ExeoTech Invest – Laddar inför ny uppgång
2016-05-19 08:57, Edited at: 2016-05-19 09:23Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Samtliga delar i ExeoTech rör sig i rätt riktning; Finansieringen är klar, Försäljningsbutikerna i Asien ökar och verksamheten i Kalmar utvecklas enligt plan. På så sätt ser jag Exeotech som en potentiell kursdubblare på sikt. Med flera närliggande triggers så förväntas de släppa många PM inom en snar framtid.
Triggers + Potential
I en kommentar säger ExeoTechs representant i Faciles styrelse Henrik von Essen att "Vi, ser en mycket stor potential i vår satsning på Sydostasien och då framförallt på förutsättningarna för Seriously Vodka i Vietnam. Men vi ser även en betydande potential för Faciles övriga produkter och då speciellt den stundande lanseringen av en ny ljus rom, Noble Selected, som lanseras den första juni och kommer att finnas på hyllan på Systembolagets samtliga ca 435 Systembolagsbutiker! Detta är en oerhört stor framgång för Facile."
Samtidigt är det helägda bolaget Oak Event nu igång med sin lunchservering i Kalmar. De har även startat en facebooksida;
https://www.facebook.com/maltidkalmar/
La Petite Epicerie de Saigon Ltd ("LPES") (www.lpesaigon.com), i vilket Exeotech äger 40 %, fortsätter att utvecklas starkt. I april ökade försäljningen med 53 % mot föregående år
- Antalet försäljningspunkter i Vietnam uppgår till 200st.
- Diskussioner förs om att sätta upp ett joint-venture tillsammans med en etablerad livsmedelsdistributör i Kina fokuserat på LPES produkter.
- Den nya distributören i Frankrike har i april lagt en första order och diskussioner pågår redan om nästa order som då även inkluderar te.
- Under maj månad pågår en provlansering med Globus i Schweiz.
- Och inte minst, inom kort påbörjas en utbyggnad av produktionskapaciteten vid LPES anläggning utanför Ho Chi Min City, Vietnam, detta för att kunna hantera de snabbt ökande volymerna av sylt, men även honung samt iordningställa inför produktion av juice.
Med tanke på Vietnams ekonomiska tillväxt (se nedan länk) är det minst sagt ett genidrag att satsa på den marknaden:
Nu när glass säsongen startat har även Exeotech öppnat en social mediekanal för deras 100 % ägda Österhagenglass.
https://www.instagram.com/osterhagenglass/
Dotterbolaget La petite har även börjat sälja sin syld i olika butiker som t ex. Ica. - http://www.lpes.se/pages/har-finns-vi
Från månadsrapporten
I och med att ETIN var nära konkurs i vintras så hamnade de på observatorielistan. Men med säkrad finansiernig via GEM så kommer PM komma om att de är borttagna från observatorielistan snart vilket blir en stor trigger. - “Bolaget är sedan den 9 juli 2015, då bolaget meddelade att en kontrollbalansräkning skulle upprättas, noterat på NGM-MTF observationslista, på grund av den väsentliga osäkerhet som då ansågs föreligga om bolagets ekonomiska situation. Vår avsikt är att senast i samband med att vår kvartalsrapport den 30 maj tydliggjort att någon "väsentlig osäkerhet" inte längre föreligger”.
Vi räknar fortsatt med att nå en omsättning om cirka 26 MSEK och EBITDA om cirka 3 MSEK, exklusive moderbolaget. Därtill är vi på god väg att uppnå vårt mål vad avser balansräkningen vid utgången av 2016 d v s en soliditet på minst 40 % och ett synligt eget kapital om minst 8 MSEK, ett delmål vi redan nu uppnått. - Detta är alltså exkl. moderbolaget så att förvänta sig ännu större siffror vore inte annat än rätt.
Sameffekt AB (www.sameffekt.sehttp://www.sameffekt.se/ ) fortsatte att utvecklas starkt i april med en försäljningsökning om cirka 109 % jämfört med föregående år
La Petite Epicerie de Saigon Ltd ("LPES") (www.lpesaigon.com), i vilket EFV äger 40 %, fortsätter att utvecklas starkt. I april ökade försäljningen med 53 % mot föregående år
I april har även ett 20-tal butiker, framförallt i Saigon och södra Vietnam, adderats som försäljningspunkter och med detta uppgår antalet försäljningspunkter i Vietnam till cirka 200.
