Post entry

Easyfill och marknadspotentialen

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Jag har roat mig med att försöka få en uppfattning hur stor potentiell marknad det kan finnas för Easyfills produkter, dvs. roterande hyllor för kylskåp och butiksinredning.

Enligt en rapport från Fedonia Group uppgick den globala marknaden för display cases till 23,1 miljarder dollar 2009. Med dagens dollarkurs (för någon vecka sedan stod den i 6,43) skulle det innebära en marknad på knappt 150 miljarder SEK 2009. Om den beräknade tillväxttakten på 7,9 % per år har hållit i sig innebär det en marknad på ca 200 miljarder SEK under 2013. Se länk från Metalfrio http://www.mzweb.com.br/metalfrio2008/web/conteudo_en.asp?idioma=1&conta=44&tipo=19837#1

Hela denna marknad är förstås inte tillgänglig för Easyfill, då den består av allt som har med kommersiell kyla att göra. Ismaskiner, vending machines och ”parts & others ” är knappast aktuella för installation av roterande hyllor, men ”display cases” och ”refrigirators for drinks” utgör trots allt 29 % av marknaden och det skulle ju innebära att denna del av marknaden för kommersiell kyla är knappt 60 miljarder SEK. Om vi drar bort en del av denna marknad som inte är lämpad för Rotoshelf kanske vi kan höfta till med att Easyfill har att bearbeta en marknad värd mellan 30-40 miljarder SEK. Det avser förstås hela kylskåpen och inredningen som Easyfill säljer är ju bara en del av dessa. Hur stor del själva kylskåpsinredningen utgör av marknaden är inte så lätt att veta, men vi kan ju spekulera lite. Vi fick nyligen veta att en Rotoshelf till en 90 cm kyl kostar ca 200 Euro till slutkund. Jag förenklar och avrundar till 2 000 SEK. Hur stor del av kostnaden för hela kylskåpet är då detta (dvs hur stor del av marknaden utgör inredningen)? Jag gjorde en snabb googling och hittade lite prisuppgifter på kylskåp. Tex denna från Husky (på ”sale”)

http://www.huskyproducts.com/products/487/c8hy-extra-internal-height-compact-dairy-chiller-with-10-cases-of-stella-artois.aspx

Är väl en 90 cm kyl förmodar jag då den är 1000 mm bred. Priset 999 GBP avrundar jag till 10 000 SEK. I så fall skulle Rotoshelf utgöra nästan 20 % av priset.

Denna från AHT är lite dyrare:

http://www.cs-catering-equipment.co.uk/kitchen-equipment/refrigeration/glass-door-fridges-freezers/aht-glass-door-fridges-freezers/aht-fr1100nv-upright-double-glass-door-freezer.html

2 527 GBP vilket jag avrundar till 25 000 SEK. Den är ju bredare och en Rotoshelf till den skulle säkert kosta mer än 200 Euro, men vi kanske kan räkna på att Rotoshelf skulle utgöra ca 10 % av priset på en sådan kyl. Vi leker ju ändå bara lite med siffror här.

Detta var ju lite förenklat och ett kylskåp med Rotoshelf kanske blir något dyrare i pris till slutkund (men de tjänar som bekant in den investeringen på kort tid), men vi kanske kan leka med tanken att Rotoshelf-inredningen kan tänkas utgöra ca 10 % av slutpriset på en kyl. Om marknaden är på 30-40 miljarder SEK skulle ju marknaden för roterande hyllor då landa någonstans på 3-4 miljarder SEK. Alla kylskåp kommer säkert inte få roterande hyllor installerade i framtiden även om Easyfill har en vision om att detta ska bli standard framöver. Men det kanske inte är omöjligt att tänka sig att det finns en potentiell miljardmarknad för roterande hyllor i kylskåp i alla fall?

