Post entry

Endomines möjlighet att stiga över 100% !

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Endomines står inför en ny epok. Snart öppnar guldgruvan på riktigt. Snart börjar guldet produceras.

Men när är frågan?

Enligt folk som pratat med VD/CEO ska det vara Q1 samt att det sista som håller på att fixas är krossen och elinställningar.

Signaturen LPG på placera.nu har skrivit detta intressanta om Endomines och jämför Endomines med Nordic Mines.

---

är intressant att göra en jämförelse med utvecklingen i sektorkollegan Nordic Mines de senaste sex månaderna.

Under sommaren Väntade aktieägarna i NOMI på att finansieringen av bolagets gruva i Laiva, Finland, skulle komma på plats. Väntan var utdragen och dessutom sålde Goldman Sachs stora mängder aktier varje dag... GSI hade tagit beslutet att stänga en fond där NOMI-aktier ingick.

Från 2010-03-31 till 2010-07-22 sålde GSI drygt 990.000 aktier. Trots att Goldman visste (de hade information från juni-månad) att NOMI´s finansiering skulle komma på plats inom en snar framtid såldes aktierna.

Ironiskt nog hade Goldman sålt alla aktierna samma eftermiddag som NOMI kunde skicka ut ett pressmeddelande om att finansieringen var på plats. GSI´s försäljning då motsvarar försäljningen av ca. 3 miljoner Endomines aktier idag. När GSI´s försäljning var klar och finansieringen kom på plats startade den uppgång som till idag kan summeras till (på någon procent när) 100 %.

Det är inte osannolikt att vi kan få en liknande utveckling i Endomines när EPB´s försäljningsuppdrag är slutfört och beskedet om att produktionen i Pampalo rullar kommer (fler triggers finns).

I ett inlägg idag skrev någon att jag igår skrivit att problemet med krossen var fixat. Det jag skrev är att problemet med kvarnen är åtgärdat. Krossanläggningen och "justeringar med elen" (jag är ekonom och kan inte uttrycka detta bättre än så när det gäller tekniken) arbetar man med nu. Vad man skall ha i minnet är att Endomines arbetar med en mycket väl beprövad teknik. Bolaget har också en i branschen erkänt duktig ledning.

Jag försöker skriva rena faktameddelanden som kan ligga till grund för investeringsbeslut (klicka på min signatur om du vill läsa mera) och det finns andra skribenter som har intressanta inlägg. Tyvärr drunknar bra inlägg i floden av allt blaj och meningslöst som skrivs. Det tjänar ingen på.

---

Tack LPG för bra analys!

Inom några veckor kommer det komma ett PM ifrån Endomines att guldproduktionen startat, jag ligger tungt i Endomines och kommer göra en fin vinst när den går upp.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?