Post entry

"En bil i baken"

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Att få ”en spark” i baken är smärtsamt men i regel överkomligt även för en politiker. Att få en ”bil i baken” som man själv styrt dit är allvarligare.

Saab har haft General Motor som autopilot. Efter USA- bilmarknadens totala dikeskörning, vill man nu lämna över ratten till den svenska regeringen (Maud Olofsson) med de svenska skattebetalarnas pengar som bränsle och bärgningsbil.

Maud Olofsson uttrycker nu sin indignation över att GM inte tar sitt ansvar. Vilket ansvar? Vet inte vår näringsminister att, sett ur företagsekonomisk synvinkel så tar ett privatbolag sitt ansvar genom att rensa bort olönsamma delar, oavsett det rör personal eller produktion. Samtidigt försöker man att få så låga kostnader som möjligt för avvecklingen.

Maud Olofssons statssekreterare Jöran Hägglund säger som svar på Dagens Industris fråga : Är GM:s plan att Sverige skall köpa Saab? ”Det är alldeles uppenbart att när de nu begär att vi skall gå in med fem miljarder och de säger att de skall ha lämnat Saab 2010, vem sitter då med skägget i brevlådan?”

Hur skall regeringen komma ur denna kniptång? Satsar man skattebetalarnas pengar går man mot sin egen strategi och riskerar att det ändå går snett i slutänden –konkurs. Satsar man inte skattebetalarnas pengar på att rädda Saab lägger man sig vidöppen för kritik från oppositionen.

Någon har påstått att 15.000 arbetsplatser försvinner om Saab läggs ner. Fem miljarder räcker ungefär ett år för att ge de friställda försörjning. Ska de dessutom omskolas stiger summan. I nuvarande konjunkturläge kommer ytterst få att hitta nya arbeten. Var får skattepengarna bäst effekt? Finns det beredskap för en sådan omskolningsinsats? Skall skattebetalarnas pengar användas eller skall de friställda försöka låna eller tigga sig fram?

Maud Olofsson säger att skattebetalarnas pengar inte skall slösas bort på att köpa på sig ett statligt ägande oavsett det är bra eller dåliga bolag. Vad gäller dåliga bolag håller jag med henne. Som skattebetalare tycker jag inte att det gör något att staten har bra bolag som ger ”klirr” i statskassan och kan ge pengar till sjukvård, skola och polis utan att min skatt höjs.

En helt annan fråga är regeringens ständiga tjat om ”skattebetalarnas pengar”. Dessa pengar är ju inget statiskt begrepp. Just nu försvinner våra pensionspengar som ju också är skattebetalarnas. Alla tror ju att de kommer tillbaka nästa högkonjunktur. Men vad hände nu (-4%) och vad händer nästa gång? Vi måste vara rädda om vår exportindustri och borde nu ha lärt oss att det är bra om en stor del av den finns inom landet eller i vart fall inom EU, eftersom det då är lättare att hantera kriser. Har vi ingen produktion har vi heller inget att exportera och inget att beskatta - vi är åter till självhushåll och cirkeln är sluten!

Våra kvinnliga toppolitiker har en dålig månad just nu. Mona Sahlin har nyss fått ”el i baken” i energifrågan och nu riskerar Maud Olofsson att få ”en bil i baken” i fordonsfrågan.

Med risk att betraktas som ”bakom” tycker jag att Saab skall läggas ner, eftersom det tar för lång tid och är för kostsamt att få lönsamt.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?