Post entry

EyeonID - Vad kan vi förvänta oss under kommande månader?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

MOWA-avtalet kommer med största sannolikhet att presenteras inom de närmaste veckorna. Detta gäller 30 miljoner kunder, så mycket vet vi. Om vi spekulerar att EyeonID får 5kr per kund och år får vi 150 miljoner. Förmodligen är beloppet avsevärt högre. Mysafety rör bara Sverige mellan 13 och 21 MSEK under den treåriga avtalsperioden. Nu ska vi räkna på sex länder till. Om vi säger 3 miljoner rakt av för varje land och år har vi 18 miljoner ytterligare plus Sverige. Vi säger cirka 23 miljoner per år totalt med alla länder. Match Maker Ventures och SRS säljer in EyeonID till åtminstone 5 nya bolag. Vi säger 5 miljoner per bolag och år. Vi har då 25 miljoner. Vi kan således konstatera att EyeonID inom en mycket snar framtid borde kunna tjäna 258 miljoner per år. Ändå har de bara i och med detta skrapat på ytan. Vi räknar dessutom mycket lågt. Om bolaget bara fortsätter att prestera kan vad som helst hända. EyeonID kommer lyfta taket på börsen. Snart, mycket snart, kommer folk fatta vad som är på väg att hända. Köp och håll i hatten.

Vad kan vi förvänta oss under kommande månader

EyeonID har inte kunnat slutföra sitt avtal med det afrikanska konglomeratet MOWA. Varför det är på det viset har inte förklarats. Att det tar längre tid i Afrika kan vara en delförklaring. Det ligger trots allt 30 miljoner kunder i potten. Daniel Söderberg förklarade tidigare under året att ett BV på en miljard borde vara naturligt vid årsskiftet. Med MOWA klart kommer detta att uppnås och överträffas. Det är nämligen inte bara 30 miljoner kunder i potten. Det är avsevärt mer. MOWA drar kunder från hela Västafrika och har precis som EyeonID inte mycket konkurrens inom sitt område. Sätter EyeonID detta avtal kan det på bara några år dubblas till 60 miljoner potentiella kunder.

mySafety

* Närmare 200 000 personer har drabbats av ID-kapning i Sverige mellan juni 2016 och juni 2017. Det är en ökning med ungefär 20 procent jämfört med året innan.

* Kvinnor och äldre är värst drabbade. 63 procent fler kvinnor har drabbats av ID-kapning jämfört med året innan. I åldrarna 45–59 år har andelen drabbade ökat med 74 procent och i åldrarna 60–74 år har den ökat med 193 procent.

* Stockholm, Västra Götaland och Skåne län ligger i topp. I Västra Götaland har andelen drabbade ökat med 89 procent. Örebro län hamnar på en fjärde plats och här har andelen drabbade ökat med 380 procent.

* Under det första halvåret 2017 anmäldes 12 800 brott om olovlig identitetsanvändning. Det kan jämföras med 10 244 anmälda brott under hela förra året.

EyeonIDs avtal med mySafety gäller nu alla länder som de är verksamma i. Dessa är Sverige. Finland, Norge, Kazakstan, Ryssland, Polen, Vitryssland. Just nu säljs EyeonIDs tjänst mot Sverige, Finland och Norge men avsikten är att snarast även finnas i de andra länderna. Mysafety går inte ut med information om hur mycket kunder de har så att räkna på en eventuell inkomst blir svårt i detta fall. Baserat på mySafetys aktuella affär i Sverige estimeras det totala avtalsvärdet till mellan 13 och 21 MSEK under den treåriga avtalsperioden. Avtalsvärdet inkluderar ej uppsägningstiden om upp till ytterligare tre år. Det gäller alltså bara Sverige. Nu gäller avtalet ytterligare 6 länder.

EyeonID och Scandinavian Risk Solutions AB (SRS) har sedan tidigare tecknat ett affärsavtal där EyeOnIds proaktiva ID-bevakningstjänster inkluderats i SRS tjänsteerbjudande. Avtalet innefattar både tredjepartssamarbeten där EyeOnIds tjänster erbjuds SRS kunder samt gemensam produkt- och tjänsteutveckling som stärker bolagens erbjudande till marknaden. Parterna har sedan tidigare överenskommit att EyeOnIds tjänster kan erbjudas till SRS kunder och fullföljer nu detta då en av Sveriges större industrikoncerner tecknat ett avtal med SRS baserat på EyeOnIds grundtjänst. 

