Post entry

Easyfill jagar inte längre kunder, nu är det kunderna som jagar EasyFill

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Så sa VD Håkan Sjölander till Finwire i fredags när EasyFill lämnade bokslutsrapport för 2016. Rapporten bjöd på mycket smått och gott samtidigt som kostnaderna hade ökat. Dock så kostar det att expandera och expandera är något som EasyFill gör för fullt just nu. Omsättningen ökade 17,9% mot föregående år.

Jag vet att jag skrivit det tidigare men nu är det verkligen på gång för EasyFill. År 2017 kommer att bli EasyFills år. Jag tror att företaget inte behöver en närmare genomgång då jag tror att ingen som handlar med aktier missade deras uppgång från 3,70kr upp till +20kr i våras/somras. Sedan dess har det hänt en hel del saker. Dels har Håkan sålt en del aktier och det har varit en nyemission på 5% av aktierna till priser 7,50kr som fått aktien på fall. Aktien handlas just nu, efter fredagens rapport och telegram, på 10,40kr. Hela bolaget värderas idag till ca 600 msek.

En av anledningarna till att aktien dalat är också att Woolworths SA hade ekonomiska bekymmer under 2016 och skjöt upp leveranserna nu är de tillbaka och har dubblat antal tester.

Här kommer ett utdrag om vad som är på gång i EasyFill:

1. EasyFill har nu dotterbolag i Tyskland samt Joint Venture bolag 50/50 ägda i USA och Sydafrika och marknadsbearbetning från dessa länder samt från moderbolaget i Sverige är aggressiv men redan nu vet vi att öka marknadsbearbetningen är den rätta.

2. Under våren tog Bolaget en strategiskt viktig order till Storbritannien. Den var både den första till Storbritannien men också den uttalat första till en av världens största leverantörer av drycker till världens största snabbmatskedja. Orderna handlade om RotoShelf för läskedryckskylskåp.

Ordern var till Subway och dryckestillverkaren var Pepsico.

3. Bolaget har under året tecknat flertalet nya sälj- och distributionsavtal; både med leverantörer av kommersiella kylskåp samt leverantörer av kyldiskar. Bland företagen som tecknat avtal kan nämnas: Western Refrigeration, Efficold, och KMW.

Dessa avtal ligger till grund för framtida affärer och är inget som hittills inverkat positivt på bolagets försäljning i någon större utsträckning. Flera av de ovanstående bolagen, som är att se som uppstickare inom sina respektive områden, har meddelat att de utvecklar kylar och kyldiskar specifikt för EasyFills produkter vilket sätter press på de mer etablerade tillverkarna att hoppa på tåget som redan lämnat perrongen.

4. Bolagets återförsäljare har under året fortsatt sin marknadsbearbetning och flertalet installationer har utförts på respektive marknad. Under slutet av året indikerades att Bolagets Norska återförsäljare kommit nära centrala avtal med några av de största butikskedjorna i landet. Återförsäljaren i Belgien genomförde sina första installationer av RotoShelf för kyldiskar i butiker tillhörande en av världens största butikskedjor. Två installationer genomfördes initial och senare har ytterligare installationer genomförts. Återförsäljaren i Sydafrika har ”konverterats” till EasyFill Southern Africa och är numer ett 50/50 joint venture.

5. Våren 2016 startade EasyFill America ett Joint Venture 50/50 tillsammans med Marco Company i Fort Worth Texas. Att etablera sig i ett land tar tid men vår satsning i USA har resulterat i att bolaget för ca en månad sedan hade 174 olika affärer på gång alltifrån världens största matbutikskedja ner till normala butikskedjor men det skall poängteras att även de butikskedjor som kallas för små är stora i USA. 174 olika affärer på gång dit det i många fall skickats testprodukter kommer att visa sig i affärer under 2017.

6. Tyskland: Här gör våra arbetskamrater tre butiksbesök per dag och man har ca 25% utfall med order, ordervärdet är i dagsläget inte det viktigaste utan det viktigaste är att EasyFills produkter kommer ut på marknaden och skapar ytterligare marknadsföring mot de stora volymerna.

Det är lätt att glömma att EasyFill GmbH startades för 18 månader sedan att den första installationen i Tyskland gjordes för mindre än ett år sedan. Den tyska satsningen kostar men oktober, november, december 2016 samt januari 2017 har alla varit månader med plusresultat, ännu små men trots allt plus. Oliver Eischeid vår VD i Tyskland har också sedan 1 januari 2017 fått ansvaret över alla marknader i Tysklands grannländer samt alla Tysktalande länder och vi har nu påskrivna samarbetsavtal på flera av dessa marknader.

