Fingerprint tappar marknadsandelar
2012-03-14 23:41, Edited at: 2012-03-15 10:23Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
En elefant har klivit in på Fingerprint Cards hemmamarknad(Kina) och marken riskerar nu att rämna under bolagets tidigare så stabila tillväxtväg.
Den 2 januari meddelade Fingerprint Cards att de vunnit en rekordstor order på 44 Mkr från den kinesiska distributören HST. Mellan den 2 och den 5 januari sålde bolagets VD 320 000 aktier. Privatekonomiska skäl angavs som orsak men det vete tusan.
Rekordordern omfattade i huvudsak bolagets areasensor som integreras i olika säkerhetsprodukter och leveransen bedömdes ske löpande under innevarande år. Samtidigt meddelades att HST fått 1-års exklusivitet på areasensorn gällande den kinesiska marknaden.
Lejonparten av Fingerprint Cards försäljning går till Kina och addressen för areasensorn är i huvudsak den kinesiska banksektorn. Så sent som i februari stoltserade bolaget, via en företagspresentation, med att deras areasensor idag i praktiken är standard inom banksektorn och att marknadsandelen ligger på över 80 procent. Marknadsexklusiviteten beviljad åt HST förbryllar dock, särskilt då rekordordern bedöms rullas ut löpande under året. Detta väcker ju misstanke om att det kan dröja innan HST lägger nästa order, vilket även stärks av Fingerprints prognos för innevarande år, omfattande en försäljning på 70-90 Mkr. Med tanke på att fjolårets nettoomsättning uppgick till 68,6 Mkr och då biometrimarknaden spås explodera förbryllar naturligtvis prognosen, särskilt då det finns risk för nolltillväxt. Värt att påpeka är att Fingerprint ifjol avslöjade att de eftersträvade mindre orders från HST men med högre frekvens och alltså inte några jätteorders.
Elefanten
Igår pressmeddelade dock Fingerprints största konkurrent, Authentec, att de fullföljt de första leveranserna av deras areasensor TCS2 till kinesiska Miaxis som är en världsledande leverantör av biometriska produkter. Authentec, som omsätter ungefär sju gånger mer än Fingerprint, rullar nu ut sin areasensor, via Miaxis säkerhetsprodukter, till flera stora kinesiska banker, bl a Bank of China, som är en av de fyra största i landet.
Authentec skriver: _”__Under terms of a purchasing agreement between Miaxis and AuthenTec executed in 2011, AuthenTec will provide high volumes of TouchChip sensor products to Miaxis for use in fingerprint ID systems including its USB readers, as well as other Miaxis products designed to serve the growing market in China for banking and government programs requiring fingerprint biometrics.”_
Här finns ett ganska stort problem eftersom Miaxis hävdar att deras marknadsandel inom den kinesiska finanssektorn uppgår till hela 60 procent. Därtill så tilldelades Miaxis ifjol utmärkelsen “Best Global Partner 2010” av Fingerprint Cards(!). En stor del av Fingerprints leveranser via distributören HST har alltså haft Miaxis som destination och plötsligt framstår allting som mycket alarmerande, eftersom Authentec enligt stycket ovan, tycks ha inlett ett omfattande samarbete med den kinesiska branschjätten.
Det är onekligen så att Authentec kapat åt sig marknadsandelar av Fingerprint, som dessutom riskerar att vara betydande, vilket också försäljningsprognosen för innevarande år indikerar. I Q3-rapporten ifjol skrev Fingerprint att flera upphandlingar gällande areasensorn var på gång men än så länge har vi inte bevittnat några framgångar och då Miaxis nu valt Authentec:s sensor kan ju Fingerprint ha fått ta emot ett par knockoutslag i elfte ronden. Beviljandet av marknadsexklusiviteten till HST känns också svajig. Kan det t o m vara så illa att HST är på väg att lämna Fingerprint och att det funnits en klausul i samarbetsavtalet som tvingat HST att beställa varor för 44 Mkr? Eller ett villkor som tvingat Miaxis ge en större order för att kunna avsluta samarbetet? Håller inte areasensorn längre måttet eftersom Fingerprint nu, enligt bokslutsrapporten, jobbar med att få fram en uppdaterad version?
Är det så illa ställs nu hoppet till linjesensorn men här kan Fingerprint ha tagit sig vatten över huvudet gällande förväntad försäljning. Linjesensorn lanserades ifjol men har ännu inte nått någon betydande försäljning men framstår ha stor potential via ramavtalen som annonserades i slutet av fjolåret med två mobiltelefontillverkare.
Fingerprint prognos för 2015 är att 30 procent av alla mobiltelefoner kommer att vara försedda med sensorer. Räknar vi då med en total försäljning på 2,5 miljarder mobiler och att 750 miljoner av dessa skulle vara försedda med sensorer, multiplicerat med ett marknadspris på 1,5 usd/st(enligt Fing ligger nuvarande pris på 2$) landar värdet på ca 1,1 miljarder USD. Analysföretaget Goode Intelligence spår dock i en färsk analys att intäkterna under 2015, omfattande biometriska produkter och tjänster för mobiltelefoner, kommer att uppgå till 161 MUSD. Prognosen omfattar dock inte enbart fingeravtryck utan även andra tekniker såsom t ex röst- och ansiktsbiometri och skillnaden mot Fingerprints beräkningar är naturligtvis enorma.
För att linjesensorn skall generera en lika hög försäljning som bolagets totala omsättning uppgick till ifjol krävs sannolikt en försäljning på ca 7 miljoner sensorer(beräknat på ett marknadspris på 1,5 $/st). Det krävs alltså en storsäljande smartphone-modell för att nå dit. Då vägen inte längre känns spikrak för areasensorn och då vi ännu inte vet vad ramavtalen med mobiltillverkarna kommer att generera känns börsvärdet lite uppskruvat. Nu behöver det ju visserligen inte bli så illa men visst ringer varningsklockan och var det verkligen i huvudsak privatekonomiska skäl bakom VD:s försäljning?