Eniro - chansen för uppköp liten
2008-05-21 17:43, Edited at: 2010-06-11 11:28Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Enligt en färsk analys från Glitnir är Eniro bland de lägst värderade bolagen på Stockholmsbörsen, men ändå inte en uppköpskandidat:
"I sin genomgång har Glitnir även rankat bolagen
utifrån värdering, där listan toppas av Eniro med ett p/e-tal
på 6,0 och en direktavkastning på drygt 11 procent. Bolaget
förekommer då i samband med uppköpsspekulationer men Glitnir
ser inte detta som särskilt troligt. Ägarbilden domineras av
utländska institutioner som i många fall köpt in sig till
kurser klart över dagens."
"'Ett bud på bolaget kanske därför kräver en budpremie
på uppemot 100 procent för att gå igenom. Ett sådant pris
förefaller det mindre sannolikt att någon skulle vilja lägga
innan bolaget bevisat att dess strategi att gå från off-line
till on-line-tjänster är framgångsrik. Bolagets skuldsättning
minskar också utrymmet att lägga en större uppköpspremie',
skriver Glitnirs analytiker." (Nyhetsbyrån Direkt, 20 maj)
Jag delar Glitnirs slutsats, men att budpremien behöver vara hög ser jag inte som ett problem. Nu är jag inte I-banker, men när bara 1/3 av enterprise value ligger på aktiemarknaden är det ju inget problem att betala lite mer än brukligt för aktierna. En 100% budpremie på Eniro motsvarar bara 34% premie på EV räknat.
Jag ser snarare bekymren i
- En brist på enkla case - man kan inte konsolidera mer, man kan inte skuldsätta mer och ingen i branschen är på köphumör (i alla fall inte närmaste åren).
- Billigare bolag på andra ställen - den enda industriella köparen nu lär väl vara Pages Jaunes och jag tvekar till om de inte hellre budar på Yell eller i andra hand SEAT, som båda är billigare sett till EV/EBITDA och närmare rent geografiskt. Yell faller vidare idag, och SEATs VD talar om att allt utanför Italien är "non core".
Men återigen, Eniro som placering handlar inte om uppköp, utan om organisk tillväxt online. Klarar man det i längden, spelar snart katalogerna ingen roll. Klarar man det inte, kommer ingen vilja köpa resterna ändå.
Så nästa VD kan bli mycket viktig och jag hoppas att tiden det tar att rekrytera betyder att styrelsen är noggrann i processen.