Post entry

EyeonID GDPR Big data och behovet av textanalys

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Det är således oändliga möjligheter för EyeonID. Bolaget passar utmärkt för ett proaktivt arbete inom GDPR och nu när textanalys kan erbjudas blir det till och med ännu bättre. GDPR och textanalys passar varandra som handen i handsken. Mig veterligen finns inget annat bolag som kan erbjuda marknaden detta. GDPR kommer kosta minst 30 miljarder bara inom EU och eftersom reglerna gäller även företag som handlar med EU, och som handhar personuppgifter, kommer kostnaderna skena. Dessutom ska GDPR börja gälla 25 maj. Detta är alltså en enorm katapult för EyeonID. Det kan jämföras med FPC som kunde erbjuda en en produkt i precis rätt ögonblick. Det är precis detsamma läge här. EyeonID ligger så rätt i tiden att aktieägarna kan jubla.B olaget kommer garanterat stiga flera 100% fram till 25 maj 2018.

Vad är GDPR

Den nya dataskyddsförordningen kommer att påverka alla branscher, alla företag och organisationer som hanterar personuppgifter.

EU:s nya dataskyddsförordning General Data Protection Regulation, GDPR, som träder i kraft den 25.e maj 2018 innebär bland annat hårdare krav på hantering av personuppgifter. Det kommer att ställas krav på nya rutiner och processer för säker hantering av register samt krav på ansvarig ledningsnivå. Nya dataskyddsförordningen kommer att gälla för alla organisationer och branscher som sparar eller på något sätt hanterar personlig och känslig information om sina anställda eller sina kunder.

Medför ökade krav

Efter fyra långa år av politiska förhandlingar och lobbying har EU-kommissionen, EU-parlamentet och ministerrådet kommit överens om en gemensam text i den nya dataskyddsförordningen GDPR. De företag som inte följer förordningen riskerar bland annat sanktioner. Sanktionerna är bestämda och kan i värsta fall belasta organisationer som bryter mot lagkravet med viten upp till 4 procent av moderbolagets globala omsättning.

En möjlighet till transparens

Dataskyddsförordningen kan verka innebära en stor omställning, men den innebär också fördelar som till exempel transparens gentemot anställda och kunder. Genom att anpassa ert företag efter dataskyddsförordningen visar ni bland annat på att inget finns att dölja, och en certifiering uppmuntras av tillsynsmyndigheterna. Företag eller organisationer som certifierats får rätt att använda ett sigill, ”det europeiska sigillet för dataskydd”, som kan användas i marknadskommunikationen. Certifieringen som utförs av ackrediterade tillsynsmyndigheter gäller i tre år men kan dras tillbaka om innehavaren inte lever upp till sina åtaganden.

Här är de sex största förändringarna:

  1. Strängare krav på företag och myndigheter att informera om varför de behandlar personuppgifter, vilka de uppgifterna är och hur de hanteras.
  2. Behandlingen får bara ske i samtycke och uppgifterna får inte användas för något annat är vad individen gett sitt samtycke till.
  3. Företag och myndigheter måste kunna visa hur de hanterar uppgifterna på ett säkert och korrekt sätt .Det räcker inte att säga att de har rutiner, demåste kunna visa att de följs – till exempel kan det betyda att de snabbt måste kunna lämna ut registerutdrag. Företagen måste kunna göra en integritetsanalys. 
  4. Positionen personuppgiftsansvarig förändras. Varje företag/myndighet måste ha en dataskyddschef, data protection officer. Personen har större ansvar och fler skyldigheter än tidigare. Vissa företag behöver personuppgiftsombud, när det handlar om särskilt riskfylld personuppgiftshantering. Det är fortfarande oklart vilka som omfattas av det kravet. 
  5. Dataskydd som standard – känsliga data ska alltid krypteras. Detta kallas också privacy by default.
  6. Datainspektionen kan utfärda böter, administrativa sanktioner, till företag och myndigheter som inte sköter sig. Det kan bli dyrt, upp till fyra procent av organisationens omsättning, alternativ 20 miljoner euro som maxbelopp.

