Post entry

Eastpoint - lägesrapport

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Det har gått ca 1 vecka sedan jag skrev min rapportkommentar (http://www.redeye.se/medlemsanalys/18891) och jag känner att det är dags för en uppdatering nu.

Imorse trillade följande nyhet in:

"Getupdated Internet Marketing AB (publ) (Eastpoint AB unä) har tecknat en avsiktsförklaring om försäljning av 100 % av aktierna i Crystone AB till Phonera AB (publ)" http://www.eastpoint.se/Eastpoint-gruppen/Nyheter/Getupdated-Internet-Marketing-har-tecknat-avsiktsforklaring-om-forsaljning-av-Crystone/

Det här är ett beslut som jag har väntat på. Jag trodde att det skulle dröja till q1-q2 innan vi fick beskedet, men det gick betydligt snabbare.

+ Man renodlar verksamheten. I och med försäljningen av webbhotellet crystone blir Eastpoint ett renodlat Internetmarknadsföringsföretag. Kaneteg säger själv att de "måste satsa på Internetmarknadsföringen som växer så det knakar".

+ Det har tidigare spekulerats i att en rejäl utspädning kommer att ske i samband med den kraftiga internationella expansion som Eastpoint står inför. Mål till 2009 är vara etablerad i 12 marknader - idag är de (utanför Sverige) verksamma i Norge, Storbritannien, Frankrike och USA. I pressmeddelandet knäpper VD Kaneteg tvivlarna på näsan genom att säga "Vi renodlar därför bolaget mer mot Internetmarknadsföring och frigör kapital för vår fortsatta internationella expansion. I och med försäljningen av Crystone ser vi att vi har täckt kapitalbehovet för genomförandet av detta". Ytterligare ett frågetecken som har rätats ut till ett utropstecken.

+ Crystone har i år haft en tillväxt på 45 %, dvs betydligt lägre än övriga Eastpointgruppen. Crystone har med andra ord "dragit ner" tillväxttalet. Tar man i beräkning att Crystone har förvärvat andra webbhotell blir inte tillväxten lika imponerade längre. Då Internetmarknadsföring (sökannonsering/affiliate marketing) kommer att ha en betydligt högre tillväxt än webbhotellsbranschen närmaste åren borde det motivera ett högre p/e-tal.

+ Personligen har jag varit lite tveksam till Crystone av olika anledningar. Jag har bland annat läst att Crystone tidigare har haft problem med driftstörningar (som de visserligen verkar ha fått bukt med). Crystone lockar med låga priser och har en affärsmodell bygger på extrema volymer. Vad händer om någon sänker sina priser under Crystones? De måste antagligen sänka sina priser lika mycket för att fortfarande locka kunder. Nu tror jag att Crystone kommer att fortsätta gå bra, men jag har överlag varit tveksam till det och jag har därför sett fram emot den här avyttringen.

- Jag tror att Crystones affärsverksamhet är betydligt mer konjukturokänslig än övriga Eastpoints versamhet. Dock tror jag inte att en konjukturnedgång kommer att drabba Eastpoint alltför hårt. Som DI skrev tidigare, överskuggas riskerna i samband med en konjunkturnedgång av att internetannonsmarknaden växer snabbt.

- Crystone omsätter ca 45 MSEK under 2007 och försäljningen kommer givetvis innebära att Crystone inte kommer att generera någon omsättning för Eastpoint nästa år. Jag ser dock inte detta som ett problem då jag inte är det minsta orolig över Eastpoints omsättning för 2008 och frammåt. Att företaget når ut till fler marknader står mycket högre i kurs och kommer att löna sig i längden.

Köpet beräknas vara klart någon gång i december. Ska bli intressant att se vad prislappen hamnar på. 50 msek? 60 msek? Vem vet?

För övrigt har Eastpoint lanserat en ny produkt nyligen:

Länkbeten (link baits) heter tjänsten som riktar sig mot större företag som vill synas internationellt. Priserna för den engelska tjänsten kommer att ligga runt 20 000 sek. http://seo.eastpoint.se/naturliga-inlankar-genom-lankbeten-hur

Inget pressmeddelande, men ändå intressant. Kul med bloggen som gör att man kan hålla koll på företaget.

Den här "nyheten" är visserligen två veckor gammal men är väl värd att nämnas. Står lite om att Internetreklam har gått om tv-reklam under q3. Historiskt: http://www.idg.se/2.1085/1.129894

Det har varit lite insiderköp och försäljning senaste tiden också. Det är de 3 största ägarna som har varit ute på marknaden. VD Kaneteg har köpt (tror det var 20 000 aktier), Åke Eriksson som sitter i styrelsen har köpte på sig 18 600 aktier och Anders Varveus (som jobbade inom Eastpoint ungefär 1 år, men har nu har ingen roll på Eastpoint eller i styrelsen) sålde 67 000 aktier.

Senaste tiden har aktien varit rejält nedtryckt av en ENS-säljare som stod för 75 % av försäljningen förra veckan och 68 % senaste månaden. Idag har ENS endast mäklat 3600 aktier på säljsidan, får hoppas att det börjar sina nu så aktien kan ta fart snart.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?