Eyeonid - en spännande framtid till mötes
2016-12-15 16:03, Edited at: 2016-12-15 16:22Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Eyeonid är ett relativt nynoterat bolag på svenska börsen som verkar ha missats av många. Få verkar ha insett vilken extrem potential som finns i bolaget. Eyeonid erbjuder företag en out-of-the-box lösning för proaktiva ID-skyddstjänster. En tjänst som varnar företag och privatpersoner när Eyeonid funnit deras privata eller personliga uppgifter tillgängliga i fel forum online. I första hand vänder sig Eyeonid mot olika sammarbetspartner. Dessa erbjuds en integration till sin redan befintliga tjänst, alternativt till en ny tjänst mot slutkund. Exempel på verksamheter där Eyeonids tjänst passar in är, försäkringsbolag, banker, bredband- & teleoperatörer och andra användarbaserade tjänster. I skrivande stund sitter Eyeonid tillsammans med MySafety Group och går igenom de sista detaljerna för ett avtal.
Detta inlägg är grundat på mina egna subjektiva bedömningar. Jag är inte en professionell rådgivare och således ska min analys inte betraktas som formell rådgivning i det hänseendet. Jag hoppas ni finner intresse i mina bedömningar och jag är mycket tacksam för feedback då jag skriver detta som ett fritidsintresse och har som mål att lära mig mer om analysering av aktiemarknaden.
Om Eyeonid
Verksamheten påbörjades under 2014 och sedan start har arbetet varit att skapa en komplex teknisk plattform vars syfte är proaktiva ID-skyddstjänster. Ur plattformen kan Bolaget inhämta information som sedan används för att kunna skapa flertalet olika tjänster. Det synonyma för tjänsterna kommer dock alltid vara digitala proaktiva ID-skydd av olika slag.
Eyeonid grundades 2014 och har sedan start utvecklat en teknisk komplex och avancerad plattform gällande proaktiva ID-Skyddstjänster. Bolagets tjänst bevakar och varnar kunder när deras känsliga privat digital information som inloggningsuppgifter, kreditkortsnummer samt personnummer finns tillgängligt Internet innan eventuell skada kan ske.
Affärsidé
Eyeonid är ett stöldlarm på Internet för din eller ditt företags digitala identitet, ett skydd som varskor dig när vi upptäcker att din bevakade information har hamnat i fel händer innan det blir stora problem.
Verksamheten
Eyeonid hjälper till att identifiera och varna kunden när privat och känslig information som påverkar det verkliga livet, relationer eller finansiell säkerhet finns tillgängligt på nätet. Produkten är uppbyggd av flertalet tjänster och komponenter. Dels för att möjliggöra integration för B2B, dels för att gå ut mot B2C. För B2C finns möjligheter att anpassa specifika funktioner från plattformen efter kundens behov och önskemål samt frihetsgrader för att utveckla specifik funktionalitet då kundens typ av integrationsplattform kan variera.
Produkten är en molnbaserad tjänst med flera gränssnitt för användning. Tillgängliga API:er gör omfattningen av integration flexibel för partners, men även för integrering för andra typer av applikationer. För B2C tillhandahåller Eyeonid en kundportal med flertalet prenumerationsmodeller. Modellerna är baserade på hur många känsliga uppgifter som användaren önskar att skydda, debiteringscykel samt valuta. Det går att ändra prenumerationsmodell efter behov samt att köpa tilläggsprodukter.
För att använda kundportalen registrerar sig den blivande användaren och verifierar sitt konto. Användaren kan välja på vilket sätt denne vill bli kontaktad av Eyeonid vid behov. Därefter väljer användaren att lägga till uppgifter att skydda. Uppgifter att skydda är till exempel personnummer, betalkortsnummer och emailadress som exempelvis används vid inloggning och identifikation. Registrering och administration av tjänsten kan ske antingen via webben eller en mobilapplikation.
