Post entry

Fettminimeraren nästa superraket ?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Det har varit segt men signalerna runt om i världen och framför allt i Nordamerika talar sitt tydliga språk, nu är Spotlightlistade Eatgood på väg att slå igenom på bred front med sin nyttiga ”Lightfry”. Ska du slå igenom någonstans inom snabbmatsbranschen så ska du så klart göra det på andra sidan Atlanten !

Men till att börja med fördelarna med Eastwoods friteringsugn ”Lightfry”:

Lightfry-ugnen använder ånga och varmluft vid tillagningen vilket gör att användaren slipper den onyttiga, farliga, miljöskadliga och dyra oljan.

Förutom den olja som leverantören förbehandlat produkten med så används alltså ingen olja vilket innebär 30-100% mindre fett !

Restaurangen slipper risken för oljebränder och personalen slipper ”oljedimman” samt risken för brännskador p.g.a het olja.

Läs gärna mer om tekniken här:

http://eatgood.se/tekniken/

Bred användning.

Från början var Lightfry lite av en ugn för en produkt – den älskade pommes friten. Men nu ångfriteras med fördel exempelvis även kycklingnuggets, grönsaker, falafel och t.o.m efterrätter.

Kolla in denna filmen:

https://www.youtube.com/watch?v=SBUx_tXTE_I

Coronapademin

Pandemin har ju slagit stenhårt mot restauranger så att 2020 blev ett förlorat år för Eatgood är givetvis inget konstigt. Men nu syns ljuset i pandemitunneln och länder börjar förbereda sig för att ”öppna upp” samhället. Jag misstänker att det kan bli rena glädjeeuforin när vaccinet har nått den breda massan. Och när väl folket börjar besöka restauranger och restaurangerna i sin tur ser att man nu kan börja satsa offensivt igen, ja då bör den hållbara och nyttiga linjen spela Eatgood rakt i händerna.

Nordamerika

Ja det var ju det där med Nordamerika, alla förstår nog att slår man igenom här så är lyckan gjord. Snabbmatsmarknaden är ju inget annat än gigantisk och skulle man få fäste om så bara i en större snabbmatskedja så skulle det innebära många ugnar.

Vad sägs om dessa kommunicerade signaler som indikerar ett annalkande genombrott på den nordamerikanska marknaden:

Pm 2020-03-19

Sekretessavtal med amerikansk snabbmatskedja av storleken 1500 – 3000 restauranger:

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter/nyhets-artikel/?id=56407&publisher=370

Skulle det bli skarp order här med låt säga 4 ugnar/restaurang så vore det ju inget annat än Bingo !

Pm 2020-06-23

USA certifiering även för äldre byggnader:

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter/nyhets-artikel/?id=60234&publisher=370

Lightfry är nu alltså anpassad även för äldre USA- byggnader som står för ca. 85 % av beståndet och vidgar således marknaden rejält.

Pm 2021-02-19

6 nya återförsäljare i USA och ny amerikansk hemsida för Lightfry:

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter/nyhets-artikel/?id=67778&publisher=370

Eatgoods distributör i USA har signat 6 nya återförsäljare som täcker 19 delstater bl.a New York och Philadelphia. Ny hemsida: www.lightfryusa.com  för USA- och Kanada-kunder samt återförsäljare har lanserats.

Pm 2021-04-16

Nytt distributörsavtal Mexico:

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter/nyhets-artikel/?id=69405&publisher=370

Odisa Equipa har mer än 1000 anställda och täcker hela Mexico.

Pm 2021-04-19

3 nya återförsäljare i USA som täcker 8 delstater:

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter/nyhets-artikel/?id=69578&publisher=370

Bl.a inkluderas nu välbefolkade Texas och Chicago.

Pm 2021-04-19

Order från USA på 3 M SEK

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter//nyhets-artikel?id=69949

Vad gäller USA så har Eatgoods distributör HB Specialty Foods försäljningskontor och distributionsanläggningar över hela landet. Bolaget har anställt en chef som enbart ska fokusera på Lightfry. Att detta leder till försäljningsframgångar och detta snart känns rätt självklart.

