Post entry

VA: Börsens billigaste klädbolag

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Sedan min analys av bolaget Fenix Outdoor (ligger under användaranalyser) har bolaget köprekats av de mycket duktiga analytikerna på Smallcap, SHB samt idag Veckans Affärer som benämner bolaget som börsens billigaste klädbolag. Man drar ett par mycket intressanta paraleller till Ratos och EQT och jag rekomenderar starkt att läsa igenom den korta texten:

2008-02-28 Publicerad kl 07:00 Uteliv med potential Aktiemarknaden gäspar åt familjeföretaget Fenix Out­door. Men riskkapitalisterna tror på friluftsentusiasterna och det gör vi också.

Fenix Out­door KÖP Fenix friluftsprodukter går som smör i solsken, särskilt på den tyska marknaden. Naturkompaniet visar stark tillväxt under lönsamhet. f POTENTIAL Fenix starka balansräkning lär användas till bolagsköp i kreditturbulensens spår. RISK Även Fenix är beroende av en hyfsad svensk och europeisk detaljhandelskonjunktur.Trots en kanonrapport för helåret 2007 står aktien och stampar. Bolaget växer kraftigt med god lönsamhet och förtjänar en högre värderingsmultipel än dagens dryga p/e 9.

Fenix utvecklar och marknadsför egna varumärken som Fjällräven, Tierra, Primus och Hanwag samt driver butikskonceptet Naturkompaniet. Affärsområde brands står för två tredjedelar av koncernens försäljning med Tyskland som den i särklass viktigaste marknaden. Rörelsemarginalen är starka 16 procent och omsättningen växer på årsbasis med 15 procent.

Naturkompaniet har en rörelse­marginal på 10 procent med 14 procents årlig tillväxt. För jämförbara butiker ökar försäljningen 15 procent. Under förra året öppnades två nya butiker och ytterligare expansion står för dörren.

Huvudägare i bolaget är Mr Fjällräven själv – Åke Nordin – som äger knappt 60 procent av kapitalet. Självklart uppskattar vi en långsiktig och stark huvudägare, men tyvärr fungerar ägarkoncentrationen i bland som en hämsko. Omsättningen är mycket låg, vilket gör aktien extra känslig i tider av börsturbulens. Längre ner i ägarlistan hittar vi värde­investerare som ”aktiestinsen” Eskil Johannesson och Ingvar Kamprad.

Fenix verksamhet bedrivs med försiktig skuldsättning. De ränte­bärande skulderna uppgår till 236 miljoner kronor, vilket är mindre än det bokförda värdet på bolagets varulager och kortfristiga fordringar. Soliditeten är därför goda 56 procent och avkastningen på eget kapital summerar till starka 28 procent.

Detaljhandeln på den viktiga tyska marknaden fortsätter att trotsa domedagsprofetiorna. Tvärtom växte försäljningen med 11 procent under vecka 7 jämfört med samma period i fjol. Hittills i år har den tyska klädhandeln ökat fyra veckor av sju. Fenix kunder är friluftsmänniskor som gärna investerar i sin hobby, oavsett vikande konjunktur.

Utdelningen begränsas till 2 kronor per aktie (totalt 26,5 miljoner) då Fenix i stället väntar sig köplägen i kölvattnen av åtstramningen på kreditmarknaden. Utdelningen motsvarar 3 procents direktavkastning.

Vi tror att Fenix fortsätter att växa vidare med förbättrad lönsamhet. Omsättningen bör närma sig miljardstrecket med ett nettoresultat på strax över 100 miljoner. I ett sådant scenario handlas bolaget nu till p/e 8,5 för år 2008. Det är för modest och gör Fenix billigast bland börsens klädbolag. För några veckor sedan köpte riskkapitalbolaget EQT Fenix konkurrent Lundhags som tillverkar kängor och friluftsutrustning. Och i investmentbolaget Ratos färska rapport kan man läsa om Haglöfs som under året ökat rörelseresultatet med 7 procent.

Vi tror liksom riskkapitalisterna på en ljus framtid för friluftsbranschen. Vi rekommenderar därför köp i Fenix Outdoor med riktkurs 90 kronor.

Källa: http://www.va.se/va/magasin/2008/09/uteliv-med-potential/index.xml

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?