Post entry

Portföljstrategier 2011

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Hejsan!

Har strosat omkring på forumet ett bra tag utan att egentligen göra allt för mycket väsen av mig. Jag känner dock att jag vill ändra på det och tänkte mjukstarta det nya forumåret med att presentera min portfölj för att förhoppningvis få lite åsikter på den.

Jag började med aktiehandel i början på 2010 och har sedan dess ändrat mina morgonrutiner utifrån börsöppning ;). Min portfölj är väldigt redeye-inspirerad, vilket förmodligen syns, där framförallt råvaror fyller den största delen av storleken. Eftersom den består av väldigt mycket förhoppningsbolag så är jag inne på att balansera med ytterligare ett stabilare bolag ( i stil med H&M). Jag är inne på Ratos, Axfood och liknande. Förslag i detta avseende mottages med öppen famn! För tillfället ser den ut enligt följande och värdet är knappt 300.000 SEK.

H&M 25,4%

Questerre Energy Corp 20,3%

DORO 17,5%

BlackPearl Res. 14,3%

Northland Res. 10,7%

Pricer 6,6%

Orexo 5,2%

Jag har hållt BlackPearl och DORO längst och har gjort fina vinster på respektive. Generellt för fjolåret gick jag med vinst i uppskattningsvis 75% av alla mina affärer, som många var korta trades, men slutresultatet blev lidande i och med att QEC var i stort sett mitt största innehav och jag åkte ner från ingångskuren 19 NOK till där vi är idag. I och med skatteplaneringen så minskade jag mitt QEC-innehav en aning men tanken är att köpa ytterligare ett gäng som jag stoppar i en kapitalförsäkring.

Min strategi för 2011 och framåt ser sammanfattningsvis ut såhär;

- Långsiktig portfölj. Ovanstående portfölj har lång placeringshorisont och kommer inte att röras såvida inget fundamentalt ändras i portföljens innehav.

- Kort portfölj (Kapitalförsäkring). I den kommer jag att försöka jobba med korta affärer och komma in i daytradande som jag tycker är intressant och roligt. Denna kommer vara mindre än huvudportföljen ovan.

- Spiltan Invest/Fonder. Funderar även på att lägga in en lite mindre summa (ca 20-40k SEK) i Spiltan Invest som investerar i onoterade bolag och låta den ligga utan att ha någon större koll på den.

Kommentarer och åsikter uppskattas!

Mvh

Daniello

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?