Post entry

EasyFill på hyllan igen

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Efter att i vår ha signat deal med Subway genom Pepsico i UK så har nu EasyFill skrivit avtal med en sydafrikansk kedja med 400 butiker. Avtalet sträcker sig på 5 år och är värt 50 000 000 kr per år. Här nedan kommer en sammanfattning om vad som är på gång i bolaget.

Vilken kedja det är behåller EasyFill och kunden hemlig men jag är övertygad om att det är Woolworths.

Det roliga är att kedjan enbart har skrivit denna deal med EasyFill's Rotoshelf för deras mejerivaror. Rotoshelf kan användas för all annan typ av drycker också, med fördel pet-flaskor.

EasyFill har också en annan variant som heter SwingOut Ambient (där de största pengarna ligger) där kan alla torrvaror användas, alltså nästan varenda produkt i hela affären.

Vad sker om nästa butikskedja i Sydafrika skriver likadant avtal med EasyFill, eller en annan kedja i ett annat afrikanskt land? Eller varför inte Wal-Mart i USA eller Tesco i Australien/Thailand?

Läs detta från PM:et idag;

Testet genomfördes i två butiker i kyldiskar och RotoShelf 1250/2 var den testade produkten. På de roterbara hyllorna stod diverse mejerivaror, så som mjölk och yoghurt.

Följande resultat uppnåddes:

  • Påfyllningstiden minskades med 50%
  • Svinn pga. utgående datum minskade med hela 40%
    • I regionen ökade svinn pga. utgående datum med 18% i samma period
  • Försäljningen ökade med mer än 7%
  • Butikskedjan meddelar att återbetalningstiden är kortare än ett år

Tack vare det goda utfallet på mejeriprodukter har nu butikskedjan beslutat genomföra en bred utrullning av RotoShelf till sina omkring 400 butiker. Installationer ska initialt ske i intervaller om fyra butiker, dvs när de första fyra är klara så kommer fyra till osv.

https://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=78137

http://www.easyfill.se/products/cabinet/ (för kylning)

http://www.easyfill.se/products/store/ (för torrvaror)

Utdrag från senaste rapporten

https://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=77125

Patent

Under 2015 beviljades bolaget ytterligare patent. Bland annat för RotoShelf Mono i USA.

Företrädesemission jan 2015

Under hösten 2014 konstaterade styrelsen för EasyFill att bolagets likviditet var ansträngd och därför beslutades att EasyFill skulle genomföra en företrädesemission. Teckningsperioden var 26/1 – 6/2 2015 och emissionen övertecknades vilket gav ett kapitaltillskott före emissionskostnader om 9,7 MSEK.

Uppstart av EasyFill GmbH i Tyskland

I slutet av maj 2015 grundades EasyFill GmbH med kontor i Köln, Tyskland. Bolaget blev operativt den 1/8. Då den tyska marknaden är ca tio gånger så stor som den svenska och VD för det tyska bolaget har omfattande kontaktnät med kyltillverkare och butikskedjor beslutades att satsa på en etablering på den tyska marknaden. Under hösten 2015 har EasyFill GmbH genomfört flertalet viktiga möten med beslutsfattare för de centrala butikskedjorna och kyltillverkarna samt knutit kontakter med eventuella partners för distribution och montering.

Kunder och prospekt

Nedan följer en kort genomgång av en del av de projekt som initierats och genomförts under 2015.

EasyFill GmbH – Tyskland

  • I skrivande stund har endast en installation skett i Tyskland sedan starten av dotterbolaget i Tyskland men ett flertal beställningar finns från flera olika stora butikskedjor och leverans kommer att ske första halvåret 2016. Beställningar finns på:

SwingOut Ambient__, testleverans kommer att ske under mars 2016 till två stycken butiker ingående i en stor butikskedja. Båda dessa butiker skall total byggas om hösten 2016 och om testet faller väl ut kommer SwingOut bli standard i butikerna. Butikskedjan med ca 4000 butiker är även engagerade från centralt håll och bevakar utfallet från testerna noga.

RotoShelf i kyldiskar kommer att levereras på test till ca 10 butiker under våren 2016.

  • EasyFill GmbH har sedan starten undersökt möjligheterna med en nationell återförsäljare för att snabbare få större spridning och en potentiell partner har hittats och skall utvärderas under det kommande året.

Tillverkare

  • Europa - Bolaget samarbetar med flertalet kylskåps- och kyldisktillverkare i Europa.

  • o EasyFill har under 2015 anpassat RotoShelf till två kylskåp i en helt ny serie till en av världens största tillverkare av kommersiella kylskåp.

