Post entry

Easyfill årsstämma 2017

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Idag var det årsstämma i Easyfill igen. Tyvärr var detta en eftermiddag som inte går till historien som en av AB Storstockholms lokaltrafiks bästa dagar. Pendeltåget till Sollentuna passade lämpligt nog på att haverera i försommarvärmen varför undertecknad kom 45 minuter efter utsatt tid. Ni som färdades i Stockholm med kollektivtrafik med eller bil hade nog ingen rolig eftermiddag. En annan försökte vara smart och ta fel pendeltågslinje till Karlberg för att därifrån ta en taxi till Sollentuna då Märstalinjen stod still. Dessvärre var det fler som gick i samma tankar varför det inte fanns en enda ledig taxi ut från Stockholms innerstad vid 16.30. Det slutade med en pendeltågstur till Spånga, taxi därifrån och en sen ankomst till stämman. Så kan livet vara i huvudstaden.

Hur som helst. Lagom till att jag dök upp var den formella delen av stämman klar och Marknadschef Jens Nisu drog igång en presentation av vad som hänt i bolaget senaste tiden och vad som händer i dagsläget. VD Håkan Sjölander hoppade också in och pratade under presentationen.

Man pratade förstås om avtalet i USA med Marco Company och det låter på bolaget som om detta är väldigt stort. Håkan berättade att man har egna fabriker och egen säljorganisation och att Easyfill genom avtalet får tillgång tillhela deras marknad. Om jag förstod det hela rätt så bildar man ett gemensamt bolag där man delar intäkterna 50/50, men produktion och sälj osv står Marco för, så de säljer via licens av Easyfill. I det samägda bolaget ska tillsättas en styrelse med 2 personer från Easyfill och 2 från Marco och en oberoende. Viktigt enligt Håkan var att de hade avtalat att Marco får sätta priser till slutkund, men alla priser ska godkännas av styrelsen (där EF alltså har representation).

De berättade också om mötet de haft med Walmart och att Marco säljer till Walmart, vad nu det kan leda till.

Sen berättade de en del om återförsäljarna och Jens berättade att det ju till stor del är återförsäljarna som drivit på utvecklingen. I Norge sitter MF i förhandlingar med de stora kedjorna (de 5 största). I Danmark råder viss aktivitet, men Benelux har fått stå tillbaka en del då Easyfill inte haft tid att supporta tillräckligt.

I Spanien och UK har man återförsäljare på gång, men inget påskrivet än.

Sen berättade man om Sydafrika och avtalet där. Den informationen finns ju i PM:et som släpptes när avtalet kom, men man visade lite före och efter-bilder för att visa hur mycket snyggare det blev i butiken efteråt. Men framförallt talar ju siffrorna för sig själva. Butikskedjan hade aldrig haft någon product som hade ROI under ett år (eller om det var 2) och på Rotoshelf hade man ROI på 6 månader.

Jens gick också igenom hur mycket mat som slängs i Sverige årligen vilket var 110 000 ton. Så där finns pengar att spara vilket ju testet tydligt visar. Dessutom tog de upp lagen i Frankrike där det blir olagligt att slänga gammal mat och de trodde att liknande lagar är på gång i andra delar av världen. Liknande tankar hade de mött ute hos butikskedjorna också, som Walmart i USA.

Håkan nämnde att svinnet för butikskedjan i Sydafrika gick på 250 miljoner rand årligen (typ 120 miljoner SEK), så det finns pengar för butikerna att spara.

Det pratades lite om vanliga kylskåp också. Frigoglass har nu aktivt börjat sälja Easyfills lösningar vilket är en ny situation. Tidigare försökte Easyfill sälja in till Frigoglass, men nu är det Frigoglass som säljer till butikerna. Som exempel nämndes att det kommer placeras ut 862 kylskåp med Rotoshelf under fotbolls-EM i Frankrike (från Frigoglass) och det är ganska bra PR kan ju tyckas.

Håkan flikade in vilket bra jobba all personal i Easyfill och Enjoy Sales gör, till exempel när de skulle få in Rotoshelf i Frigoglass kylskåp som skulle till Finland under mellandagarna och de lyckades få allt på plats i tid trots att det var julhelg och allt.

Efter att Jens och Håkan pratat var det dags för Oliver och min reflektion är väl att det är där vi kan få se nästa stora avtal. Oliver har bearbetat EDEKA med 10 000 affärer och REWE med 14 700 affärer. Edeka har tydligen 4 500 franchise-ägare och den största med 13 butiker ska installera i sina butiker. Jag förstod det som om denna person är någon typ av frontperson inom EDEKA och sitter i styrelsen. Det var också han som ville gå in som delägare i Easyfill. Hur som helst har Oliver ordnat så att denna franchise-ägare ska spela in en film med Easyfill som ska användas för att sälja in Easyfills produkter till andra butiker. Alltså att Edeka säljer til Edeka åt Easyfill.

Oliver visade också bilder från en butik där de hade 67 olika sorters gurka på burk och där man frontar manuellt och ställer två burkar på varandra i varje hylla. Med Swingout kan man sätta hyllorna tätare i höjd, fylla på en gång på natten och sen frontar hyllorna sig själva. Mycket tid och pengar att spara in där. Sen pratade Oliver om att Swingout fungerar för andra varor som bröd och även kosmetika som finns i betydligt fler varianter än gurka.

Rewe som de också installerat hos i några butiker har även upptäckt att de kan få in BBQ-varor och ost i en Frigoglasskyl. Så de skulle köpa in egna kylskåp från Frigoglass med etta syfte. Annars har ju de kylskåpen varit avsedda för läsk och annan dryck.

Carrier som är en av de största leverantörerna av öppna kylar (och som gamla Easyfillägare troligen känner igen). Ville ha in Rotoshelf i sin multidecks och sälja via sina 8 service-centers i Tyskland.

Under våren 2017 är det dags för Euroshop-mässa igen. Då ska Easyfil ställa ut tillsammans med Carrier och Hauser. Dessutom jobbade Oliver på att få med ett bolag till (KMV tror jag). Och han påpekade att det då inte kommer att vara ”lilla Easyfill” från Bräcke som ställer ut, utan nu blir det i de stora montrarna med Carrier och Hauser.

Efter detta blev det till att gå ner en våning för lite mat och dryck och så tog Håkan in lite folk i taget på nedervåningen för att visa produkterna live.

Känslan är att islossningen ligger runt hörnet och att Tyskland är det som ligger närmast på gång. Jens hade en powerpointpresentation och denna skulle läggas ut på hemsidan. Där fanns bilder på produkterna och bland anna t den nya Coldfront. Bäst är att kolla där snarare än att jag ska beskriva den, så det står jag över.

Nu fick jag förhoppningsvis med några procent av det som sades under kvällen, men det är ju alltid något. Noterbart för övrigt att intresset var större för stämman detta år än föregående. Det var 42 personer på plats mot förra året då det var 19. Vi får se hur många som kommer på stämman 2017. Man kan misstänka att det blir några fler.

Potentialen är tämligen enorm och enklaste sättet att fundera över den potentiella marknaden är väl som jag skrivit tidigare att gå in i en butik, kolla hur många hyllor det finns för olika varor (både kylda och andra) och sen försöka fundera på hur många butiker det finns i världen. Och sen fundera på resultatet från testerna i Sydafrika med 50 % minskat svinn, 50 % kortare påfyllningstid samt ökad försäljning på det. Och fundera på om man tror att fler butiker/butikskedjor än den i Sydafrika samt de EDEKA/REWE som redan köpt, som vill ha samma sak.

Den som lever får se.

Mvh /T

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?