Post entry

Easyfill och den ljusnande framtiden?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Efter dagens PM och senaste veckans kursrusning kan jag inte hålla mig från att skriva några ord om Easyfill (fd Enjoy Group AB). Jag brukar skriva några rader efter varje rapport bolaget lämnar, men efter senaste Q2-rapporten blev det inget. Efter att ha läst dagens PM och sen varit inne och läst kommentarer på Dagens Industris börssnack har jag dock som sagt svårt att hålla mig borta från tangenterna.

De insatta vet ju vad det handlar om och för övriga kan jag väl skriva att Easyfill har utvecklat roterande hyllor för kylskåp och butiker som avsevärt kortar tiden det tar att lasta upp och fronta varor, vilket kan spara stora pengar åt butiker, bryggerier m.fl. Bolaget har hållit på i några år och det har funnits stort intresse från kunder, men detta har inte resulterat i de stora affärer som ledningen hoppats på pga att hyllorna som tillverkats i stål varit för dyra. Senaste året har man dock stoppat försäljningen för att istället utveckla hyllorna i plast till ca 80 % lägre produktionskostnad. Härom veckan levererades ett produktionsverktyg från Asien som ska användas för tillverkning av vissa typer av hyllor och vilken dag som helst levereras nästa produktionsverktyg.

Potentiella kunder är tillverkare av kylskåp och öppna kylmöbler, tillverkare av butiksinredning, bryggerier, butiker, m.fl. Marknaden är gigantisk (har skrivit om det tidigare, men tänk själva antalet kylskåp plus antal butiker som säljer torra varor i världen så kan ni göra en egen uppskattning) och intresse har som sagt varit stort från flera kunder varav vissa är riktigt stora bolag (se mina kommentarer här på Redeye efter ÅR 2012 där jag skrev lite om storleken på kunderna). Exempel på intresserade kunder är Frigoglass, Liebherr, HillPHOENIX, Reitan, Coop m.fl.

Hur som helst, bolaget har en historik av vad som kan tyckas vara något väl optimistisk kommunikation till marknaden. VD (som för övrigt också är största ägare) har för flera år sedan gått ut och meddelat att det finns väldigt stort intresse för kunder och att produkterna kommer göra succé, vilket ännu inte har infriats. En förklaring är som jag skrivit det tidigare för höga priset, men även ett misslyckat avtal med Klimasan (turkisk kylskåpsproducent), samt ett patentintrång från en av världens största tillverkare av läskedryckskylskåp (Frigoglass) har satt käppar i hjulen. Patentintrånget innebar att Frigoglass utvecklade en egen variant av snurrhyllor som de sålde (till bla Coca Cola). Då Easyfill upptäckte detta stämde de Frigoglass som vek sig, förlikades och ingick avtal med Easyfill om att installera deras lösning istället (ni som hängt med vet väl redan att i går kväll hade Frigoglass ett eget event utanför mässprogrammet i Tyskland där Easyfill var inbjudna för att presentera sina produkter).

Ok, var är vi då idag? Jo, produkterna är bra och efterfrågade av marknaden. Kunderna finns (se årsredovisningen 2012 som sagt för ett axplock av intresserade) och nu kan även produkterna säljas till väsentligt lägre pris än tidigare. Nu när produktionsverktyg för plasthyllor är på plats är det helt enkelt dags att börja sälja. Därför passar det bra att bolaget denna vecka ställer ut på Drinktec (en stor branschmässa) i Tyskland för att visa upp sig för världen.

Det blev en halv roman till bakgrund, men det jag skulle skriva om var kursrusningen senaste veckan och dagens händelser. Förra veckan släppte bolaget ett PM skrivet av marknadschefen Jens Nisu som var väldigt positivt och avslutades med orden ” Låt framtiden komma, och glöm inte dina solglasögon - den kommer att vara ljus!”. Detta PM i kombination med vetskapen om att mässan börjar denna vecka gjorde tycktes marknaden uppskatta, även om vissa tyckte att kommunikationen framstod som något oseriös.

Idag den 18 september släpptes så ett nytt PM där VD Håkan Sjölander skrev att de här första dagarna på mässan har varit en succé och att chefer för stora världsledande läskedrycksföretag samt chefer för de största kylskåpstillverkarna i världen stått och köat som skolpojkar utanför Easyfills monter för att få komma in och titta på produkterna. Dagens PM avslutades sedan med orden ” Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen MINA AKTIER ÄR INTE TILL SALU”.