    • § En av dessa kylskåp visades upp vid mässan Brau Beviale i Nürnberg i november och fick ett mycket gott mottagande och EasyFill har därefter fått initiala order på RotoShelf från tillverkaren.
  • o Till bolagets mångåriga samarbetspartner i Turkiet har det under 2015 både levererats plasthyllor samt tagits emot kommission för den äldre RotoShelf- varianten som tillverkaren producerar i egen regi.

  • o Till den svenska marknaden levererades kontinuerligt RotoShelf avsedd för kyldiskar genom den största aktören på marknaden. Från små antal ökade orderingången mot slutet av året.

  • USA

    • o Under våren 2015 levererade bolaget ett antal RotoShelf enheter till en av de större tillverkarna av kyldiskar, primärt för interna tester och utvärdering. De egentliga testerna påbörjades av olika anledningar först under hösten. Samtidigt som dessa tester genomfördes påbörjades diskussioner om utformningen av ett avtal.
  • Australien/Nya Zeeland

    • o Till en av de ledande tillverkarna av kommersiella kylskåp i denna region skickades under våren ett antal hyllor för genomförande av marknadstest med en större kund. Testet initierades under höst/vintern 2015. Preliminär första feedback talar om en nöjd kund.
  • Övriga
    • o Till en kylskåpstillverkare i mellanöstern levererade EasyFill ritningar och hyllor för ett mindre marknadstest tillsammans med en, i området, betydande tillverkare. Trots framgångsrikt test, med positiv feedback från kunden har tillverkaren ännu inte fått några ordrar på kylskåp utrustande med RotoShelf.

Återförsäljare

  • Bolaget har under 2015 arbetat intensivt med befintliga återförsäljare med målet att få dem att komma igång ordentligt.

  • Sydafrika

    • o Bolagets återförsäljare i Sydafrika har under stora delar av 2015 genomfört tester av RotoShelf för kyldiskar för olika typer av mejerivaror tillsammans med en av de mest betydande livsmedelsbutikskedjorna. Resultaten som visas upp är häpnandeväckande. Ett halvårslångt test har visat en drygt 40 procentig minskning av svinnet på produkterna på RotoShelf-hyllorna samtidigt som påfyllningstiden minskat med drygt hälften samtidigt som försäljningen ökat med runt 10%. Detta i jämförelse med kedjans andra butiker i området som ökat i svinn och tappat försäljning. Butikskedjan tittar på en bred utrullning av RotoShelf och beslut på omfattning väntas fattas under första halvan av 2016.
  • Norge__Nya återförsäljare har inte aktivt eftersökts under 2015 då bolagets ledning ansett att en hög servicegrad till de befintliga har varit prioriterat.

- o I Norge har bolagets samarbetspartner M&F-Systemer tagit stora steg under 2015 och där pågår centrala förhandlingar med i stort sätt alla de stora livsmedelsbutikskedjorna

Butikskedjor

  • Bolagets ledning tog under 2015 ett strategiskt beslut att fokusera på och prioritera butiksledet.

  • o Flertalet möten med både internationella och nationella butikskedjor har genomförts och konklusionen är att det strategiska beslutet var rätt – butikskedjorna är nyckeln till framgång och stort genombrott.

  • o Specifikt projekt:

Under början av 2015 meddelade bolaget via PM att en av världens största butikskedjor med huvudkontor i Frankrike var intresserade av att genomföra ett pilotprojekt med SwingOut Ambient (EasyFills unika lösning för Först in – Först ut för torra, ej kylda, varor). Trots flertalet möten har den planerade installationen inte genomförts under 2015. Anledningen är inte ointresse utan omorganisationer och intern kommunikation hos den mycket stora aktören. När de bedömer att de är redo står EasyFill rustade att genomföra testet med kort varsel.

Framåt

Den grund som lagts under 2015 i form av utvecklingsarbete, marknads- och kundbearbetning har inneburit att bolaget har en mycket stark framtidstro.

Inkomna ordrar på flertalet av bolagets produkter via EasyFill GmbH, där kunderna är några av de största tyska livsmedelsbutikskedjorna ger en framåtanda och ett momentum att satsa ännu hårdare.

Detta i samband med ett antal bekräftade ordrar på RotoShelf för läskedryckskylskåp med leverans under våren 2016 och indikationer på att det bara är toppen på ett isberg samt ett återförsäljarnätverk som gjort kraftiga marknadsbearbetningar som nu börjar bära frukt, gör att bolaget aldrig tidigare haft en så välfylld orderbok som nu. För att inget missförstånd skall uppstå skall det dock påpekas att de ordrar bolaget har erhållit ännu är relativt små och på intet sätt i närheten av de mål bolaget har.

