Easyfill och kylskåpsleverantörerna
2020-10-21 11:03Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Easyfills produkter har börjat dyka upp i viss omfattning hos andra än bara hos Easyfill själva. Har det kanske funnits en del "verkstad" bakom allt "snack" genom åren och innebär det faktum att Easyfills produkter nu syns i kylskåpsleverantörers egna sortiment att det faktiskt kan anas en islossning någonstans i framtiden?
Den som av någon outgrundlig anledning skulle få för sig att söka på mitt nick på Redeye (dvs Tompe77) kan se att jag skrivit en del om Easyfill förut och även att jag köpte mina första aktier i bolaget ungefär vid tidpunkten för slaget på Trastfältet 1389 (smärre överdrift kanske, men vad gör man inte för lite knorr i texten). Det var ju inte igår om man uttrycker det så, men som vi alla vet sägs ju tålamod vara en dygd, det vill säga ett eftersträvansvärt karaktärsdrag (i alla fall enligt Wikipdia) och vem vill väl inte vara en person med sådan karaktär?
Dessutom är det ju som vi alla vet så att tålamod lönar sig…eller ja, det sägs ju i alla fall att det ska göra det. När det gäller Easyfill gäller kanske inte riktigt det uttrycket för min egen del även om jag har någorlunda låg anskaffningskurs på mina aktier då de som sagt är inköpta i omgångar sedan någon gång i slutet på 1300-talet.
En titt på en graf över aktieutvecklingen de senaste tre åren är knappast någon munter läsning och får en att fundera över om det där karaktärsdraget som är så eftersträvansvärt verkligen är värt besväret. Att backa aktiegrafen ytterligare ett år kan nästan få även den äventyrligaste aktiespekulant att känna lite svindel över höjdskillnaden mot dagens kursnivå.
Sist jag skrev något här på Redeye var i april förra året och då var jag smått optimistiskt om någon typ av islossning för Easyfill under senare delen av 2019 även om jag senaste åren samtidigt har försökt att ha inställningen att allt kommer att ta längre tid än vad man tror.
https://www.redeye.se/arena/posts/easyfill-2019-nyemission-och-framtidsutsikter
Att jag då trodde på lite förbättring var på grund av alla tester och påbörjade samarbeten som var på gång och egentligen så står sig allt det fortfarande, men frågan är varför man skulle tro att vi är närmare någon form av islossning idag? Ibland kan det ju kännas tämligen hopplöst att vara aktieägare i Easyfill när man vet att det finns så många saker på gång samtidigt som det kan kännas som om det aldrig ska lossna för bolaget.
Så vad finns det för skäl att vara något mer optimistisk gällande den efterlängtade ketchupeffekten nu då? Jo, något som kanske flugit under radarn för den delen av marknaden som inte likt en fanatiker som jag följer kazakstanska kylskåpsleverantörer och annat på Linkedin och andra sociala medier är att Easyfills produkter nu faktiskt äntligen har börjat dyka upp i viss omfattning hos andra än bara hos Easyfill själva. För en del av de samarbeten som Easyfill skrivit om tidigare har det nu börjat dyka upp information på hemsidor och i kataloger eller annat material hos partners som tidigare bara nämnts av Easyfilll själva. Tidigare har det varit Easyfills ord, men när man ser deras produkter hos andra innebär det ju i alla fall en bekräftelse av att det som nämnts faktiskt inte bara var ”snack” utan att det faktiskt även fanns en del ”verkstad” där bakom också.
Länkar till återförsäljare och kylskåpsleverantörer:
Easyfill har som strategi att genombrottet ska ske via återförsäljare och via OEM-försäljning. Dels ska alltså återförsäljare marknadsföra Easyfills produkter, men målet är även att komma in i olika kylskåpsleverantörers sortiment och att de ska ha roterande hyllor som standard eller tillval i sina produkter och marknadsföra via sina kanaler. Och nu kan man alltså börja hitta Easyfills produkter lite här och var. Alla följer som sagt inte kazakstanska kylskåpsleverantörer eller bläddrar i österrikiska kylskåpskataloger på sin fritid, så för er som inte gör detta har jag valt att sammanställa lite länkar till både återförsäljare och kylskåpsleverantörer som har Easyfills produkter i sortimentet.