_”Vi har under en längre tid haft en tät dialog med SRS och baserat på deras djupa kunskap inom Security Risk Management har vi tillsammans utvecklat en gemensam lösning som innefattar både en proaktiv bevakning av ID-uppgifter, riskbedömning och utredning i samband med ID-stöld och ID-bedrägeri samt förebyggande rådgivning inom Cyber-säkerhet. Det är mycket glädjande att vi nu kan börja leverera denna integrerade lösning till en stor svensk internationell industrikoncern.” _säger Daniel Söderberg, VD på EyeOnId Group AB 

Match Maker Ventures GmbH (MMV) och EyeOnID har tecknat ett samarbetsavtal där MMV kommer att återförsälja EyeOnIDs proaktiva ID-bevakningstjänster mot en global marknad. Parterna kommer nu fortsätta och intensifiera den redan inledda processen med att värdeutveckla och paketera EyeOnIDs tjänster mot de kunder MMV arbetar med samt definiera en gemensam säljstrategi för dessa.

Avtalet innebär att MMV skall bistå EyeOnID med utformning och skräddarsydd paketering av EyeOnIDs tjänster mot stora internationella kunder i utvalda branscher och därefter inleda en ”match-making” process ledd av MMVs seniora medarbetare. I den processen väljer MMV ut ett antal lämpliga kunder i sitt nätverk och säljer sedan in EyeOnIDs tjänster till respektive kund samt bistår även EyeOnID aktivt under hela den s.k. ”onboarding” processen där EyeOnIDs tjänster integreras i respektive kunds struktur. 

Avtalet innefattar hela MMVs globala kundkontaktnät.  

”Det känns extra roligt att få komma i mål med det här avtalet då samarbetet kommer accelerera vår globala satsning med omedelbar verkan. För EyeOnID som är i en uppstarts- och tillväxtfas med begränsade resurser ger detta samarbete oss ett tydligt internationellt ”proof of concept” och innebär även att vi tillsammans med MMV kommer skräddarsy paketeringar och affärsmodeller riktade till utvalda marknader och målgrupper. Vi kommer omgående fortsätta den redan inledda processen gällande förarbetet parallellt med en plan om att sjösätta ett par pilotprojekt med potentiella kunder för att MMV i nästa steg själva skall kunna ansvara för hela försäljningsprocessen i sina nätverk. Det är dock viktigt att poängtera att detta avtal i sig inte innefattar några affärsvolymer, de kommer i takt med att MMV säljer in vår lösning till sina kunder.” säger Daniel Söderberg, VD på EyeOnID Group AB   

”We are happy to welcome onboard EyeOnID to our portfolio and we see great potential in the ID Theft Protection services and platform the team has built. Our main focus now is to incorporate EyeOnIDs offering into our Match Maker Venture process” says Mr. Zeddies, Venture Partner at MM Ventures GmbH 

Thom Thavenius tillträder som vice VD för Eyeonid Group AB (publ) från och med den 16 oktober. EyeonID befinner sig i en stark tillväxtfas och förstärker genom rekryteringen av Thom sitt managementteam för att fortsätta arbetet mot att bli en världsledande teknik- och tjänsteleverantör inom dynamiska lösningar för bevakning av ID-uppgifter på Internet.  

Thom, som tidigare ingått i bolagets styrelse sedan april 2016, kommer närmast från rollen som affärsområdeschef i det svenska riskhanterings- och säkerhetsföretaget Scandinavian Risk Solutions, SRS. Under de senaste sex åren har Thom lett arbetet med att etablera SRS som Sveriges mest kvalificerade leverantör av underrättelsebaserad omvärldsbevakning och beslutsstöd inom Security Risk Management. Thom har dessförinnan arbetat i Flygvapnet, Tullverket, Säkerhetspolisen, Utrikesdepartementet, FN:s krigsförbrytartribunal för forna Jugoslavien och Transportstyrelsen. 

I kvartalsrapporten för det andra kvartalet 2017 meddelade Eyeonid att de sedan 10 månader tillbaka hade börjat arbeta med att certifiera bolaget och den del av den tekniska lösningen som handhar kreditkort för PCI DSS certifiering.

I slutet av september påbörjades det sista steget i processen för att erhålla PCI DSS certifieringen. Denna pågår under cirka 2-3 veckor och innebär att en ackrediterad revisor även kallad QSA genomför såväl fysiska besök som genomlysning av såväl teknisk arkitektur, mjukvara, krypteringar, hårdvara, tredjepartsintegrationer etc som metodik, responshantering, rollfördelning samt dokumenterade processer och processhantering. Parallellt skriver QSA:n en slutrapport på ca 200-300 sidor som ligger till grund för att bolaget antingen blir godkända eller ej för certifiering. Eyeonid har nu erhållit denna rapport samt blivit godkända och erhållit PCI DSS certifiering.