Bolaget har för avsikt att öka försäljningen betydligt under kommande år och detta ska genomföras via nya och befintliga samarbeten med OEM tillverkare, återförsäljare och butikskedjor och på, i princip, samtliga kontinenter.

Ny egen produkt på marknaden

EasyFills produkter för kylenheter har fram tills nu utvecklats för att monteras in i andra leverantörers produkter där kompromisser får ske för att bolagets roterande hyllor skall passa. EasyFills målsättning har varit och är att våra och leverantörernas produkter skall skräddarsys för varandra, något som är svårt och tar lång tid.

På bolagets hemsida kommer, inom kort, mer information om produkten ColdFront att visas upp. Huvudkomponenten i ColdFront, som i sin helhet tillverkas hos underleverantörer, är EasyFills patenterade SwingOut. Produkten har visats som koncept för marknaden och intresset är stort från, framförallt, våra samarbetspartners i Norge, eventuell bolagspartner i USA samt den Tyska marknaden.

Ny potentiell partner på den amerikanska marknaden

En ny intressent med brett kontaktnät mot livsmedels- och servicehandelsbutiker över hela USA och verksamhet i samtliga segment där EasyFills produkter passar har begärt möte och vill diskutera vägar till ett samarbete. Bolaget är ytterst framgångsrika på butikskonceptmarknaden och har idag samarbetsavtal med samtliga av de 25 största butikskedjorna i USA. Bolagets affärsidé är att finna produkter som man kan tillverka och lansera i USA under eget namn eller i Joint Venture bolag, något man varit och är ytterst lyckosamma med. För EasyFill är dylikt samarbete mycket intressant eftersom bolaget på det sättet får total tillgång till hela den amerikanska marknaden med samtliga av bolagets patenterade produkter. Möten har hållits i Europa under februari och i början av mars kommer bolagets VD Håkan Sjölander samt Hans Bergh från bolagets styrelse att på plats träffa företagsledningen i Texas där målsättningen från båda parter är att lägga grunden för samarbetsavtalet. Texasbolagets VD har deklarerat att man så snabbt som möjligt vill skriva avtal eftersom EasyFills produkter passar dem och USA marknaden ytterst väl.

Organisationen i Sverige tar en mer supporterande roll för EasyFill GmbH och återförsäljare och kommer att stötta med tid och resurser för att bygga ett brett, fungerande återförsäljarnät runt om i världen med hög servicenivå. För att klara detta kan organisationen komma att behöva förstärkas, främst på produkt-logistik- och inköpssidan.

Men det är inte bara i Sydafrika som EasyFill skördar framgång. Även England, Norge och Tyskland är på framfart, se bifogade länkar:

https://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=76883

"För EasyFill är ordern strategiskt viktig av flera skäl

  • Första beställning av RotoShelf till England.
  • Slutkunden har mer än 40 000 butiker i världen (världens största snabbmatskedja) och i varje butik har man minst ett kylskåp för läsk.
  • Första beställningen i större antal till den stora kylskåpstillverkaren för en nyutvecklad kylskåpsserie där RotoShelf varit en del i utvecklingsprocessen.
  • Första beställningen av RotoShelf i större antal till den stora läskedrycksproducenten.
  • Kravet från slutkunden var att alla kylskåp man beställde för utplacering i snabbmatskedjans butiker skulle ha RotoShelf som standard"

https://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=77062

"EasyFill GmbH kommer under våren 2016 installera RotoShelf och SwingOut Ambient i flera butiker runt om i Tyskland. Installationerna kommer ske både i Rewe- och Edeka butiker, två av de ledande butikskedjorna i Tyskland"

EasyFill har också på senaste tiden anställt en CFO

https://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=77995

"EasyFill skördar just nu framgångar av alla marknadssatsningar som gjorts i stora delar av världen och av den anledningen anställs nu en CFO (ekonomichef) med stor internationell erfarenhet. Personen i fråga heter James Gray. Han kommer närmast från Almi i Sundsvall som finansieringsrådgivare."

Jag är inte den som vill haussa och tycker att uppgången idag/igår på 70 % är lite väl kraftig för min smak men jag tror att det nu är dags för EasyFill att ta steget ut i världen.

Norge rullar sedan förra året ut stort, England är på gång, Tyskland rullar redan ut och nu Sydafrika.

Att VD har åkt en del resor till USA på senaste tiden är spännande. Vad vi vet är att han har träffat både Wal-Mart och Hussman. Blir det en deal där så kan vi le lite extra. VD ska snart iväg till USA igen. Vilka nyheter som kommer då kan vi kanske bara drömma om.

EasyFill har patent på sina produkter och är den enda i världen med dessa typer av cabinets.

Kolla gärna in deras hemsida: http://www.easyfill.se/

Lycka till!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?