I veckan rapporterade Enjoy Group utfallet för första kvartalet och det var inte direkt någon munter läsning. Man gjorde en förlust på ca 1,25 miljoner kronor och vi var nog många som hade sett framemot i alla fall ett litet plusresultat. Omsättningen hade dock ökat till 8,8 Mkr mot 6,5 Mkr samma period föregående år. Bolaget meddelade att omsättningen var lägre än förväntat pga att en av de största kunderna bestämt sig för att gå över till en miljövänlig kylgas vilket gjorde att Enjoy (Klimasan) inte klarade av att leverera till dem som planerat. Det som också hade ökat var kostnaderna för varor och transporter som kan tyckas oroväckande hög med tanke på omsättningen.

Innan man drar för långtgående slutsatser av rapporten måste man dock ha klart för sig hur verksamheten ser ut, vilket kanske inte alla har. Enjoy har i princip två verksamheter. Dels säljer man kylskåp i Sverige på kommission åt sin samarbetspartner Klimasan, vilket är den del av verksamheten som hittills har varit den som fått företaget att gå runt kan man säga. Det är dock den andra verksamheten som är den intressanta. Det är de roterande hyllor för kylskåp och butiksinredning som man har utvecklat och patenterat. Detta är alltså unika produkter på en miljardmarknad som företaget har patent på. Att det finns ett intresse på marknaden för produkterna vet vi också sen tidigare. Exempelvis har man under en lång tid utkämpat en patentstrid med Frigoglass som är en av världens största leverantörer av läskedryckskylskåp. Den striden slutade med förlikning och ett avtal med Frigoglass där de får tillgång till att sälja Enjoys produkter under licens, där de betalar ersättning per såld produkt. Frigoglass tillåts visserligen att sälja sin egen produkt som inkräktat på Enjoys patent, men de måste betala ersättning varje gång de gör det.

Affärsmodellen är att liksom med Frigoglass licensiera ut sina produkter till tillverkare och leverantörer av kylskåp och butiksinredning som får betala licenspengar till Enjoy per såld produkt. När det gäller denna del av verksamheten meddelade man så sent som i bokslutskommunikén för 2011 att man hade initierat samarbete med ett flertal stora leverantörer av kylskåp och butikskyla. I veckans rapport skriver dock bolaget att marknaden varit mer trögarbetad än förväntat, vilket förstås känns surt för oss som hoppats på ett positivt resultat i rapporten. Därför har man nu beslutat att erbjuda flera varianter av samarbetsavtal till de stora tillverkarna av kyl- och butiksinredning. Dessutom kommer man själva att marknadsföra och sälja produkterna direkt mot de stora butiks- och servicehandelskedjorna.

Om man försöker sig på att analysera siffrorna i rapporten lite är det ju noterbart att man ökat omsättningen med ca 30 % trots att man inte sålt något till en av de största kunderna. Hade man gjort det hade omsättningsökningen alltså varit ännu högre. Jag har svårt att tro att den omsättningsökningen enbart kommer från den rena kylskåpsförsäljningen, utan viss licensförsäljning har man nog kommit igång med (Bl.a. Klimasan och Norpe har ju tidigare aviserat att man säljer en del redan i år) . Tyvärr redovisar bolaget ännu inte de olika delarna för sig. Kostnaderna för varor och frakter är betydligt högre än vad man kunde väntat om man jämför med samma period föregående år. Då lagret ligger på samma nivå misstänker jag att man har fått ta en del kostnader i samband med att man inte kunnat leverera till kunden som bytt till miljövänligare gas (det är vad jag misstänker, men vi får tyvärr inte besked om detta heller i rapporten).

Hur som helst, efter att ha funderat ett par dagar efter rapporten är min egen uppfattning att jag inte får panik. Enjoy är nog ingen aktie som man ska äga och tro att man ska få vara med om en snabb kursuppgång och kunna sälja av, utan det här bolaget får man ta sig en funderare på om man tror på det hela på lång sikt. Om det går vägen tror jag att man kan bli rikligt belönad, men det kan förstås komma bakslag på vägen och då får man vara beredd på att ha tålamod. Det är låg likviditet i aktien, så det är inte hur lätt som helst att komma ur ett innehav om man får svaga nerver. Personligen tror och hoppas att snurrhyllor kommer vara en betydligt vanligare syn om man går in i en mataffär tio år från nu, men som alltid ska man veta vad det är för något man ger sig in i när man gör sin investering.

Rekommendationer ska man aldrig ge, men den rekommendation man kan ge i det här fallet är att om man är intresserad av Enjoy, ska man gå in i butiker som installerat hyllorna och prata med personalen om hur de fungerar och hur pass mycket de underlättar arbetet (tipset är Ica To Go butikerna i Stockholm, men annars finns det snurrhyllor i vanliga kylskåp i nästan varenda mataffär). Nästa tips är att se hur ledningen har agerat genom åren (de har gått in med mycket kapital i detta) och även hur de agerar nu. Kursen är ju en bit under 2 kr och samtidigt har ledningen nyss växlat in konvertibler till 3 kr styck, vilket för mig tyder på att deras tro på bolaget är stark. Ett orosmoment är den dåliga likviditeten, så det finns förstås en risk för nyemission. Tidigare har man löst likvidproblem genom att storägarna gått in med kapital, senast alltså i form av konvertibellån och frågan är om någon liknande lösning kan bli aktuell igen.

Hur som helst, fortsätter jag att vara tålmodig trots att jag var naiv nog att tro på att ett genombrott skulle kunna skönjas redan i denna rapport. Där gick jag på en mina som jag bokstavligen kommer få äta upp. Jag har nämligen slagit vad om att jag ska äta upp en strumpa om inte kursen dubblats till någon gång efter sommaren. Den kursdubblingen ser förstås lite mer avlägsen ut, men jag tror fortfarande att snöbollen är i rullning, även om den stöter på en uppförsbacke då och då. Å andra sidan är väl det något man får räkna med när man ger sig in i ett litet bolag som ska lansera nya produkter på en existerande marknad.

Mvh /T

PS. Den som har en idé om hur man bäst tillreder en strumpa får gärna höra av sig. Ds.