Easyfill informationsträff Stockholm 20 november
2013-11-22 00:19Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Igår var det dags för den första av Easyfills fyra informationsträffar på olika håll i landet inför den stundande nyemissionen. Gårdagens träff gick av stapeln i Stockholm och för intresserade tänkte jag skriva några rader om vad som hände och sades.
Gårdagens event utspelade sig på IVA konferenscenter vid Stureplan i Stockholm och inleddes med ett glas vin och lite snittar. Jag skulle säga att det var ett tjugotal intresserade på plats och från bolagets håll fanns VD Håkan Sjölander, marknadschef Jens Nisu samt styrelseledamoten Richard Bagge. Efter att ha mumsat i sig ett par snittar fick vi spatsera ut på gatan där Easyfll hade placerat en 90 centimeters kyl från Norcool (Frigoglass) med en Rotoshelf mult. Där körde Håkan en demo av snurrhyllornas funktion och hur mycket tid som sparas vid påfyllning av varor enligt den undersökning som Coca Cola gjort på en halvfull 90 centimeters kyl (7 minuter att fylla kylen med Rotoshelf mot 27 minuter med vanliga fasta hyllor).
Därefter var det dags att gå in och få en informationsdragning av Jens och Håkan. Det blev en genomgång av företagets och produkternas historia och den finns ju även beskriven i informatonsmemorandumet, så det behöver jag inte beskriva så mycket, även om det förstås blir en lite grundligare genomgång live än på papper.
Håkan nämnde bland annat att han varit VD på Norcool och att han när han slutade gjorde en uppgörelse med Frigoglass om att inte syssla med kylskåp på ett par år (till 2005 när han drog igånhg Enjoy). Han berättade också om när han fick idén som lade grunden till Rotoshelf. Det var på en ICA Max i Helsingborg när han såg en kille som skulle fylla på en kyl med läsk (tror att det var en 105 cm kyl). I kylen hade man stora vagnar (som på ett bageri) fyllda med läsk och tanken var att man skulle köra ut vagnen och fylla på ny läsk inne på lagret, men detta låter ju lite omständligt. I Helsngborg såg i alla fall Håkan en stor kille som drog ut hela vagnen, snurrade runt den, fyllde på ny dricka, snurrade tillbaka vagnen och körde n den igen. Eftersom vagnen väger några hundra kilo med massa läsk på var det lite problem och han krockade med sidan på kylen några gånger innan han fick in vagnen och då fick Håkan idén om en vagn som skulle sitta fast inne i kylen som man kunde dra ut och snurra. En vagn som man inte behövde vara stor och stark för att hantera, sen kom swing-out vagnarna och resten är historia kan vi väl säga för idag har vi ju Rotoshelf som snurrar inne i kylskåpet.
Sen var det dags för Jens Nisu att gå igenom ett bildspel med fakta om företaget, vision och affärsmodell m.m. Det gjorde han också, men till viss del blev det kanske så att det lyste igenom hur mycket Håkan brinner för detta företag, för då det dök upp någon fråga berättade Håkan ganska fritt ur hjärtat (min tolkning), så det blev inte en rak presentation från slide 1 till 2 till 3 osv. i PP-presentationen utan det blev en hel del extra om historien bakom företaget (och om Loxysoft m.m.), varför allt tagit så lång tid och vilka misstag som begåtts bland annat. Patentstriden dök upp,missen attt satsa på plåt istället för plast från början, den sprängda fabriken i Libanon innan Klimasanavtalet m.m. m.m. För egen del känns det som om jag kan det mesta om Easyfill vid det här laget, så jag hade inga problem att hänga med och jag snappade tacksamt upp ny information lite här och där. Dock vet jag inte om det kan ha blivit lite svårt att hänga med vid något tillfälle för den oinsatta. Exempelvis uppstod det lite förvirring om vad skillnaden mellan Easyfill och Enjoy är, men jag tror inte att någon kan ha gått därifrån utan att tro att Håkan är extremt engagerad i detta företag.
Men mer konkreta saker då? Jo, man pratade om visionen att Rotoshelf ska bli standard i branschen. Då pratar vi ju både kylskåp, öppna kylmöbler och butiksinredning. Till att börja med kommer man dock fokusera mest på dryckeskylar i och med att det är den branschen Håkan kommer från och den kan Easyfill bäst, men man jobbar på de övriga också. Som Jens sa smittar det ena av sig på resten. Tex ville företaget som har Pepsi i England (eller kanske Storbritannien) ha Rotoshelf, men de har inte bara Pepsi, utan även andra varumärken varav en del kanske är torra varor och då pratar vi ju butiksinredning. Så Easyfill måste bearbeta dels leverantörer av kylskåp/butiksinredning, dels bryggerier, läsktillverkare, matvaruproducenter som använder hyllorna och dels matvarukedjorna som ska ha hyllorna i sina butiker.
Både Håkan och Jens tycks ganska övertygade om att Rotoshelf kommer bli standard och att nu med plasthyllorna är det bara en fråga om tid. Frigoglass och Klimasan använder redan Rotoshelf i plåt och i dagarna skickar man ner några kylar till Frigoglass och Klimasan för tester och utvärdering. Som jag förstod var det mest formalia, för de vet ju att båda dessa vll ha Rotoshelf, men Coca Cola och Pepsi kräver alltid att man ska genomgå vissa tester av produkter innan de får levereras.
ICA to Go ska öppna tio nya butiker kan man läsa om man googlar lite och tydligen sålde Easyfll en Rotoshelf lösning till den kommande butiken här i dagarna. Denna är i plåt, men som de sa vill de knappt sälja i plåt, men gör det ändå eftersom ICA ville ha grejerna på plats.
