Post entry

E-handlarna slår världsrekord - Lyko står ut i mängden

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Under Q4 2020 slogs världsrekordet i omsättning av online handel. Aldrig tidigare har människor haft tillgång till så många webbutiker online samtidigt som vi suttit hemma under påtvingad lockdown, drabbade av en global pandemi. Vi har bevittnat något historiskt som kommer ge utslag i kommande rapportperiod.

Beteendemönstret som skapats

Världen har redan suttit i lockdown en gång förut. Mars 2020 började det och den pandemi som initialt spred en stor skräck över världen kom nu att förändra våra beteenden för alltid. Vi började i större utsträckning spela spel, handla mer online, köpa husdjur m.m.

Många av oss lärde sig under första vågens lockdown att e-handla för första gången. Och många av oss som redan handlat online sen tidigare vet att när man väl gjort det en gång, kommer man göra det igen. Detta var dock en riktning som samhället redan var påväg mot. Den transformation som hade tagit 3-5 år skedde istället på några månader. E-handel är något som kommer att fortsätta utvecklas i samma riktning ett bra tag framöver.

En färsk artikel från DI rapporterar redan att 85% av alla svenskar handlat på nätet under november till ett genomsnittligt belopp om nästan 4 000 kr. Nio av tio personer handlar redan online idag i Sverige. 

Under Q4 skedde även stora e-handels händelser som black week och julhandel som såg enorma omsättningsnivåer. Det var alltså första gången black week & julhandeln skedde samtidigt som människor satt i lockdown, vilket forcerade en stor mängd pengar mot e-handlarna. Om du tänkt att spekulera inför kommande Q4 rapporter bör du definitivt hålla ett öga på e-handlarna. 

Lyko - E-handelsjätten med stark nisch och tydlig målgrupp

Bland alla lyckade corona vinnare står ett bolag särskilt ut bland mängden. Detta är inte vilken e-handelsplattform som helst, utan bolaget har en väldigt tydlig målgrupp och en stark nisch. Lyko Group är en koncern som idag bedriver försäljning av hårvård och skönhetsprodukter. Deras målgrupp är främst kvinnor och försäljning sker både via webbplatser och fysiska butiker, med störst marknad inom Norden. Lyko har en har en väldigt användarvänlig e-commerce plattform som under 2019 attraherade 42,5 miljoner besökare och skickade över 1,9 miljoner ordrar. Användarvänligheten är av stor vikt, då det gör det möjligt för bolaget att skala enklare när de ska in på nya marknader.

Det som står ut med hår & skönhetsprodukter är att de ofta tar mindre plats (enkelt och billigt att frakta), samtidigt som de erbjuder bra marginaler. Dessa produkter säljs ofta till ett högre pris och erbjuder bra marginaler. Även om Lyko erbjuder priser som utmanar konkurrenter, lyckas de hålla goda marginaler. Dessa typer av produkter håller även låg returgrad, då man i stort sett vet vad man köper och inte “kan prova” en skönhetsprodukt för att sedan skicka tillbaka den i använt skick. Detta ställs emot klädesplagg inom e-handel där returgraden är väldigt stor.

Goda marginaler och låg returandel ger Lyko ett väldigt bra utrymme att satsa på fortsatt tillväxt. Tillväxt är precis vad de kommunicerat att de ska prioritera. Bolaget har nyligen lanserat sin sajt i följande länder: Tyskland, Nederländerna, Polen och Österrike, vilket ska bli spännande att följa.

Lyko har hittills lyckats nå en bra ställning inom den Svenska som Norska marknaden men satsar på att bli “Top of mind” vad gäller deras nisch i övriga marknader i Europa.

Recept på skalbarhet - rekord under förra årets black week

Under Q4ans black week slog Lyko ännu ett omsättningsrekord med fler än 250 000 ordrar samtidigt som man välkomnade 57 000 nya kunder. Det är helt otroliga siffror. VD’s egna ord om black week är verkligen uppmuntrande: “_Jag noterar att vi under black week omsatte mer online än vad vi gjorde totalt på Lyko år 2013. Det gläder mig också att vi hittills under året lyckats behålla vår låga returgrad, under en procent, trots den stora tillväxten._

VD rapporterar även att julhandeln har visat positiva signaler då deras julkalendrar sålts i stor utsträckning.

Årets rekordhandel under jul & black week kommer vi tydligt se ha givit stor effekt under den kommande Q4 rapporten, 11 februari.

Ännu ett recept på att bolagets framgångar är deras rekrytering

Lyko rekryterar i stor utsträckning och deras jobbannonser kan anses vara lite “kaxiga”. Men det bevisar att de tror på det de gör och att de kommer vara mycket större om några år. Enligt jobbannons nedan menar de alltså att de ska tiodubbla sin omsättning inom loppet av några år.

Teknisk analys

Efter att under oktober ha varit vid ATH, tog aktien stryk i den stora sektorrotationen mot coronaförlorare. Nu har aktien konsoliderat ett bra tag, samtidigt som övriga coronavinnare gjort detsamma. Många av dessa aktier står nu redo för ett utbrott uppåt i samband med deras starka Q4 rapporter som ska presenteras de kommande veckorna. 

Lyko aktien ligger för tillfället vid en higher low och med en rekordrapport såhär tätt inpå kan det bli ett bra drag uppåt inför och efter att rapportsiffrorna presenterats.

Summering

Lyko är ett väldigt intressant bolag som har en spännande resa framför sig. De har en väldigt tydlig målgrupp som är enkel att marknadsföra sig mot, samtidigt som deras produkter håller goda marginaler (köpa billigt, sälja dyrt) och har låg returandel. De har även en väldigt bra användarvänlighet på sin webbplats. Allt detta resulterar i en perfekt storm av skalbarhet där de i stort sett kan kopiera och klistra in samma framgångsrecept på nya marknader. När snöbollen väl rullar kan det gå fort för lyko att tiodubbla sin omsättning. Ska bli särskilt spännande att se när de tar marknadsandelar i gigantiska marknader som Tyskland etc.

Q4 2020 var nog utan tvekan bolagets bästa kvartal någonsin, vilket gör den kommande rapporten 11 februari väldigt spännande.

Länkar

https://digital.di.se/artikel/ny-rekordsiffra-85-procent-av-alla-svenskar-handlar-pa-natet

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?