Fenix Outdoor - Detaljhandel mot strömmen
2008-05-12 10:48, Edited at: 2010-06-11 11:27Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Det har varit tufft för många bolag verksamma inom detaljhandel den senaste tiden, och i synnereht klädbolagen har haft det kämpigt på börsen. En aktie som har gått emot strömmen är dock svenska friluftskonglomeratet Fenix Outdoor, vars aktie just nu handlas högre än den någonsin gjort. Det ser dock fortfarande inte särskillt dyrt ut och triggers finns det gott om, men ett par saker bör man vara vaksam på.
I fredags fick aktieägare i Fenix Outdoor detta glada besked från bolagets retailverksamhet Naturkompaniet:
_Naturkompaniet - kraftigt ökad försäljning i april 2008 (OMX)
2008-05-09 11:47
Naturkompaniets försäljning under april ökade med 3 364 tkr till 12 578 tkr (9 214 tkr), en ökning med 36,5 %. För jämförbara enheter var ökningen 25,1 %.
För mer information hänvisas till
VD Martin Nordin + 49 813 993 5627 + 49 177 878 4983
Naturkompaniet är den ledande detaljhandelsaktören i Sverige inom försäljning av produkter för ett aktivt friluftsliv. Försäljningen sker genom 24 butiker, 19 egna och 5 franchise, samt genom postorder/webbbutik_. Naturkompaniet ingår i Fenix Outdoor-koncernen.
Att den milda vintern slog emot tillväxten under Q1 var uppenbart, och att de bifogadensiffrorna till viss del är ett reslutat av väderskillnader i jämförelsemånaden måste man våga erkänna. Det är dock anmärkningsvärt starkt att visa en tillväxt i jämföbara enheter på 25%. Det indikerar att Fenix "vårkollektion", om man nu kan kalla det så, har fått ett mycket fint mottagande på marknaden, och det ska bli spännande att se vad totalen slutar på i Q2 rapporten.
Något som man bör vara verksam på är dock beklädnadsstatistiken från Tyskland som kommer imorgon. I Q1 blev jag positivt överaskad av att man inte påverkats mer av svagheterna i Tyskland, med med den största delen av verksamheten i landet skall man ändå vara uppmärksam.
I min analys av Fenix Outdor, här på redeye.se (http://www.redeye.se/medlemsanalys/20573) har jag försökt peka på att bolaget är långt mindre modekänsligt och även konjunkturberoende än andra klädbolag. Detta börjar nu synas i både siffror och kurs, och det är kul att se att marknaden äntligen börjar få upp ögonen för bolaget vilket var en förhoppning i analysen.
Spännnade fortsättning!
Mvh Pechan