När uppgifter lagts till av användaren så påbörjar systemet kontinuerlig sökning av dessa uppgifter. Det flödet genomförs av Eyeonid’s flera olika moduler varvid mängder av data betarbetas och processas. Om systemet hittar känslig data som tillhör någon av Eyeonid’s registrerade kunder på ställen där den inte bör finnas, då sker en så kallad matchning. När matchningen har identifierats och kategoriserats kontaktas kunden av Eyeonid enligt kundens valda sätt. Systemet genererar en varning via exempelvis email och/eller SMS med rekommendationer på hur den specifika läckan bör hanteras av kunden.
Målgrupp
Eyeonids produkter och tjänster är skapade för en global marknad och adresserar ett globalt problem som tyvärr är under kraftig tillväxt. Bolaget har delat upp kunderna i tre kategorier; Samarbetspartner, Privatkund och Företagskund.
I första hand riktar sig Eyeonid mot olika samarbetspartners. Det handlar då om
a) Företag som integrerar in Eyonids tjänst i sitt redan befintliga produktutbud
b) Företag med större kunddatabaser som vill bredda sitt nuvarande erbjudande
c) Företag som agerar återförsäljare av Eyeonids tjänst till befintliga kunder och nätverk
d) Företag som integrerar in Eyeonids tjänst som en säkerhetslösning
Marknaden
Marknaden växer för digitaliserade tjänster samt hoten i takt med att vi är kopplade till fler tjänster. Bedrägeribrotten har enligt polisen ökat under de senaste åren. Det har blivit allt vanligare att få sin identitet stulen och att bli id-kapad. Det går fort, det kan få svåra följder och det kan hända oss alla. I fjol utsattes 85 000 svenskar för någon form av id-kapning, varav 55 000 anmälningar var kortbedrägerier. Kortbedrägerier är den största bedrägeriformen just nu och antalet anmälda kortbedrägerier i Sverige ökade med 100 procent jämfört med föregående år och period. Den totala kostnaden för bedrägerierna uppgick till 5,5 miljarder kronor. Den organiserade brottsligheten drar in 1,5 miljarder euro varje år genom kortbedrägerier enligt Europols egna bedömningar. Globalt uppskattas bedrägerier och id-kapningar till flera hundra miljarder kronor per år och det finns en stor efterfrågan för preventiva tjänster som skyddar uppgifter.
Dagens id-skydd är inte tillräckligt preventiva för att personuppgifter kan användas i bedrägerisyfte. De försäkringslösningar som finns bevakar kundens personnr och erbjuds av ett mycket fåtal försäkringsbolag och de större försäkringsbolagen erbjuder endast tips över hur man kan minska risken att bli drabbad. Endast MySafety som är störst på marknaden i Sverige har över 500 000 kunder som tecknat ID-skyddsförsäkring
Enligt en rapport från Ericsson (Javelin report) så missbrukar bedragare ens uppgifter i 51 dagar i genomsnitt efter att de har stulits. 84% av svenskarna värnar om den personliga integriteten och 70% av världens Internetanvändare anser att säkerheten är ett problem när de är online.
Person- och id-skydd är en del av den omfattande Cyber Security-marknaden som väntas växa från en omsättning på 77 miljarder USD 2015 till 170 miljarder USD 2020. Det finns liknande skyddslösningar i USA som kan jämföras med Eyeonid, men oftast är det låsta plattformar vilket begränsar anpassningen av nya tjänster från plattformen. En stor leverantör av liknande lösningar i USA heter LifeLock, som både erbjuder tekniken och försäkringar. LifeLock har nyligen ingått en överenskommelse med Symantec om att sälja verksamheten för 2,3 miljarder USD.
Läs mer om detta påhttp://www.businesswire.com/news/home/20161120005053/en/
Pipeline
Eyeonid befinner sig i en exapansiv fas och har nyss ändrat fokus – från teknikutveckling till försäljning. Man har även jobbat med en del compliancefrågor och lagt ner ett stort arbete för att säkerställa att juridiska aspekter på den internationella marknaden kan efterlevas då man även ska erbjuda tjänsten internationellt. Daniel Söderberg nämner att han personligen, på längre sikt, vill få upp värdet på bolaget till 1 miljard kronor. I skrivande stund har bolaget ett börsvärde på 128 miljoner kronor vilket låg strax under 100 miljoner i början på november.