Eyeonid Groups verksamhet bygger på att genom egenutvecklade tekniska plattformar skapa tjänster för att förhindra samt minska riskerna för olika former av ID-bedrägerier. Tjänsten EyeOnPass är ett verkligt ”First line of defence” för alla företag globalt som använder e-post och lösenord som access till sina tjänster. 

Tjänsten EyeOnPass är skapad för Företag som låter sina kunder och användare logga in till Företagets tjänster via e-post och lösenord. Det kan handla om företag inom bank, finans, e-handel, betting, spel till sociala medier, musik- och filmtjänster. Genom en API-slagning mot EyeOnPass databas får Företaget reda på huruvida kundens eller användarens lösenord har varit med i en tidigare ”läcka”, allt krypterat och anonymiserat i alla led. Genom EyeOnPass kan Företag proaktivt förhindra att deras kunder och användare registrerar eller använder tidigare ”läckta” uppgifter, vilket i sin tur kommer reducera bedrägerierna kopplade till sk ”Credential Stuffing”. 

I slutet av april 2017 tecknade Eyeonid och Ateles en avsiktsförklaring om samarbete och återförsäljning av Eyeonids tjänster som nu har lett till ett tvåårigt partneravtal.   

Ateles som har sin spetskompetens inom strategirådgivning, systemintegration och utveckling av innovativa och användarvänliga e-handelslösningar kommer erbjuda Eyeonids tjänster till sina kunder som bl. a består av flera av Sveriges större modevarumärken. Vidare har Ateles lagt stort fokus på att såväl GDPR-säkra sina egna system och lösningar till kunder som att ta fram nya GDPR-erbjudanden. 

Eyeonid Group AB (publ) som utvecklar proaktiva ID-bevakningstjänster och Textanalystjänster under varumärkena EyeOnID, EyeOnPass och EyeOnText har tydligt positionerat sina tjänster som ”First line of Defence” säkerhetstjänster, som passar väl in mot kommande GDPR förordningen och Ateles kunder.   

Slutsats

MOWA avtalet kommer med största sannolikhet att presenteras inom de närmaste veckorna. Detta gäller 30 miljoner kunder, så mycket vet vi. Om vi spekulerar att EyeonID får 5kr per kund och år får vi 150 miljoner. Förmodligen är beloppet avsevärt högre.

Mysafety rör bara Sverige mellan 13 och 21 MSEK under den treåriga avtalsperioden. Nu ska vi räkna på sex länder till. Om vi säger 3 miljoner rakt av för varje land och år har vi 18 miljoner ytterligare plus Sverige. Vi säger cirka 23 miljoner per år totalt med alla länder.

Match Maker Ventures och SRS säljer in EyeonID till åtminstone 5 nya bolag. Vi säger 5 miljoner per bolag och år. Vi har då 25 miljoner.

Vi kan således konstatera att EyeonID inom en mycket snar framtid borde kunna tjäna 258 miljoner per år. Ändå har de bara i och med detta skrapat på ytan. Vi räknar dessutom mycket lågt. Om bolaget bara fortsätter att prestera kan vad som helst hända. EyeonID kommer lyfta taket på börsen. Snart, mycket snart, kommer folk fatta vad som är på väg att hända. Köp och håll i hatten.

Thom Thavenius, som tidigare ingått i bolagets styrelse sedan april 2016, kommer närmast från rollen som affärsområdeschef i det svenska riskhanterings- och säkerhetsföretaget Scandinavian Risk Solutions, SRS. Under de senaste sex åren har Thom lett arbetet med att etablera SRS som Sveriges mest kvalificerade leverantör av underrättelsebaserad omvärldsbevakning och beslutsstöd inom Security Risk Management. Thom har dessförinnan arbetat i Flygvapnet, Tullverket, Säkerhetspolisen, Utrikesdepartementet, FN:s krigsförbrytartribunal för forna Jugoslavien och Transportstyrelsen. Denna herre är oerhört kompetent, vilket vem som helst kan se, och borde kunna säkra upp diverse avtal både nationellt och internationellt.

Ateles Consulting borde kunna sälja in EyeonIDs tjänster till åtminstone 5 av alla de företag de tillhandahåller. Ateles som har sin spetskompetens inom strategirådgivning, systemintegration och utveckling av innovativa och användarvänliga e-handelslösningar kommer erbjuda Eyeonids tjänster till sina kunder som bl. a består av flera av Sveriges större modevarumärken. Vidare har Ateles lagt stort fokus på att såväl GDPR-säkra sina egna system och lösningar till kunder som att ta fram nya GDPR-erbjudanden. Om vi säger 10 miljoner per företag och år har vi 50 miljoner.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?