Beträffande snabbmatskedjor i USA så kan jag exemplifiera potentialen med dessa kycklingnischade kedjor som dessutom alla har pommes frites som tillbehör:

KFC (Kentucky Fried Chicken) säljer framför allt friterad kyckling. Mätt i omsättning är KFC världens näst största snabbmatskedja (efter McDonald’s) och hade i december 2018 cirka 22 600 restauranger fördelat på 150 länder, varav tolv i Sverige.

Popeyes Louisiana Kitchen är en snabbmatskedja baserat på friterad kyckling som grundades 1972 i New Orleans, Louisiana, i USA. Kedjan hade 2018 totalt cirka 3 100 restauranger fördelat på ett 30-tal länder.

Chick-fil-A är en snabbmatskedja som erbjuder kycklingsmörgåsar. och har idag över 2 600 restauranger.

Church’s Chicken är en amerikansk snabbmatskedja med fokus på friterad kyckling. Kedjan har idag över 1 000 restauranger i cirka 25 länder.

Bojangles’ är en snabbmatskedja baserad i sydöstra USA och som specialiserar sig inom cajunkryddad friterad kyckling. Kedjan utgörs av över 760 restauranger som fördelas på 14 delstater i USA.

Zaxby’s är en snabbmatskedja specialiserad på kyckling, smörgåsar och sallader. Kedjan är främst baserad i södra USA och har över 900 restauranger.

El Pollo Loco är en restaurangkedja baserad i USA som specialiserar sig på mexikanskt inspirerade grillade kycklingrätter. Kedjan utgörs av cirka 500 restauranger.

Sen lär det ju finnas en och annan hamburgerkedja också…

Det ska bli ruggigt spännande att se hur distributören samt återförsäljarna lyckas med Lightfry försäljningen.

Och som om nu denna marknad inte skulle vara nog så har Eatgoods distributör redan sålt in ett antal Lightfry till det amerikanska försvaret för utvärdering.

Det amerikanska försvaret är landets största arbetsgivare och har över 1,36 miljoner anställda i aktiv tjänst och 801 000 reservanställda. Försvaret har även cirka 761 000 civilanställda.

Sverigemarknaden – första hamburgerkedjan som satsar på LightFry fullt ut

Det är Blessburger, en kedja startad 2020 med nyttigt koncept som idag består av 5 restauranger men som har aggressiva expansionsplaner. Blessburger har köpt 4 st Lightfry /restaurang och luftfriterar bl.a pommes frites, sötpotatis fries, kycklingvingar, chillicheese nuggets och chicken nuggets.

Marina marknaden

Eatgood har tagit fram en marincertifierad modell som bl.a är extra tålig mot vatten.

Den marina marknaden har visat ett stort intresse för LightFry då man eliminerar användandet av olja och därigenom tar bort risker som är förknippade med het olja så som brand och risken för brännskador. Den marina branschen är ett mycket intressant kundsegment för EatGood med tanke på potentialen men också genom intresset och engagemanget för hälsa och mer näringsrik och nyttig mat för såväl personal som passagerare på lastfartyg, linjefärjor och på kryssningsfartyg. Att dessutom slippa hantering och logistik kring olja är ytterligare en stor vinst.

Pm 2021-02-26

Intensifierat marin-samarbete mellan Eatgood och en av världens ledande aktörer inom marint kök, Loipart

Och vad sägs om detta Pm 2020-01-15

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter/nyhets-artikel/?id=55074&publisher=370

Australiens flotta är redan kund och denna flotta borde ju inte vara liten direkt, snacka om potential !

Prisbild – Lightfry

Lightfry standardmodell  har ett listpris i Sverige på 105 900 SEK och på export 10 600 Euro. Bruttomarginalen uppgår till cirka 30 – 50 procent. Bolaget lämnar en rabatt på cirka 30 - 40 procent på listpris till distributörer.

Förbättrad Lightfry

Lightfry har funnits på marknaden i cirka åtta år men har under åren utvecklats med bland annat förbättrade funktioner, ökad driftsäkerhet och en bättre finish. Idag finns det tio olika utföranden av Lightfry-enheter för olika marknader, men även specialanpassade enheter för marinbranschen. För den amerikanska marknaden finns till exempel två olika enheter som anpassats och godkänts för både äldre respektive nyare elsystem. Utöver detta finns det även tillbehör som komplement, anpassade för att underlätta installation etc.

