De som läst vad jag tidigare har skrivit om Enjoy vet att det ett företag som startade 2005 och utvecklar hyllinredning till kylskåp och detaljhandeln (butikshyllor). Det unika med Enjoys hyllor är att de går att snurra på vilket väsentligen minskar den tid det tar att fylla på med nya varor i hyllorna. Marknaden för kylskåp med varumärkesdekor beräknas uppgå till 20 miljarder SEK och marknaden för butiksinredning är många gånger större, men det vet ni ju redan. Ni vet också att företaget har haft en hel del problem sen starten med akut likviditetsbrist och en avbruten nyemission för att nämna två. Den kanske största anledningen till att försäljningen inte har tagit fart är dock att en av världens största tillverkare av kylskåp med varumärkesdekor vid namn Frigoglass har kopierat Enjoys patenterade lösning för kylskåp och sålt på den svenska marknaden. De insatta vet också att Enjoy har stämt Frigoglass för patentintrång och att målet som skulle avgjorts i april blivit uppskjutet på begäran av båda parter.

Inför Q1-rapporten var det därför spännande att se om företaget kunde leverera svarta siffror trots ovan nämnda problem med framförallt Frigoglass och alltså med befintlig kundstock. Trevligt nog slog mina förhoppningar om ett positivt rörelseresultat in, då man redovisade ett plusresultat på ca 200 TSEK. Resultatet blev ca minus 50 TSEK, men då ska man komma ihåg att i resultatet ingår kostnader för patentstriden med Frigoglass på ca 500 TSEK. Som ni vet flyttade man under förra året all produktion till sin samarbetspartner Klimasan i Turkiet. Det innebär att Enjoy säljer kylskåp från Klimasan men att all fakturering sker från Klimasan och att Enjoy erhåller kommission på försäljningen. Därför är omsättningen för Q1 i år ca 2,5 MSEK lägre än förra året, men i och med att kostnaderna avsevärt minskat är rörelseresultatet betydligt bättre jämfört med förra årets ca minus 1,8 MSEK. Noterbart är även att i Q1 finns inte några intäkter avseende provision på kylskåp som Klimasan säljer i övriga delar av världen med Enjoys lösningar i. Värt att påpeka är då att Klimasan som är ett stort företag i branschen nyligen har uppdaterat sin hemsida och där frontar kylskåp med Enjoys RotoShelf på sin förstasida.

Hur som haver, hur ser då framtiden ut? Tll att börja med ska jag väl skriva att Q2 normalt sett är ett betydligt bättre kvartal än Q1. Bolaget skriver i sin rapport att Q2 har börjat bra och att om det fortsätter i samma takt kommer siffrorna vara glädjande. Gott så, men än så länge är det bara resultat av Enjoys försäljning av Klimans kylskåp vi ser i resultatet. Med den nya affärsmodellen som styrelsen tagit beslut om ska man licensera ut sina produkter till olika tillverkare av kylskåp och butiksinredning. Det innebär alltså att licenstagarna själva ska producera och sälja produkter med Enjoys lösningar och Enjoy ska håva in provision per såld produkt. I mitten på maj presenterades det första licensavtalet med en Thailändsk firma som säljer butiksinredning i stora delar av Asien. Några dagar tidigare hade VD Håkan Sjölander meddelat att styrelsen var övertygad om att man skulle presentera flera goda nyheter inom kort. Så konkret har han inte uttalat sig förut och det tog alltså tre dagar innan avtalet presenterades. Att det blev ett Thailändskt företag som blev första licenstagare var nog förvånande för de flesta då det väntade hade varit ett avtal med Frigoglass. I rapporten för Q1 skriver VD dock att patentstriden är satt på vänt hos Tingsrätten och att det mesta lutar åt en förlikning så att Frigoglass blir en licenstagare till Enjoy. Men kan ifrågasätta om VD ska uttala sig om sådant innan ett eventuellt avtal är påskrivet. Jag väljer dock att fundera på vad ett eventuellt avtal med Frigoglass skulle kunna vara värt. Under 2009 som var ett betydligt sämre år än 2008 sålde Frigoglass affärsområde Cool Operations (kommersiella kylskåp) för 263 miljoner Euro, alltså ca 2,4 Miljarder SEK och av detta var ca 600 MSEK avseende Västeuropa (64,2 Miljoner Euro)( under 2007 och 2008 sålde man för nästan det dubbla). Om vi föreställer oss att Enjoys produkter kan användas i hälften av produkterna som Frigoglass säljer och att Enjoy får en provision på ca 10 % har vi intäkter på ca 30 MSEK där kostnaderna är väldigt låga i och med att Frigoglass står för både produktion och försäljning.

De här beräkningarna innehåller förstås väldigt mycket osäkerhet då vi exempelvis inte vet hur stor provisionen till Enjoy är. Det kan dock ge en liten fingervisning om potentialen hos Enjoy anser jag. Den i mina ögon positiva rapporten som släpptes gav inte något större avtryck i aktiekursen. Förmodligen är aktiemarknaden svårflörtad efter alla år av positivt prat från VD Håkan Sjölander som inte följts upp av motsvarande resultat. Att han dock är så pass tydlig med att ett avtal med Frigoglass ligger nära i tiden trodde dock jag skulle ge mer reaktion. Med tanke på min enkla beräkning ovan avseende en leverantör i enbart Västeuropa kan ju denna skrivelse från rapporten ge ytterligare en dimension till potentialen:

”Arbetsbelastningen under första kvartalet i bolaget har varit otroligt intensivt med förhandlingar av nya licenstagare i flera världsdelar, avtal som bolaget räknar med att kunna presentera inom den närmaste tiden”.

Vid nuvarande värdering är bolaget värt ca 140 MSEK. Jag köpte några fler aktier efter rapporten och avvaktar flera avtal…