Eyeonid sitter i slutskedet för ett avtal tillsammans med MySafety Group som var tänkt att skrivas under 31 oktober. Med anledning av att MySafety Group valt att utvidga affären för att även om fatta företagskunder så har en försening uppstått. Detta är bekräftat från båda parter. Daniel Söderberg, VD på Eyeonid har även senaste i början på december via e-mail bekräftat att allting är i sin ordning och att man i dagsläget utbildar personal inom MySafety Group för att förstå tjänsten, från ledning ner till sälj- och support då tjänsten är ny på marknaden.
Företaget startade ett helägt dotterbolag i mitten på november för att erbjuda den amerikanska marknaden en API-lösning med flexibla tjänster från plattform som kan integreras i kundernas befintliga IT-system.
Samtal förs med fler tänkbara samarbetspartners i dagsläget.
Emeley Claesson har anställts som Costumer Success Manager och har en bakgrund med mångårig erfarenhet som projektledare på med Swedbank, med fokus på digital utveckling.
Observationer
Det faktum att MySafety efter det tänkta slutdatumet för avtalet har utökat sin försäkring innehållande högre rättslig ersättning samt ett högre månadspris från 69kr/mån till 99kr/mån kan tänkas innehålla även den del som är avsedd till Eyeonid. Enligt Daniel Söderberg så tar Eyeonid ”ett antal kronor” av kunden för sin tjänst. Det skulle för mig vara förvånande om man inte tagit med denna del i prisberäkningen mot slutkund.
MySafety har sin största kundbas i Sverige för ID-skyddsförsäkringen vilket kan förklaras med att det i Sverige är lättare att komma över dessa uppgifter än i andra länder som MySafety är verksam inom. MySafety finns i Norge, Finland, Polen, Ukraina och Ryssland i dagsläget. Tjänsterna man erbjuder idag bevakar personnummer vilket inte gör tjänsten så intressant i vissa av dessa länder. Men när vi ser möjligheten för kunderna på dessa marknader att få bevakat e-mailadresser, telefonummer, kreditkortsnummer och andra uppgifter som är personliga så öppnar det upp för ett större intresse på dessa marknader.
Värdering
Det är svårt att i dagsläget ge någon värdering, i alla fall för mig som är i en lärande process kring analyser. Vad jag däremot tycker känns bra med detta case är att bolaget redovisade ett negativt rörelseresultat som enligt min mening kan vända till ett positivt vid ett avtal med första samarbetspartnern. I dagsläget vet vi att MySafety har över 500 000 kunder som tecknat försäkringen, dessa kunder betalar 99kr/mån under en bindningstid på 12 mån. ”Ett antal kronor”, som Daniel Söderberg uttryckt sig om skulle innebära ett 8 siffrigt avtal. Daniel Söderberg har även kommenterat att avtalen är volymbaserade och ska ligga på 7-8 siffriga belopp.
Sett till bolagsvärdet på LifeLock och uppköpet som gjorde av Symantec så anser jag att tekniken och lösningen i sig är mycket intressant inom Cyber Security-marknaden och med en flexibel plattform som Eyeonid har utvecklat så anser jag personligen att dagens börsvärde i Eyeonid på 128 miljoner kronor i jämförelse med LifeLocks försäljning på 18-19 miljarder kronor är av allra högsta grad att jämföra med. LifeLock har till visso även en del av verksamheten som erbjuder själva försäkringen i sig mot slutkund vilket gör det lite svårt att bryta ut värdet på tekniken.
Men det intressanta är att om Eyeonid får 2,5-10kr per användare/månaden av MySafety Group så är det 15-60 miljoner kronor/år som man får i intäkter vid ett första avtal räknat på befintlig kundbas på 500 000 tecknade försäkringar. Enligt min bedömning så kan 3-4 avtal innebära att man får intäkter som är högre än dagens totala bolagsvärde. Det behövs bara att några av de större försäkringsbolagen som idag endast tipsar om hur man kan skydda sig, faktiskt väljer att erbjuda denna lösning som tillvalsförsäkrings. Av den anledningen anser jag att bolaget har en spännande framtid till mötes och att dagens kurs fortfarande är relativt låg med tanke på noteringskursen och vad som är på gång inom företaget och ute på marknaden.