I Tyskland finns också flera av de stora tillverkarna av MultiDeck kylskåp och Oliver har sedan sina 20 år i branschen många långvariga kontakter och just nu är tre av dem i färd med att anpassa kylmodeller för att kunna leverera RotoShelf som tillval i sina produkter. Vi har så mycket affärer på gång i Tyskland så det är i princip omöjligt att berätta om dem, men det jag kan säga är att den satsning vi gör på de marknader som vår tyska VD Oliver Eischeid styr över kommer att visa bra resultat 2017.

Samarbetsavtal har tecknats med tre återförsäljare i Tyskland. Bolaget genomför i genomsnitt tolv butiksbesök i veckan och en fjärdedel av besöken de senaste tre månaderna har resulterat i ordrar. Det genomsnittliga ordervärdet per butik ligger omkring 2.500 euro. Bolaget har genomfört installationer i olika skala hos Rewe, Edeka, Lidl, Esso, Avia, Aral, Hessol. Tanken är att bearbeta marknaden från bottom up. Den tyska marknaden är 10 gånger så stor som den svenska.

7. Joint venture bolaget med Marco Company har nu alla sina hyllor på prov hos jättekedjan Wal-Mart, som har 12.000 butiker. Just nu har kedjan 180 olika testprojekt med bolagets produkter.

8. Enjoy Sales AB fortsatte under året att, på den inslagna, framgångsrika vägen att genom en oöverträffad kundservicenivå serva den Svenska marknaden med kommersiella kylskåp. Bolaget har bland annat signerade avtal med ett av Sveriges ledande bryggerier, en av de ledande producenterna av energi- och hälsodrycker samt en av de mest framträdande livsmedelsbutikskoncernerna.

9. Under slutet av året indikerades att Bolagets Norska återförsäljare kommit nära centrala avtal med några av de största butikskedjorna i landet.

10. Återförsäljaren i Belgien genomförde sina första installationer av RotoShelf för kyldiskar i butiker tillhörande en av världens största butikskedjor. Två installationer genomfördes initial och senare har ytterligare installationer genomförts.

Patent:

En av EasyFills styrkor har varit att företagsledningen från dag ett i företagets historia beslutat att de produkter företaget tar fram skall patenteras. Ett beslut som kostar pengar initialt men långsiktigt ger vinster. Bolaget har en mängd patent och patent pending i en stor del av världens länder.

Nya resurser:

Under 2016 har bolaget anställt ett antal nya personer i organisationen.

Sverige:
James Gray, CFO
Ingmarie Andersson, ekonomiassistent
Tommy Seger, Nordisk Försäljningschef
Mike Hooker, Utveckling

Tyskland:
Nurettin Özencay, Area Sales Manager

Sydafrika:
Steve English, CEO

USA:
Aaron Bennett, EasyFill America, ansvarig på plats i USA.

Insiders ägande 2016-12-31

Håkan och Tobias Sjölander 25,5%
Innlandsinnovation 18,86%
Avanza pension 6,35%
Claudia Rask 6,17%
Richard Bagge 2,72%
Nordnet pension 2,12%
Urban Sjöberg 1,24%
Danica pension 1,71%
Kent Oliv 1,75%
Kaj Lund 0,97%
Övriga ägare 31,83%+0,72%

EasyFill prohearing från i somrashttps://youtu.be/EUbVlhrO52w

Informationsfilm om Rotoshelf finns nu på flera språk
https://youtu.be/_xtzuLZqKPw (Engelska) https://youtu.be/V2o7Hdm7R98 (Spanska) https://youtu.be/Hup_O_0L3c4 (Franska) https://youtu.be/OGVkem2uAW0 (Flamländska) https://youtu.be/g1PBDfZO2rQ (Tyska)

Även en film från Marco Companys VD Craig Nickelhttps://youtu.be/Soes5yve1T8

Avslutningsord från VD Håkan Sjölander i rapporten i fredags "Med lojal och hårt arbetande personal som drar tåget framåt kommer vi att nå målet till slut. När jag nu sitter och skriver VD-orden i bokslutskommunikén kan jag konstatera att bolaget redan nu har ordrar inne på leveranser i flera länder runt om i världen, ordrar som är långt större än vi någonsin haft."

Fotnot: All investering sker på egen risk, satsa aldrig mer än vad du kan/vill förlora. Jag ber om ursäkt att det blev mycket klippa och klistra i denna blogg men har inte tiden att skriva en egen roman just nu.

Länkar: https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2017/02/24/easyfill-easyfill-ab-publ-bokslutskommunik-2016.html

https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/02/24/easyfill-easyfill-jagar-inte-langre-kunder-nu-ar-det-kunderna-som-jagar-easyfill-vd.html

https://www.avanza.se/placera/telegram/2017/02/10/easyfill-easyfill-lamnar-marknadsuppdatering.html

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?