Post entry

En utspädd midsommarnubbe

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Jack ”the ripper” Talley snittar alltså ännu en gång i våra förväntningar eftersom EpiCept överraskar med att utföra en ytterligare riktad emission och midsommarnubben kändes igår plötsligt smaklös och utspädd. Frågan är om schnappsglaset nu blivit halvtomt eller halvfullt?

Då EpiCepts befintliga kassa estimerats räcka till det fjärde kvartalet i år kan man ju undra varför bolaget redan genomför en private placement, då det uppenbarligen borde finnas hyfsat med spelrum kvar för att få in pengar, antingen genom ett partneravtal för Ceplene eller för NP-1, eller via en försäljning av ASAP-plattformen. Min omedelbara reaktion kring detta är att Talley & Co inte ser någon av dessa händelser komma till avslut under de närmaste månaderna, vilket självklart skulle vara ett rejält bakslag. Efter att ha svalt resterande delen av nubben konstaterar jag dock att glaset kändes halvfullt!

Det som förbryllar och stör mina negativa tankar är det faktum att det finns en investerare som är villig att köpa 12 miljoner aktier för 0,80 USD, vilket faktiskt är nästan 30 procent högre än vad aktiekursen stod i för bara en månad sedan. Och när själva bonusen med 4,5 miljoner warranter har en teckningskurs på 0,90 USD, vilket i princip motsvarar torsdagens stängningskurs, kan man ju undra vad det är för oppurtunistisk stolle som ställer upp på dessa villkor? Eller är det faktiskt så att EpiCept har trumf på hand redo att spela ut och som innehåller synbara värden som lockat riskkapitalisten?

EpiCept avslöjar dock inte mycket i pressmeddelandet, utan förklarar att pengarna skall användas till vardagliga kostnader inklusive Named Patient-programmet samt för att förebereda en kommersialisering av Ceplene. Detta är ju inget vi initialt höjer ögonbrynen för, men kanske vi gör det vid en återblick, eftersom just ordvalet om en förberedande kommersialiseringen av Ceplene lockar till spekulation. Det är ju faktiskt inte omöjligt att EpiCept skulle kunna välja att sälja Ceplene själva i de största EU-länderna och inledningsvis låta IDIS ta hand om resterande länder via Named Patient-programmet. Ceplene är ju ett smalt läkemedel riktat mot specialister, vilket knappast skulle kräva någon stor säljstyrka och ledningen har tidigare avslöjat att de tror att en säljstyrka på 20-30 personer skulle räcka för den amerikanska marknaden. Om vi tänker oss att EpiCept väljer att sälja Ceplene själva i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Italien skulle kanske bolaget klara sig med en säljstyrka på 20 personer och samtidigt nå halva EU-marknaden. Om vi då beräknar att en egen säljorganisation skulle kosta 8 MUSD per år, skulle EpiCept kunna tjäna cirka 48 MUSD, beräknat på en estimerad toppförsäljning för hela EU om 150 MUSD. En annan detalj är att det då skulle krävas en försäljning på cirka 25 MUSD för att nå ett positivt kassaflöde, vilket knappast känns så värst avlägset.

På pappret ser alltså detta mycket lukrativt ut, särskilt eftersom jag inte har beaktat de intäkter som trillar in från IDIS försäljning till övriga EU-länder och frågan är om inte den hematologiska mässan i Berlin varit så pass lyckosam för bolaget att den givit EpiCept tillräckligt med mod att via denna kapitalpåfyllning på 8,9 MUSD våga ge sig an de största EU-länderna med en egen säljstyrka? Kanske det trots allt är bäst att plocka bort de midsommarblomster vi aktieägaren stoppat under huvudkudden med hopp om att EpiCept kommer att hitta en partner och istället hoppas på att det är just uppbyggnaden av en egen säljorganisation som är huvudsyftet med emissionen?

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?