint Cards. Förutom offentliggjorda vunna orders på ca 30 Mkr har bolaget tillkännagivit flera nya distributörer, bl a har två tillkommit på den sydkoreanska marknaden, varav den senaste annonserades idag. Med tanke på att orderstocken vid halvårsskiftet uppgick till 14,9 Mkr lär även Q3-rapporten bjuda på uppmuntrande läsning då vi sannolikt kommer att få bevittna en försäljning överstigande 20 Mkr samt ett trevligt plusresultat. En marknad jag dessutom räknar med att Fingerprint snart kommer att få ett ordentligt genombrott på, är den indiska. I fjolårets Q3-rapport avslöjades att Fingerprints deltagande tillsammans med den indiska distributören, Implantaire, vid en framgångsrik mässa genererat 200 nya ”leads”, vilka nu sannolikt vuxit till sig och skulle alltså kunna närma sig kommersiella orders. Med tanke på framgångarna, framtidsutsikterna samt att aktien befinner sig ca 30 procent ovanför 1-årslägsta känns aktien superbillig.