Doxa är ett uppsalabaserat dentalföretag som utvecklar, tillverkar och kommersialiserar dentala biokeramiska produkter. Den 21 mars startar handeln i Doxa på Nasdaq OMX First North.

”Ett av Sveriges hetaste medicinteknikbolag” hävdar Veckans affärer som har vaskat fram 16 spännande medicinteknikbolag som är på väg att erövra världen och listar Doxa i sin Topp-16 lista (nr.14/15 2013).

I den våg av spännande nyintroduktioner på senare tid har det ofta varit en god affär att delta. Intresset har varit mycket stort och även de som har valt att kliva på tåget på introduktionsdagen har inte sällan gjort en god affär.

Överteckningen var inte lika massiv i Doxa som vid en del tidigare introduktioner. Därmed finns sannolikt chansen för lite lugnare utveckling initialt och möjlighet att komma över aktier till ett förmånligt pris.

Till skillnad från många tidigare introduktioner finns en lång historik, en färdig kommersiell produkt som redan säljer och en explosiv tillväxt i försäljningen, 125 % det senaste året.

Information hämtad från emissionsmemorandumet som finns att hämta som pdf från hemsidan enligt nedan: http://www.doxa.se/?pageID=579

Produkter

Den första produkten som lanserats kommersiellt heter Ceramir Crown & Bridge och säljs i Skandinavien av Unident AB och i övriga världen säljs det exklusivt av amerikanska Henry Schein, världens största dentaldistributör.Ett par av USAs och därmed världens största tillverkare av kronor har valt att rekommendera tandläkarna att använda Doxas cement för att fästa deras kronor

Ceramir Crown & Bridge är ett avancerat dentalcement som används för permanent cementering av kronor och broar. Den kemiska uppbyggnaden liknar tandens eget material (hydroxyapatit) men med högre motståndskraft mot syraangrepp. Den har tre ”unique selling points”: naturligt material, permanent försegling av tanden samt unika hanteringsegenskaper.

Man utvecklar även Ceramir-plattformen för ytterligare användningsområden som t.ex. fyllningsmaterial, rotfyllnadsmaterial, implantat och tandfyllningar primärt för barn.

Utmärkelser för Doxa och dess produkter:

Doxa erhåller utmärkelsen “New Product Innovation 2010” av Frost & Sullivan.

Ceramir® Crown & Bridge erhåller utmärkelsen “2013 Top Product Award - Top Innovative Cement” av The Dental Advisor.

Amerikanska Pride Institute utser Ceramir® Crown & Bridge som en av vinnarna av ”2013 Best of Class Technology Award”

Marknaden

Tillväxten på den globala dentalmarknaden är årligen 4-5 procent och motsvarar ca 130 Mdr kronor. Den årliga marknaden för dentalcement beräknas uppgå till ca 1,5Mdr kronor i distributionsledet. Ökande ålder, större medvetenhet om munhälsan, större intresse för kosmetisk tandvård och nya behandlingsmetoder driver tillväxten.

Emissionen

Det blev en lyckad emission där Doxa fick in de pengar som behövs till en bit in på år 2015. Totalt tecknades 2 856 004 units. Nyemissionen tecknades därmed till ca 110 procent och tillför Doxa AB ca 22,8 MSEK före emissionskostnader. Bolaget förväntas bli kassaflödespositivt med nuvarande verksamhet på månadsbasis på den nordamerikanska marknaden under andra halvåret 2014.

Lock-up avtal har tecknats av samtliga ledningspersoner, styrelsemedlemmar och vissa större ägare gällande 9-månader från listningsdagen.

Försäljning

Försäljningen visar en mycket positiv utveckling. Tillväxten i försäljningen senaste året är 125 procent och hamnade på 6,3M. Antal registrerade tandläkare i USA hade under samma period ökat med ca 175 procent från 1160 till 3200st.

Doxa står inför en kraftig expansion i USA och Kanada med en nära fördubbling av antalet CE-events (continuing education). Där visar specialister upp Ceramir´s egenskaper för tandläkare under deras lagstadgade vidareutbildning vilket är ett extremt kostnadseffektivt sätt att nå ut till stora kundgrupper.

Utveckling av ytterligare produktlinjer från Ceramirs produktplattform till kommersiell fas samt en aktivering i Skandinavien och förberedelse för lansering i Europas tysktalande länder planeras.

VD´n kommenterar läget inför 2014: ”Jag ser mycket positivt på bolagets förmåga och förutsättningar att under 2014 nå en kritisk volym där marknads- och lönsamhetsförutsättningarna förbättras väsentligt”.

Aktien

Anta att Doxa skulle nå 15-20% av marknaden för dentalcement (1,5Mdr) på 4-6 år. Det kan tyckas vara optimistiskt men långt ifrån en omöjlig marknadsandel med den unika produkt de har. Det är svårt att uppskatta vilken tid det kommer ta med den fragmenterade marknad som råder. Det vi vet är att Doxa har en unik produkt med flera utmärkelser för dess egenskaper och användarvänlighet. Ceramir har mottagits mycket positivt av marknaden och har en stark tillväxt vilken kommer accelerera givet de ökande insatser för tillväxt som planeras.

Intäkterna skulle enligt ovan hamna mellan 225M-300M/år för Ceramir. Rörelsemarginalen borde kunna bli hög med tanke på egen tillverkning och billiga råvaror och kan hamna kring 25 %. Då blir rörelsevinsten före skatt 56,3M-75M. Med ca 10,6M aktier blir det 4,2-5,6 i VPA efter skatt. Ett rimligt p/e-tal på 15 ger då en motiverad kurs på 63-84 kr/aktie. Potentialen blir ca 700-950% på 4-6 år. Många introduktioner har öppnat starkt med kursdubblingar eller mer på första dagen men chansen finns till lugnare utveckling initialt i Doxa och goda möjligheter att komma in kring introduktionspriset på 8 kr vilket ger den hissnande potentialen ovan.

Då har vi inte heller räknat in potentialen för övriga produkter i ”pipeline” som de utvecklar genom Ceramir-plattformen.