Återförsäljare:
2017 tecknades återförsäljaravtal med HL Display och på senare tid har de verkligen växlat upp när det gäller Easyfill. På deras hemsida finns Easyfills produkter och de lägger ut filmer lite titt som tätt på sociala medier. Nedan följer några exempel.
HL Display:
https://www.hl-display.com/sv/vart-erbjudande/varuexponering/roterande-hyllsektion/
Spar Zurich:
https://www.hl-display.com/insights-and-inspiration/customer-cases/spar-switzerland/
“We are very pleased with TurnLoader. Chilled beverages are always placed in the front of the shelf and are easily accessible. No pre-cooling of beverages is needed, and it’s easy to prevent shelves looking out-of-stock. This one is a keeper, we’re certainly not going back to our previous shelving systems," says Pia Jehli, Store manager at Spar Express Zurich.
K-Market Finland****:
Andra exempel på återförsäljare som promotar Easyfills produkter finns här:
Wanz:
MCS:
GSK Maxload ML 700/705/900:
https://gsk-diessen.de/kuehlschraenke/
Frost Trol:
Sid 82: https://issuu.com/frosttrol/docs/frostrol_2020_es-en/60?fr=sNmNhMzE3MzU0NzQ
Kylskåpsleverantörer:
Vi har diverse kylskåpsleverantörer som nu lanserar Easyfills roterande hyllor. Längst har Husky och Efficold kommit som lanserar kylskåp som är helt byggda för att vara anpassade för Easyfills roterande hyllor:
Husky:
https://www.husky-international.com/product-category/convenience/pro/rotoshelf
https://www.husky-international.com/product/pro-rs900-cash-line-chiller
Efficold:
https://efficold.com/en/productos/ml-900/
https://efficold.com/en/productos/ml-700/
https://efficold.com/en/productos/ml-705/
Dessutom har det på sista tiden dykt upp roterande hyllor hos några av de riktigt stora kylskåpsleverantörerna. Den som funderar på vilka dessa företag är rekommenderas att googla på Viessmann, AHT, Carrier och Arneg…
AHT, sid 24 i katalogen:
https://www.aht.at/fileadmin/pdf_files/AHT-Fresh-Beverage-DE.pdf
Viessmann:
https://kyla.viessmann.se/sv-se/produkter/kyldiskar/plug-in/kylskap/ml-900-roto
Carrier:
https://www.shareddocs.com/hvac/docs/2000/Public/04/SV-MS-014-EN-0820.pdf
Arneg Korea:
https://shop.arneg.co.kr/front/product_view?id=AK013
KMW:
https://www.kmw-limburg.com/en/products/accessories/roto-shelf/
Här i Sverige har Easyfill kommit så pass långt i samarbetet med ICA att ICA-handlare ställer upp som referens vilket förstås får ses som en framgång:
https://www.easyfill.se/sv/ica/
Ny video med ICA-installation kom här om dagen:
https://www.youtube.com/watch?v=zaKueaCpIUQ
Sen är det väl inte fel med lite bekräftelse från ett märke som General Mills som de som syns på dessa länkar:
Amerika:
På andra sidan Atlanten händer det en del saker och för den som glömt det har ju Walmart Mexiko haft Rotoshelf på sin hemsida som en del av sitt effektivitetsprogram:
Nu har det låtit som att Walmart tycker att det försvinner lite mycket yta med Rotoshelf, så då är det ju bra att Easyfill kunnat utveckla Turnloader som löser det problemet och även en extra bred variant som återförsäljaren Domotech säljer:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=f-tIxhimKAw&feature=emb_logo
Avtalet med Marco Company är ju uppsagt, men VD Craig Nickell valde att lämna det företag där han varit VD i 20 år för att istället fokusera helt på Easyfills produkter på den amerikanska marknaden. Med sig har han också Matt Pletcher som varit försäljningschef för Remis America. Vad det blir av detta får vi väl se, men av senaste rapporten tycks de ha en del spännande på gång. Dock nöjer jag mig så tills vi har lite mer ”verkstad” likt länkarna ovan att diskutera.