Syftet med förändringarna är att stärka skyddet för medborgarnas personuppgifter, allting har sin grund i rätten till ett privatliv. Det ska vara lätt att byta onlinetjänster, människor ska få mer insyn i hur deras personuppgifter hanteras och det ska vara lättare att klaga om man tycker att uppgifterna hanteras felaktigt.

Är detta bra för EyeonID

Genom nyförvärvet av Tirsys, numera EyeonText, blir de proaktiva säkerhetslösningarna från Eyeonid både bredare och starkare. Nästa steg är att etablera en starkare marknadsnärvaro i Europa, mycket genom vikten av GDPR.

– Frågan är inte längre om du blir hackad, menar Emely Claesson på Eyeonid. Idag är frågan när det händer, hur snabbt du upptäcker det och hur effektivt du hanterar det.

ID-kapning är idag Sveriges vanligaste bedrägeri och informationssamhällets infrastruktur gör det svårt att förhindra dataläckage. Trots detta finns goda förutsättningar att leva upp till de nya stramare EU-reglerna – om man accepterar problemets komplexitet och möter det proaktivt.

– Vår tjänst är ”First line of defence”, en brandvarnare för dina digitala uppgifter, säger Emely. Företag behöver ha vetskap om läckt data utanför sin egna brandvägg, något som en koppling till vår plattform bidrar med då den dygnet runt söker efter känslig information på obehöriga platser och larmar med risknivå samt rekommendation till åtgärd. Det ger våra kunder ett ansenligt tidsförsprång när det gäller förmåga att agera proaktivt för att reducera risk och erbjuda en säkrare kundrelation.

Avancerad textanalys 

Senaste förvärvet heter EyeonText, tidigare Tirsys och är baserade i Belgien. Personerna bakom bolaget har var och en ca 20 års erfarenhet av textanalys och textanalys möjliggör att vi blir ännu mer pricksäkra i vårt sökande efter läckta uppgifter och kan fortare lägga till nya sökobjekt. EyeonText kommer fortsatt erbjuda textanalysplattformen till tredje part som ett led i att bredda Eyeonid Groups erbjudande, säger Daniel Söderberg som är VD för Eyeonid Group.

Kombinationen av Eyeonids och EyeonTexts tjänster skapar ett väldigt starkt erbjudande till marknaden. Potentiella kunder kan erbjudas färdiga VAS tjänster, API kopplingar som SDK av vår textanalysplattform för att bygga egna lösningar. Under våren har bolaget dessutom lagt stort fokus på att finna samarbetspartners som kan ta dem ut på den globala marknaden, något de lyckats väl med.

– Vi växer genom samarbetspartners, förklarar Daniel. Plattformen är extremt skalbar för att dels kunna hantera stora volymer men också för att ständigt kunna applicera nya objekt att söka efter. Vi fokuserar nu på att ta oss ut i Europa genom vår partner Match Maker Ventures, avslutar Daniel Söderberg.

Eyeonid Group har sedan starten 2014 utvecklat en teknisk plattform för proaktivaID-skyddstjänster. Bolagets tjänst bevakar och larmar kunder när känslig information (som till exempel inloggningsuppgifter, kreditkortsnummer och personnummer) konstateras på obehöriga platser på internet, varpå kunden kan agera och skydda sig.

Det handlar om stora mängder data, när man ser case, som i The Guardian, om en person som begärt utdrag från Tinder. 

https://www.theguardian.com/technology/2017/sep/26/tinder-personal-data-dating-app-messages-hacked-sold

Just nu stiger surret om GDPR. Det formas ett ekosystem med affärsidéer, konsulter och skräddarsydda lösningar enbart för GDPR. Litet som med "millennium-buggen". En oerhörd punktinsats. Med skillnaden att vi inte kan invänta ett klockslag och se vad som fungerar och inte. De saftiga böterna kan ticka igång när som helst. 