Jens berättade att produktionsverktygen som nu finns på plats spottar ur sig tre hyllor i minuten och fler produktionsverktyg ska ju beställas. Nu står ett i Anderstorp och ett i Halden hos underleverantörer. Dessutom finns en underleverantör som kommer producera själva ramen till Rotoshelf i plåt. Sen kan kunderna välja att beställa både ram plus hyllor från Easyfill, alternativt få ritning till ramen som de kan producera själva för att därefter köpa hyllorna från Easyfill.
Både Håkan och Jens pratade om det fantastiska gensvar som man fick på mässan i Tyskland. För att visa att han inte pratade strunt skickade Håkan runt sitt anteckningsblock med massa visitkort så att vi i publiken fick se hur mycket folk och från vilka företag det kommit besökare. Det var fler än ett par och det fanns några stora företag bland visitkorten kan jag väl säga. Många kunder kom tydligen till montern för att sen återvända med sina egna kunder för att visa dem också.
Detta och kommande år kommer man satsa på Rotoshelf Multi för att etablera denna på marknaden innan man kommer försöka etablera Rotoshelf Mono.
Håkan berättade om patentet i USA. Efter mässan i Dallas hade HillPHOENIX sagt att ett litet företag som Easyfill inte har någon chans att få patent i USA, utan att de måste liera sig med ett amerikanskt företag (dvs HillPHOENX). Dock ville de då ha ensamrätt i USA. Detta kunde inte Håkan gå med så Easyfill bestämde sig för att få patentet på egen hand och som vi vet har det ju kommit nu också och de kan sälja till flera bjässar i USA. Håkan hade tydligen skickat ett mal till HillPHOENIX med enbart texten ”USA here we come!” J och de hade tagt det bra lät det som och gratulerat till patentet. Nästa år är två mässor i USA inplanerade varav den första i juni. I februari är det mässa i Tyskland igen också. På frågan om de skulle ställa ut med HillPHOENIX var svaret att de nte visste. HillPHOENIX vill ju ha Rotoshelf och det funkade bra sist, men det finns ju andra bjässar där som man också vill ha samarbete med och det blir lite knepigt att kontakta dem om man ställer ut med HillPHOENIX. Framförallt var det ett företag vid namn Hussman som var intresserade. Jens flikade även in att Europachefen (tror jag att det var) för True var en av Håkans kompisar och det låter ju som en rätt bra kontakt (tycker jag).
Jens nämnde också att Coop i Sverige tagit ett beslut att inte köpa in kylskåp om de inte har Rotoshelf i sig. Låter ju inte helt fel i mina öron.
Spendrupsavtalet som är värt ca 60 miljoner på 3 år kom upp. Det är ju Enjoy som säljer kylarna. Om Spendrups sen vill ha Rotoshelf blir det ju intäckt för hyllorna på dessa kylar också.
Håkan berättade en del om alla negativa kommentarer på Börssnack, samt mal som han får lite då och då. Tydligen dyker det in några mail om att han är en idiot efter varje PM som släpps. Det är väl en av baksidorna med att bli något av en offentlig person vilket man ju blir som VD på ett noterat bolag. Fascinerande att folk ägnar tid åt sådant, men det är väl samma fenomen som Uppdrag Granskning visade om de så kallade näthatarna kanske. Lätt att bete sig illa bakom ett anonymt tangentbord.
Jens gick igenom marknadspotentialen som ju finns specad i memorandumet också. De påpekade att de ju vart försiktiga med tex bara 5 % av alla kylskåp som kan ha Rotoshelf överhuvudtaget i första exemplet. När det gäller SwingOut har de ju dragit ner ytterligare lite, för som de sa, det blir så otroliga siffror om man skulle vara mindre försiktig i antagandena så att det blir lite overkligt. Mn uppfattning är att de menade att det medvetet tonat ner förväntningarna, delvis kanske på grund av tidigare kritik av för höga förväntningar.
SwingOut ligger kanske några år framåt i tiden innan det kan slå igenom, men som sagt, försäljning på en front smittar troligen av sig på andra i och med att allt hänger ihop, butikskedjor, bryggerier/drickatillverkare, säljare av butiksinredning påverkar ju varandra. Gällande SwingOut hade man tydligen diskutrerat samarbete med ITAB tidigare, men inte varit helt nöjda. Då gällde det plåthyllor och med plasthyllorna finns kanske större möjlighet till samarbete vilket säkert skulle kunna snabba på ett genombrott på den marknaden.
Nej, nu måste jag sova. Vet knappt om det jag skrivit nu hänger ihop, men det får ni ta. Finns säkert mer att skriva, men det får räcka för nu.
Just det, om jag tolkade Håkan och Jens rätt så tror de att de kan komma något PM om försäljning av plasthyllor rätt så snart. Jag misstänker förstås att det är Frigoglass och Klmasan som när allt är på plats i form av tester på de modeller som just skeppats ner kommer att lägga en beställning av x antal hyllor för att kunna leverera kylar med Rotoshelf i plast så snart som möjligt. Och när Frigoglass börjar leverera något kan man ju tänka sig att andra hakar på.
Just det, Håkan berättade också om familjen Laventis som är storägare i Frigoglass och att de också är storägare i Coca Cola, men det får vi ta någon annan gång.
De sa väl också att de har tre av de största (eller om de sa de tre största) som samarbetspartners nu (Frigoglass, Metalfrio via Klimasan och den nya kunden Ugur). Dessa tre täcker mycket av marknaden för drickakylar så när de kör något som standard så får det genomslag.
Men som sagt. Dags att sova så att min arbetsgivare slipper väcka mig när jag däckat på tangentbordet morgon…
Jag kommer för övrigt teckna fullt, för jag vill inte missa den kommande resan (som jag tror inleds ganska snart, men jag har ju haft fel förr som ni vet…)
Mvh /T