Coca Cola, Carlsberg och vilda spekulationer:
Nu tänker jag tillåta mig själv att spekulera lite. I senaste rapporten skriver Easyfill (de nämner inte Coca Cola för att de inte får, men det finns inget som hindrar mig från att skriva ut det företagsnamnet):
Världens största tillverkare av läskedryck som jag inte får nämna med namn och Carlsberg från Danmark skickar båda ut offertförfrågningar till kunder för leveranser av läskedryckskylskåp och båda har i sina offertförfrågning för första gången med att samtliga leverantörer måste kunna leverera kylskåp med RotoShelf vilket gör att kylskåpstillverkarna som vill kunna leverera till dessa två jättar måste kontakta EasyFill och tillsammans med oss anpassa eller nyutveckla sina kylskåp till att passa för RotoShelf. Vad det betyder för oss i närtid vet vi inte men bara att vara med i upphandlingarnas specifikationer är ytterst lovande.
Det låter väl inte helt fel att dessa stora bjässar kräver Rotoshelf i sortimentet (även om det inte står att de kommer att köpa kylskåp med Rotoshelf, bara att leverantören ska ha möjlighet att leverera). Är det så att större slutkunder kräver detta av kylskåpsleverantörer kan man ju ana att dessa vill få in kylskåp med Rotoshelf i sitt sortiment. Alla kylskåpstillverkare har dock inte detta. Den som tittar i länkarna ovan ser att i AHT:s och Viessmanns kataloger kan man se kylskåp med Rotoshelf, men den som är extra uppmärksam ser att detta är de så kallade Maxload-kylskåpen utvecklade av Efficold i samarbete med Easyfill. Det kan ju tyckas märkligt att en kylskåpsleverantör säljer en produkt från en annan kylskåpsleverantör. Jag vet inte varför det är så, men om man vill skulle man ju kunna spekulera i att vissa som inte har en egen Rotoshelf-modell i sitt sortiment av någon anledning har fått bråttom att trots det få in Rotoshelf i sortimentet. Om tiden inte har funnits (kanske för att Easyfill inte har hur mycket tid som helst) kanske de har sett till att ta en genväg på något sätt. Som sagt, detta är upp till var och en att spekulera om. För egen del lämnar jag det så.
Avslutande funderingar:
På intressebloggen skrev jag i slutet av 2017 om marknadens låga förtroende för bolaget och att de rapporterat om många samarbeten som aktieägare sen upplever inte generera varken den omsättningsökning eller vinst som förväntats. Bland annat skrev jag nedan:
Ytterligare ett samarbete som utvecklats under året är det med Efficold. Ett avtal slöts mellan Easyfill och Efficold förra hösten där Efficold hade för avsikt att utveckla en ny kylskåpsmodell anpassad för Rotoshelf. I maj lanserades sen MaxLoad och nu under hösten fanns Efficold ML 900 klar för försäljning på den amerikanska samt sydafrikanska marknaden via Easyfills joint venture bolag där. Det finns en tanke att lanseringen via Efficold ska sätta press på andra kylskåpsleverantörer som Klimasan och Frigoglass och få dessa att sälja mer Rotoshelf för att inte tappa marknad till Efficold. En sak som dock förvånar mig när det gäller Efficold och Easyfill är att när man letar efter RotoShelf eller MaxLoad på Efficolds hemsida hittar man ingen information där. Om RotoShelf är en revolutionerande produkt och om Efficold ska använda denna för att ta marknadsandelar bör de rimligtvis satsa resurser på att informera om detta. Jag hade gärna sett att Easyfill förklarade varför inte Efficold tydligare marknadsför Maxload. Det är möjligt att Efficold inte använder hemsidan som primär marknadsföringskanal, men jag hade gärna fått detta förklarat för mig, då det i mina ögon verkar märkligt att Easyfill kommunicerar att Efficold ser RotoShelf som en revolutionerande produkt som kommer hjälpa dem att ta marknadsandelar samtidigt som Efficold själva inte tycks kommunicera något alls om Rotoshelf.