Jag tror att Joakim har rätt här. Läser mellan raderna att de flesta inte har en realistisk chans i världen att fixa GDPR compliance på det sätt som processerna i genomsnitt dras igång nu. Nämligen steg-för-steg, silo-för-silo. 

Det handlar om data. Ibland stora mängder. I regel väldigt ostrukturerad Data. Det är få som för närvarande har tillräcklig kunskap om hur man arbetar med det. Men det går!

https://www.linkedin.com/pulse/om-tinder-gdpr-data-timo-murberger/

Stora mängder data alltså.Ledningen är steget före och köpte Tirsys.Bara EyeonText kommer snart vara värt en miljard.Textanalys är det absolut hetaste och senaste.Big Data-analyser gör det möjligt för organisationer och företag att bygga upp konkurrenskraftiga strategier runt datadrivna analyser och få värde från enorma mängder data som inte används.Big Data kan ge kunskap om kunders köpvanor och hjälpa till att rädda liv inom sjukvårdssektorn.Inom de flesta sektorer finns idag tillräckligt med information för att det ska vara värt att ta ett initiativ rörande Big Data. För många organisationer är den stora utmaningen att snabbt implementera rätt plattform för att kunna fånga upp och extrahera data från olika affärsapplikationer och göra den tillgänglig för data-analys.

Möjligheterna är enorma.

Detaljhandel

Det finns många datakällor som detaljhandeln kan använda sig av. Många av dem har att göra med konsumenternas surfande och de känslor ett varumärke väcker. Som nämnts ovan kan data extraheras från sociala medier, från Google och från webb-server loggar med hjälp av API. Dessutom ägnar sig många återförsäljare ät att fånga upp information om kunderna i sina butiker. Det kan handla om att spåra fysiska kundvagnar eller använda kundernas belöningskort för att bevaka kundernas shoppingmönster.

Vård och omsorg

Sjukvården kan utnyttja information som finns lagrad i elektroniska patientjournalsystem. Dessutom blir det alltmer populärt att användand bärbar medicinsk utrustning och mobila applikationer inom sjukvården. Både enheter och appar genererar ett kontinuerligt flöde av data som hälso-och sjukvården förbereder sig på att fånga upp och använda för att förbättra vården.

Logisitikbranschen

För den globala logistikbranschen, som jobbar mycket med supply chain och kontroll av varor, kommer Big Data i form av GPS-teknik, EDI-meddelanden från leverantörer, pallar och lådor med varor, mobila enheter med kunddata, interna ERP-system och sociala medier. All information som samlas in kan ge viktiga insikter som, om de används på rätt sätt, kan bidra till att stödja verksamheten.

Bank och finans

För banker och finansinstitut är den stora uppgiften att minska bedrägerier, upptäcka penningtvätt och se till att de mönster som vanligtvis finns gömda i Big Data förs upp till ytan.

Slutsats

Det är således oändliga möjligheter för EyeonID.Bolaget passar utmärkt för ett proaktivt arbete inom GDPR och nu när textanalys kan erbjudas blir det till och med ännu bättre.GDPR och textanalys passar varandra som handen i handsken.Mig veterligen finns inget annat bolag som kan erbjuda marknaden detta.GDPR kommer kosta minst 30 miljarder bara inom EU och eftersom reglerna gäller även företag som handlar med EU, och som handhar personuppgifter, kommer kostnaderna skena.Dessutom ska GDPR börja gälla 25 maj.Detta är alltså en enorm katapult för EyeonID.Det kan jämföras med FPC som kunde erbjuda en en produkt i precis rätt ögonblick.Det är precis detsamma läget här.EyeonID ligger så rätt i tiden att aktieägarna kan jubla.Bolaget kommer garanterat stiga flera 100% fram till 25 maj 2018.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?