Diskussioner om att sätta upp ett joint-venture tillsammans med en etablerad livsmedelsdistributör i Kina fokuserat på LPES produkter fortsätter.
I juni lanseras en lokal sylt i Vietnam under nytt eget varumärke i fyra smaker. Sylten riktar sig framförallt till den lokala detaljhandeln. Därefter, i juli, lanseras torkad frukt på bred skala i Vietnam.
The LPES Trading Company Pte Ltd ("LPES Trading") (www.lpes-trading.comhttp://www.lpes-trading.com/ ), där EFV äger 60 %, har i april erhållit sina första order på ekologiska te från Vietnam, som säljs under La Petite Epicerie Saigons varumärke, samt frystorkad ekologisk exotisk frukt från Vietnam, som även det säljs under La Petite Epicerie Saigons varumärke
Oak Event
Verksamheten i Kalmar utvecklas enligt plan. Förhandlingar kring ett utökat samarbete med en av våra huvudkunder pågår som vid positivt utfall ökar antalet portioner per dag med cirka 15 %. Satsningen på "drop in" kunder utvecklas väl och lanseras "officiellt" nu den 16 maj. Antalet externa cateringuppdrag fortsätter att öka.
Insiderköp
Senaste insynshandeln: 14/4 2016
Kristian Mandin6 597 222 stFredrik Nygren13 545 625 stHenrik Von Essen23 702 278 stAktiekursen
Kursen nu står i princip lägsta sen 17e mars då den bottnade ungefär 0.171-0.173kr. Sedan dess har den varit upp i höga 0.35kr ungefär samt hållt sig stabil vid 0.2kr ett bra tag. Då alla aktier omsatts sen 17e mars så är det inte många som har kvar låga gav sen innan. Och då de isåfall inte sålt på ens 0.3kr så är risken att de säljer på dessa bottennivåer ännu lägre. Så att köpa nu är ett ypperligt tillfälle att komma in billigt vilket ger en låg nedsida men en stor uppsida då den har en topp på över 100% från dagens kurs. Då folk måste sälja med förlust för att kursen ska sjunka ytterligare så känns det som väldigt bra R/R att köpa en post på dessa nivåer. Speciellt med tanke på kommande triggers som finns i både maj, juni och juli.
Sammanfattning
Exeotech står verkligen för definitionen av ett turnaround-case och med en exlosiv expansionsfas så har de verkligen spänt musklerna på senare tid. Med flera förvärv som nu börjar visa resultat och satsar på sociala medier som Facebook och Instagram samt levererar nya produkter så känns det som en tidsfråga innan ETIN kommer visa riktiga resultat och därmed bryta igenom gamla ATHs. Då de både kommer tas bort från observatorielistan och att det diskuteras satsning i Kina och expansioner i övriga Asien så känns det väldigt attraktivt att köpa en post på dessa låga nivåer. I och med att de flesta har högre gav gör det chansen till att göra vinst större än att riskera förlust. Med ett flertal PM på gång och fina triggers nu under sommaren då både sylt, glass och catering har högsäsong så känns det som både företaget och siffrorna kommer leverera nu på riktigt.
Länkar
https://www.facebook.com/maltidkalmar/
https://www.instagram.com/osterhagenglass/
https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2016/05/16/exeotech-manadsbrev-for-maj.html
http://exeotech.se/index.php/2016/04/14/insynsregister-2/
http://exeotech.se/index.php/2016/04/14/agarforteckning-for-exeotech-invest-ab-publ-2/
http://www.lpes.se/pages/har-finns-vi
Disclaimer
Jag äger själv aktier i företaget och är ingen professionell aktierådgivare. Tänk på att källgranska och bilda din egen uppfattning innan du väljer att göra en investering. All investering sker på egen risk och jag rekommenderar att du anlitar en professionell rådgivare innan du väljer att lägga några pengar på aktier. Jag sammanfattar enbart saker jag själv läst från olika källor och ansvarar inte för om källorna är korrekta eller inte.