https://www.intressebloggen.se/l/easyfill-och-marknadens-laga-fortroende-av-tompe77/
Som sagt, som aktieägare kan man ha uppfattat det som om det är ”mycket snack och liten verkstad_”_ gällande en del av de samarbeten med återförsäljare och kylskåpsleverantörer som det har rapporterats om. Som synes i min lilla länksamling ovan verkar det dock nu som om bearbetningen av ett antal samarbetspartners börjar att bära frukt. Efficold kan få exemplifiera detta, där jag då ifrågasatte ”snacket” om samarbete när jag inte hittade någon information från Efficold själva, men där man idag istället om man går in på Efficolds hemsida och söker på produkter för ”supermercados” numera möts av en bild på Maxload 900 med Rotoshelf för att klicka sig vidare till kylskåpssortimentet. Personligen ser jag det som ett tecken på att åtminstone Efficold är beredda att sälja Easyfills produkter och länkarna ovan från andra kylskåpsleverantörer tyder väl på att de inte ligger alltför långt efter och att ”snacket” från Easyfill kanske inte bara var snack trots allt utan att det faktiskt pågick en hel del verkstad i bakgrunden även om saker och ting tar betydligt längre tid än man som aktieägare hade hoppats.
Om övriga kylskåpsleverantörer fortfarande kanske ligger i startgroparna eller precis är på väg ur dem för lanseringen av Easyfills produkter, så är det ju faktiskt inte bara Efficold som redan kommit en bit ut ur nämnda startgropar. Husky har ju lanserat sin kollektion av kylskåp för fullt och HL Display marknadsför Easyfills produkter för fulla muggar och har gjort det en tid nu. Tanken var ju som jag skrev för ett par år sen att via Efficold sätta press på andra kylskåpsleverantörer och nu väntar jag i alla fall på att några fler ska jaga och att några av bjässarna (AHT, Arneg, Viessmann, Carrier m.fl.) ska försöka komma ikapp Efficold och Husky (som sagt, vissa säljer Efficolds kylskåp i sina egna kataloger) och utveckla egna kylskåpsmodeller med snurrhyllor.
Om några av de ovan nämnda börjar sälja Easyfills produkter lite mer på allvar under nästa år har jag svårt att se att omsättningen inte skulle öka. Sen huruvida det genererar någon vinst på sista raden är ju en annan fråga. För egen del är det i alla fall OEM-affärerna jag har gått och väntat på i många herrans år.
Om två veckor är det i alla fall ett digitalt informationsmöte (något som bolaget tidigare har meddelat att man avser ha istället för, eller som komplement till nyhetsbrev). Nu sker ju detta digitalt och för egen del hemma vid köksbordet så jag kommer inte ha solglasögonen på mig på mötet. Jag låter de dock finnas nära till hands i hallen och hoppas att jag med tanke på att det nu faktiskt ser ut att börja hända saker på riktigt, inte ska behöva vänta ytterligare 13 år tills de kan få komma till användning (ni som hängt med Easyfill ett tag vet…).
https://news.cision.com/se/easyfill/r/inbjudan-till-digitalt-informationsmote,c3216668
Och för de som inte känner till Easyfill lika bra passar jag på att tipsa om denna folder som ganska bra beskriver verksamheten (åtminstone hylldivisionen):
https://www.easyfill.se/wp-content/uploads/2020/09/EasyFill-product-folder-2020_low.pdf
Mvh/T