Resultatmässigt blev förstås dagens rapport inte så kul, men det var redan förväntat utifrån den information som gavs i Q3-rapporten. Det är snarare förvånande att förlusten inte blev större än vad den faktiskt blev, nämligen – 2,6 MSEK. Vi vet ju sedan tidigare att försäljningen av de patenterade produkterna stoppades i våras på grund av att priserna till slutkund blev för hög när man producerade hyllorna i plåt. Resten av året har istället använts till att utveckla hyllorna i plast och enligt dagens rapport sänker detta tillverkningspriserna med 60-80 %. Idag finns plasthyllor klara för de två storsäljande kylskåpsmodellerna, en från Klimasan och en från Frigoglass. Dessa marknadsförs nu aktivt av Enjoy. Enligt rapporten kommer volymleveranser av plasthyllor kunna klaras av till sommaren och det är först då man kan tänka sig att ketchupen börjar rinna så smått.
Förutom omläggningen till plasthyllor beskrivs i rapporten att styrelsen beslutat om att dela upp verksamheten i två bolag, varav det ena kommer fortsätta heta Enjoy och marknadsföra och sälja kylskåp. Det andra bolaget kommer att heta EasyFill och kommer att utveckla, marknadsföra och sälja de patenterade snurrhyllorna. Enligt styrelsen kommer detta att förenkla och förtydliga för bolagets kunder. I samband med detta ska den grafiska profilen i form av loggor, symboler, typsnitt, färger osv. ses över och den nya profilen kommer att ligga till grund för allt säljmaterial, hemsida m.m.
Intressantast i rapporten var kanske informationen om att Innlandsinnovation fullföljt den nyemission som informerades om i november. De går in med 10 miljoner kronor i kapital och tecknar nyemitterade aktier till ett pris om 1,80 kr, samt 2,00 kr. Även Håkan Sjölanders bolag Loxysoft tecknar aktier liksom marknadschefen Jens Nisus och styrelseordföranden Anders Lidëns bolag Liden i Loo AB. Dessa tecknar till en kurs om 1,80 kronor, vilket innebär att de alla tecknar till en kurs ganska långt över vad marknadspriset varit senaste månaderna. Att storägare på det viset tydligt visar sin tro på bolaget gör att mitt förtroende kvarstår.
VD Håkan Sjölander avslutar dagens rapport med ” Med vårt nya produktprogram ser jag fram emot att 2013 kan bli vårt genombrottsår för våra innovativa roterande hyllor på marknaden”. Med de väsentligt billigare plasthyllorna hoppas jag att han får rätt. Vi ska kanske inte hoppas att försäljningen plötsligt exploderar, men förhoppningsvis kan den där snöbollen som jag tidigare skrivit om att börja rulla så smått framåt sommaren. Förutsättningarna för avtal med Reitan (som äger Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige och Narvesen i Norge bland annat) och HillPHOENIX m.fl. har rimligtvis ökat i och med de billigare plasthyllorna. Jag tror knappast att dessa skulle installerat Enjoys hyllor i sina egna produkter för att ställa ut på mässa (HillPHOENIX), eller installera hyllorna i Narvesens butiker på Gardemoen i Oslo (Reitan) om inte intresse fanns för hyllorna. Så jag fortsätter att se framtiden an med tillförsikt och säger som Håkan Sjölander brukade säga, att mina aktier är inte till salu.
Framtiden får utvisa om jag gjorde rätt.
Mvh /T