Bolag som Odd Molly och Björn Borg har med rätta tagit en stor del av uppmärksammheten från den svenska retailgrenen av aktiemarknaden under det senaste året. I dagens lite mer osäkra börsklimat ser jag dock låga värderingar som lockande och tittar man lite närmare på svenska Fenix Outdoor så ser det riktigt intressant ut.
Bolaget växer ungefär med 15% årligen och håller just nu en rörelsemarginal på omkring 15%. Varken tillväxten eller marginalerna är något som får en att höja på ögonbrynen nämnvärt men det är stabila och starka siffror. Jag räknar med att man i år kommer att tjäna ca 5,5 kr per aktie och att samma siffra under 2008 kommer att vara åtminstone 6,5 kr. Detta ger i daglsäget ett P/e-tal på 2007 års vinst på 11, och på 2008 års estimerade vinst blir samma siffra 9,3. Det anser jag är allt för lågt för detta bolag som åtminstone bör kunna värderas efter en vinstmultipel på 15, vilket skulle ge en riktkurs på 97,5 kr för 2008.
Fenix Outdoor äger flera stora varumärken såsom Fjällräven och Tierra, och man driver butikskonceptet Naturkompaniet. Efter att ha besökt ett par butiker i centrala Stockholm har jag märkt att försäljningen går mycket bra och att konkurrensen faktiskt inte är så pass hård som man tror. FO har även lyckats ta ett viktigt patent på deras mest välkända produkt, nämligen dunjackan från Fjällräven.
Jag menar alltså att det finnt drygt 50% potential i detta papper medan nedsidan inte bör uppgå till mer än 10-15%. Dessutom har det från ledningshåll handlats vilt i aktien under de senaste månaderna och det känns alltid betryggande. Den största nackdelen med aktien är att likviditeten i pappret är extremt låg, men med ett ökat intresse för retail och lite mer ljus på detta välskötta bolag hoppas jag att det ska kunna ändras.
Mvh Pechan