Eftermarknad/Service

Eatgood bedömer att eftermarknad (service och underhåll) och support över tid kommer växa och utgöra en betydande del av Bolagets intäkter och med god lönsamhet.

Nya distributörer/orders från 2020/2021 som ger hopp om mer.

Här en lista på länder där Eatgood under 2020 skrivit avtal med nya distributörer eller sålt sina första Lightfrys med förhoppningar om att det ska lossna:

Pm 2020-02-07                           Kuwait                                          första order

Pm 2020-03-12                           Tjeckien                                       första High Capacity ordern

Pm 2020-03-05                           Sydafrika                                     ny distributör + order

PM 2020-06-10                           Island, Grönland, Föröarna   ny distributör + order

Pm 2020-09-16                           Thailand                                        ny distributör

Pm 2020-10-07                           Storbritannien                                                         ny distributör

Pm 2020-11-13                           Ryssland                                       första order

Pm 2021-03-10                           Filippinerna                                 ny distributör

Pm 2021-04-15                           Storbritannien                                                         ny distributör + order

Konkurrens

Det fantastiska är att konkurrensbilden är närmast obefintlig på den marknaden som Eatgood jobbar mot, nämligen den kommersiella.

På Eatgoods huvudmarknad, USA, finns det bara en direkt konkurrent och det är Quik N’ Crispy (www.q-n-c.com). Lightfry har dock betydligt högre kapacitet, når bättre slutresultat och med kortare processtid. Eatgood ser det snarare som positivt att det finns ytterligare en aktör som kan utmana traditionen att fritera i matolja.

För det är just traditionella matoljefritöser som är den stora konkurrenten.

Men med tanke på att det skövlas stora mängder regnskog för att framställa palmolja, oljan är ohälsosam, direkt farlig och även kostsam så känns det som att oljefritöserna är på god väg att förpassas till sortergårdarna, frågan är väl bara hur lång tid det tar ?

Styrelse/ledning

Henrik Önnermark                   VD

Grundare och ”börspilot” med totalt 1 192 067 st aktier samt lämnat teckningsåtande om ytterligare 300 000 kr i den just avslutade emissionen.

Per-Johan Swartling                Styrelseordförande

Per-Johan har tidigare arbetat  som administrativ direktör på Haléns AB, administrativ direktör på Corporate Express samt administrativ direktör och CFO på Gina Tricot. Han anses som oberoende i förhållande till Eatgood.

Bengt Andersson                      Styrelseledamot

Bengt har tidigare bl.a arbetat som VD för Järnia AB och VD för Haléns Postorder. Han har under lång tid haft olika styrelseuppdrag inom Jula-koncernen.

Han äger totalt 1 468 850 st aktier och är därmed största ägare i bolaget.

Tord Andersson                         Styrelseledamot

Ny i styrelsen men har redan köpt på sig 365 000 st aktier. 1991-2013 var Tord Andersson VD för AP&T. Under dessa år så etablerades bolaget globalt och växte från 200 MSEK till 1 150 MSEK i omsättning genom en kraftfull internationell expansion. Han har dessutom värdefull kunskap inom produktionsindustrin.

Värdering

Med teckningskursen 1,80 kr i den just avslutade nyemissionen så blir bolagsvärdet ”pre money” 20,3 m SEK. Den fulltecknade emissionen ger 12 m SEK i kassatillskott som främst ska boosta försäljningen i USA.

Den extremlåga värderingen speglar att Eatgood ännu inte fått igång försäljningen. Vid kommunicering framöver som klart visar att försäljningen nu kommer igång så lär kurs och bolagsvärde öka markant. Med den stora volym säljkrokar man agnat globalt och framför allt i USA så vore allt annat än försäljningsframgångar ytterst förvånande.

Senaste nytt - utfall emissionen

Förra fredagen avslutades teckningsperioden i Eatgoods företrädaremission. Kursen har hållit sig stark och därför var det inte oväntat att emissionen övertecknades rejält. Teckningsgraden landade på finfina 255 % :

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter//nyhets-artikel?id=70451

Maximala 12 miljoner SEK togs alltså in så nu har Eatgood gott om likvider att rampa upp försäljningen med !

Passar på att önska en prima Valborgshelg.

Bästa Hälsningar

Carpe Diem

Disclaimer,  självklart äger jag rikligt med aktier i bolaget…

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?