Post entry

Epicept - plus 200 procent

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Epicept 5,20kr

Rusar 200 procent som svar på en omvärdering av ett av bolagets preparat. Med den aktien i portföljtävlingen så kunde det ha gått bra.

En snabb titt på vilka som har Epicept i sin tävlingsportfölj, visar att flera av dem nu är villiga att sälja och plocka hem vinsten:

De senaste transaktionerna

harre34 sålde 76530 aktier i Epicept

svaxen sålde 64969 aktier i Epicept

75an sålde 41102 aktier i Epicept

75an köpte 41102 aktier i Epicept

75an sålde 240870 aktier i Precise Biometrics

75an köpte 240870 aktier i Precise Biometrics

75an sålde 68088 aktier i Epicept

75an köpte 68088 aktier i Epicept

Vad 75:an sysslar med är oklart, då det endast är dagens slutkurs som räknas. Det går alltså inte att daytrada, enligt reglerna. Vinnare på Epicept är den som ägde atkien igår, och säljer den idag.

Förmodligen finns Epicept även gömt i andra portföljer, än ovanstående. Det kommer att visa sig vid nästa uppdatering av tävlingslistan. Epiceptarna borde ta förstaplacering, såtillvida de inte chansat på en rad dåliga aktier i kombination med Epicept. I så fall får de vara tacksamma att åter ha kommit upp på nollresultat.

-------

Jag tittade häromveckan på Epicept, men blev tämligen övertygad om att risken var för stor, och att oddsen var dåliga. Det var tidningen Börsveckan som gav första indikationen på att Epicept kunde bli en stor vinnare om chansningen gick hem.

Nu, efter den hastiga uppgången behåller jag min försiktiga skeptis, och räknar med att det uppkommer ett säljtryck så snart som den första eurorin lagt sig. Kursen i Epicept har gått ned med 80 procent sedan årsskiftet, och det finns många som sitter med förluster i aktien. Jag kan föreställa mig att alla dessa har säljknappen väldigt nära, om kursen börjar svikta tillbaka.

Huruvida aktien är värd nuvarande pris eller inte, har jag svårt att yttra mig om. Forskningsbolag är svårbedömda. Antingen är de kraftigt undervärderade i förhållande till framtida potential, eller så är de helt felvärderade utifrån nuvarande ekonomsksa ställning. Det finns sällan något mellanting.

Den som tror sig veta något mer om Epicept får givetvis ge kommentar på ovanstånende. Jag har inte studerat bolaget mer ingående, och känner inte till dess framtida förutsättningar.

-----

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?