Marknaden tycktas uppskatta dagens PM i och med att kursen steg 26 %, men alla aktieägare och diverse forumskribenter tycks inte ha uppskattat PM:et. Lite senare under dagen kom nämligen ett PM till med ett förtydligande från VD. Han hade frågat Aktietorget om han kunde köpa mer aktier i sitt bolag nu när det går så bra på mässan (insiderinformation som ni vet). Aktietorget har då svarat att det skulle vara ok om han informerade marknaden om framgångarna på mässan varför han släppte det första PM:et som fick kursen att rusa. Marknaden fick alltså veta att han ansåg att mässan var en framgång innan han köpte sina aktier (om det nu blev några köp, det får vi väl se när insynshandeln uppdateras).

På Börssnack har detta varit en av dagens ”snackisar” där vissa med bl.a. härvan i Cefour i färskt minne tror och beskyller Håkan Sjölander för att haussa kursen för att eventuellt själv kunna sälja aktier eller liknande. Håkan har tydligen fått en del mail från arga aktieägare som menar att han är oseriös och tydligen har han fått en del personliga påhopp (skriver han i dagens andra PM).

Jag vet ju förstås inte motivet bakom Håkan och bolagets agerande, men jag kan ju skriva vad jag tror i alla fall. Bolaget har som sagt en historia av överoptimism i bagaget och Håkan Sjölander har fått en del skit för det genom åren (aktieägare som beskyllt honom för lögner m.m.) och det tror jag är en orsak till att kommunikationen från bolaget har varit väldigt återhållen senaste året. Jag tror att Håkan Sjölander om några år vill kunna åka någonstans i världen, gå in i en butik och öppna ett kylskåp där det sitter roterande hyllinredning och känna att detta har jag gjort. Det är min bäbis som sitter i det kylskåpet (om man uttrycker det så).

Jag har ägt aktier i Easyfill sen 2007 och genomlevt sju sorger och åtta bedrövelser (har det känts som ibland), men en anledning till att jag stannat kvar och ökat mitt ägande är det engagemang som ledningen visar för bolaget. VD Håkan Sjölander är trots allt den som skottat in mest pengar i bolaget och utan hans satsning hade vi nog haft en konkurs för länge sen.

Att dra paralleller med dagens PM och Cefour som vissa gör på börssnack är väl kanske förståeligt om man är oinsatt i bolaget (även om jag tycker att man borde sätta sig in i det man skriver om när man skriver på t.ex. börssnack, annars borde man hålla sig därifrån och jag hoppas att Easyfill kommer vara ett bolag som diskuteras nyanserat, även om jag inser att den tiden tyvärr snart kanske är förbi). De som hängt med ett tag vet som sagt vilka pengar Håkan satsas och vet också att han löst in köpoptioner för 3 kronor när kursen stod i det halva. Dvs. han har köpt aktier för dubbel kurs för att visa sin tro på bolaget och för att stötta det likviditetsmässigt.

Personligen hade jag kanske sett att PM:en hade varit lite mer nedtonade så länge inga avtal presenteras. Men Håkan är en väldigt entusiastisk VD som brinner för Easyfill (det är min uppfattning i alla fall) och jag tror att han nu är så entusiastisk så att han inte kan hålla sig längre efter en lång period av nedtonad kommunikation (detsamma gäller kanske för Jens). Jag tror också att de nu är helt övertygade om att genombrottet är nära, för annars hade de inte uttryckt sig som de gör i och med skiten de fått för det tidigare (kan för övrigt berätta att VD var väldigt entusiastisk på årsstämman och sa att det finns ju hur mycket som helst han vill berätta, men att han inte kan göra det för att inte ”driva kurs” så länge det inte finns konkreta avtal eller dylikt).

Nej, nu måste jag gå och sova (och drömma om att Easyfill skriver avtal med Reitan, HillPHOENIX och Arneg m.fl.), men behövde skriva av mig lite. Mina aktier är för övrigt definitivt inte till salu och jag har satt på mig mina solglasögon (fast de har ju iofs suttit där sen 2007).

Mvh /T

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?