Entractions Q4, vart tog vinsten vägen?
2009-02-25 11:43, Edited at: 2010-06-11 12:06Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Entraction hade en del väntade extraordinära kostnader Q4, men resultatet kom ändå in under förväntan. Dels rör det sig mycket om extraordinära kostnader dels skall dessa belasta hela året och inte Q4 om man skall få en rättvisande bild av företaget.
Omsättningen ökade 21% Q3-Q4 till ca 103 miljoner, det är rimligen i linje med förväntningar om än något under mina förväntningar. Resultatpåverkan - 0,75 miljoner.
Direkta kostnader ökade 23% till 53,3 miljoner, vilket var högre än förväntat för mig. Det får inte bli en trend att direkta kostnader ökar snabbare än omsättningen. Resultatpåverkan - 1,75 miljoner.
Personalkostnaderna ökade med 7,9 miljoner från Q3-Q4 huvudparten av dessa utgör bonus till personal och var väntad, på 5,8 miljoner. Under perioden Q4 har man anställt 18 personer bla genom att bygga upp försäljning i Spanien, vilket förklarar de resterande 2 miljonerna. Utökningen av personal blir i huvudsak en belastning resultat mässigt Q4, då det är en investering för framtiden som kommer att ge positivt bidrag kommande år. Personalkostnaderna får ses som väntade, men man kan fråga sig om så höga bonusar är motiverade och var bonus nivåerna hamnar framöver. Året har innebärit en turn-a-round för Entraction varför höga bonusar skulle kunna motiveras i år. Resultatpåverkan – 7,9 miljoner.
Andra externa kostnader ökade 17%, det ser bra ut då en del etablerings kostnader tex i Spanien rimligen hamnade här. Resultatpåverkan 0.
Finansiella kostnader ökade 3,3 miljoner, vilka tydligen i huvudsak avser en extraordinär ränteavsättning på 2,6 miljoner. Resultatpåverkan -3,3.
Om förväntningarna låg på ett resultat av 21 miljoner före ökningar i personal kostnader så ger 21 - 0,75 -1,75 - 7,9 - 3,3 = 7,3 det redovisade resultatet.
(I tidigare blogg räknade jag med 23 miljoner, jag antog där att man skulle få skaleffekter i befintlig verksamhet resulterade i minskande kostnader i förhållande till omsättningen vilket skulle ge 2 miljoner extra resultatpåverkan utöver ovan i direkta kostnader.)
Den väl insatte – och det är lätt att vara i efterhand – tyckte antagligen att resultatet kom in ett par miljoner under förväntan, främst beroende på något höga direkta kostnader.
Summasumarum är resultatet betydligt bättre än marknadens första tolkning och innehåller tillväxt och framtids tro, men med lite solk i bägaren i form av lite för höga direkta kostnader.
Q1 har som alla torde känna till börjat strålande, och vi kan se fram mot än högre tillväxt 2009. Samtidigt kommer troligen personalkostnaderna fortsätta att öka då man avser att etablera försälnings kontor och satsa på produktutveckling.
Man nu kommit upp i en storleksklass i antal spelare i nätverket som attraherar de största operatörerna. En försmak på detta kan man se i att NoIq gick över till Entraction. Den riktiga knallen vore om man kunde få ett riktigt stort internet varumärke att satsa på att etablera sig som pokeroperatör tex Yahoo eller Google. Sen finns det många varumärken som har en naturlig koppling till spel, Goal´s satsning genom Redbet kan ses som ett exempel på detta.