Post entry

EpiCept - avtal mellan 15/1 - 1/3 (?)

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

I morgon skriver vi den 30/12 2009, tillika börsåret 2009 sista handelsdag.

2009 kom och gick med en börsuppgång på finfina 48 %. Vi som ägt EpiCept under hela året har sannolikt inte samma fina resultat.

Hur blir 2010 då? Ja, den som det visste. Det finns både positiva och negativa triggers i närtid.

För det första - den 7/1 redovisas resultatet för den pågående omröstningen bland aktieägarna - för eller emot att ge ledningen mandat att genomföra en omvänd split (2:1 eller 4:1) för att på så sätt nå över den av Nasdaq 1 $ - gräns som krävs för fortsatt listning.

Enligt brev från Nasdaq till bolaget den 2/11, måste bolaget ha ett aktiepris på minst 1 $ minst tio dagar före den 1/2 för att klara sig undan avlistning. Det innebär efter lite kikande i kalandern att nästa triggerdatum är den 15/1. Detta är sista dagen bolaget kan stänga på under 1 $. Måndag den 18:e och två arbetsveckor framåt ska man stänga över.

Enligt diverse mailsvar från ledningen envisas man in i det sista att skriva att en omvänd split är "den sista utvägen", något man endast ska ta till om inget annat kan få kursen över 1 $. Och som alla är medvetna om så är det bara ett avtal gällande antingen leukemimedicinen Ceplene (troligast) eller smärtkrämen NP-1 (mindre troligt) som kan få kursen över 1 $. Allt annat är i sammanhanget oväsentligt och ointressant.

Som alla även förstår måste ett av dessa avtal komma snabbt, inom ett par dagar. Utan att ha jänkarnas arbetsdagar under trettonhelgen helt klart för mig så är det omkring 10 arbetsdagar kvar till den 15/1.

Hinner ledningen på 10 arbetsdagar få fram ett avtal för Ceplene, något man inte lyckats få fram på 1 ½ år tidigare?

Man ska aldrig säga aldrig, men för mig låter det osannolikt att man har denna "tur" och tajming i avtalsförhandlingarna - det är ju (minst) två parter som förhandlar och det ligger sannolikt inte bara i EpiCepts händer vilket exakt datum avtalet signeras.

Enligt mina kalkyleringar blir det med andra ord en omvänd spilt genomförd den 15/1 alt. 18/1.

Nästa trigger i närtid att hålla reda på är när EpiCepts kassa sinar. Enligt bolaget själv räcker kassan att "ta bolaget in i andra kvartalet". Med lite framförhållning från ledningens sida kommer vi alltså att få ett pressmeddelande om NE under slutet av februari/början av mars. Och det är inte helt osannolikt att vi i pressmeddelandet får läsa att den är riktad och redan genomförd. Vad detta kommer att göra för kursen behöver jag väl knappast yppa här...

Detta vet företagsledningen naturligtvis om. Man vet om exakt när denna NE/PP behöver göras och man vet exakt vilka reaktioner den för med sig hos alla de aktieägare som får se sina aktieposter bli utspädda. Därför tror jag också att detta kommer att undvikas in i det sista. Jag tror t.o.m. att man är beredd att tagga ned ett par procent på avtalsvillkoren för att undvika ännu en NE - av respekt för den kommande årsstämman och makten svenska småsparare besitter. Eller för att tala klartext - kommer NE före avtal får ledningen söka sig nya jobb.

Slutsats av ovanstående resonemang - avtalet, om än något sämre än Talleys förhoppningar, kommer någonstans mellan den 15/1 och 1/3.

Slutligen, jag läser dagligen folks inlägg på diverse chattar om alla "kontakter" och "källor" de har. Jag saknar helt både kontakter och källor inom läkemedelsbranschen och hela denna blogg är skriven utifrån mina egna antaganden och bygger således på rena spekulationer. Ta därför inget av ovanstående som exakta sanningar utan ta dem för vad de är - fromma, men seriösa, förhoppningar av en aktiefrände någonstans där ute i vårt avlånga land.

Lycka till!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?