Ett annat sätt att räkna på är ju att kolla antalet kylskåp där Rotoshelf kan installeras. Någon annan kanske är bättre än mig på att snoka fram hur många kylskåp som utplaceras varje år runt om i världen. Den siffra jag känner till kommer i alla fall från prospektet från Easyfills (dåvarande Enjoys) prospekt från . Då skrev bolaget att det på öl- och läskmarknaden placeras ut ca 25 000 kylskåp med varumärkesdekor varje år i Sverige. Det står inte i prospektet om detta bara avser kylskåp som kan ha Rotoshelf, men det är ju bättre att vara försiktig, så vi kanske kan räkna med att hälften av dessa är impulskylar och liknande, vilket skulle ge 12 500 kylskåp där Rotoshelf kan installeras varje år. Sverige har 9,5 miljoner invånare och ligger förmodligen ganska långt fram vad gäller kylskåpsmarknaden. Europa och USA torde väl vara hyfsat utvecklade marknader i alla fall och befolkningen i dessa världsdelar uppgår till ca 730+310 miljoner, dvs drygt en miljard människor (enligt Wikipedia). Europa och USA har alltså ca 100 gånger fler invånare än Sverige om vi avrundar lite. Då borde kanske marknaden för kylskåp vara ca 100 gånger större än den svenska. Dvs en marknad på 1,25 miljoner kylskåp. Ett normalt läskedryckskylskåp har väl fem hyllor, så det borde innebära en potentiell marknad på 6 miljoner hyllor i alla fall. Jag tror inte att vi har fått exakt information om vad styckpriset kommer ligga på för en hylla, men har för mig att jag har sett någon uppgift om runt hundralappen per hylla (tar tacksamt emot korrekt uppgift om någon sitter inne med den). Det skulle innebära att potentialen ligger på 600 miljoner SEK per år. Och det här avser bara öl- och läskmarknaden. Enligt prospektet från 2008 finns det en lika stor marknad gällande andra kylda varor (juice, yoghurt osv.). Vi kanske kan få det till att det närmar sig en miljardmarknad för Rotoshelf i USA och Europa enligt denna tankelek? Hur stor del av denna marknad det sen är möjligt för Easyfill att faktiskt omvandla till försäljning och intäkter, kan vi ju bara fantisera om. VD Håkan Sjölanders vision är ju i alla fall att Easyfills snurrande hyllor ska bli standard i branschen i framtiden.

Jag har som alla kan se bara höftat vilt när det gäller hur stor marknad det kan finnas för Easyfill, men för egen del räcker det att räkna så här lite på en höft i nuläget när Easyfill fortfarande är vad som kan betecknas ett förhoppningsbolag (om än dock ett förhoppningsbolag som kommit långt och nu står väldigt nära ett eventuellt genombrott). Det fina i kråksången är ju att jag bara har funderat över potentialen avseende kylskåpsinredning. Marknaden för butiksinredning, dvs. för Rotoshelf Swingout är betydligt större än marknaden för kylskåpsinredning. När jag tänker efter kanske marknaden för roterande hyllor nästan är lika stor som marknaden för fingeravtryckssensorer eller någon annan lite ”hetare” produkt… Eller är den kanske större…?

Hur som helst. I dagarna har man enligt Easyfills blogg varit på besök hos en av världens tre största kylskåpstillverkare på grund av att de efter mässan i Tyskland ringde och vill ha ett möte ”pronto” för att kunna implementera Easyfills hyllösningar i sitt kylskåpssortiment. Så tydligen har ledningen för Easyfill varit i Turkiet och presenterat hyllorna för delar av styrelsen, produktions- och försäljningsavdelningen hos den stora kylskåpsleverantören. En uppmärksam skribent på ett annat forum forskade relativt snabbt fram att det finns ett stort bolag som heter Ugur i Turkiet som spottar ur sig en del kylskåp varje år:

http://www.ugur.com/

Easyfills ledning har även meddelat att man i dagarna åkt till en ny mässa i Tyskland, närmare bestämt Anuga i Nürnberg för att fortsätta diskussionerna med det turkiska (Ugur?) bolaget. Easyfill skriver lite kryptiskt på sin blogg att man även ska ha uppföljning med en del andra när man ändå är på denna mässa. Nyfiken som man är kollade jag upp lite andra leverantörer på mässan och såg att bland annat True Food International ställer ut i en monter alldeles bredvid Ugur.

De som varit med länge i Easyfill minns säkert att när de noterades på Aktietorget var det tal om att de hade inlett ett samarbete med just True som också spottar ur sig ett och annat kylskåp varje år. På den tiden vill jag minnas att man från Easyfills (eller dåvarande Enjoys) sida skrev att True var största kylskåpsleverantören i USA. Det skulle ju passa fint i så fall att återuppta dessa kontakter på mässan.

http://www.truemfg.com/

Nej, nu blev det sent igen, men när jag ändå satt och grubblade över marknadspotentialen här på min kammare tänkte jag att jag lika gärna kunde dela med mig av mina funderingar. Alla siffror får ju tas med en rejäl näve salt, för jag vet ju inte exakta siffror, men man kan ju ta vad man har och göra en väldigt grov uppskattning. För det fina är ju som sagt att om potentialen för kylskåpsinredning är stor, så är potentialen för butiksinredning enorm. Kan Easyfill landa några avtal framöver lär det väl bli en fin resa för oss aktieägare. Det kanske finns någon annan som klurat på marknadspotentialen också? Vore kul att höra hur andra resonerar.

Som vanligt får jag väl på peka att jag har trott på genombrott länge och det har inte kommit. De som läst vad jag skrivit tidigare vet att jag har haft fel angående genombrott i några år. Senaste året har jag dock inte trott på något sådant i och med att man jobbat fram plasthyllorna och inte haft någon försäljning. I och med den kraftigt sänkta kostnadsbilden med plasthyllorna och de senaste veckornas (och dagarnas) informationsflöde från bolaget känns det dock som att det är hög tid att börja hoppas på genombrottet igen.

För de som inte känner till bolaget kan det ju passa att länka till hemisdan:

http://www.easyfill.se/news/blog/

Mvh /T

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?