Post entry

Nytt "superavtal" för Doro

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Jag har nästan börjat inbilla mig att Doros affärsområde CARE kommer att kunna dubbla försäljningen i år till 600 Mkr. Idag pressmeddelade bolaget att den franska teleoperatören Bouygues Telecom kommer att börja sälja Doros bästsäljare, Doro PhoneEasy 410gsm, fr.o.m. 1 april. Förutom att vi kan addera ytterligare 600 butiker till tillväxtlistan så är ju detta givetvis ett "superavtal" eftersom telefonen sannolikt kommer att ingå i ett förmånligt abonnemangserbjudande, med ett mycket lockande pris för just telefonmodellen. Det är en självklarhet att detta säljer bättre än ett fullpriserbjudande.

Intressant med avtalet är också att det är i Frankrike, där Doro nu ytterligare befäster sin ställning. Strategin är smart eftersom just seniorerna i Frankrike i Synovates senaste undersökning visade sig vara de mest restriktiva till ny teknologi (66 %) och således bör det rimligtvis finnas en större efterfrågan på Doros telefonmodeller i Frankrike jämfört med andra regioner.

Jag sneglade på skoj tillbaka på Q2-rapporten ifjol och lade där märke till att CAREs försäljning uppgick till 55,8 Mkr. Aktiemarknaden kommer sannolikt först och främst att rikta blicken mot försäljningssiffrorna och jag är rätt övertygad om att försäljningen i år kommer att minst dubblas under samma kvartal och kanske t o m tripplas, vilket faktiskt egentligen skulle innebära att siffrorna skulle landa i närheten av försäljningssiffrorna i Q4 (130,7 Mkr), som dock märk väl, trimmades av julhandeln.

Med tanke på att Bouygues Telecom börjar försäljningen den 1 april så ökar antalet butiker med 600 st. Jämförelsekvartalet ifjol innehöll inte heller några butiker från avtalen med Orange (1 200 butiker) samt Carphone Warhouse (1 700) och nyligen pressmeddelade ju Doro om avtalet med 20:20 Mobile (200) i Spanien. Räknar vi med att dessa butiker endast säljer ett par telefoner i veckan så blir det ju ändå betydande volymer. Sedan så kan man ju leka med miniräknaren hur mycket man vill men vi är sannolikt överens om att samarbetsavtalen kommer att göra ordentliga avtryck i resultaträkningen framöver. Ytterligare måste vi ju addera online-försäljningen samt framförallt försäljningen i Hong Kong samt USA, som successivt bör märkas allt mer i siffrorna.

Skulle CARE fördubbla försäljningen i år och därtill bibehålla fjolårets ebit-marginal på 14 procent skulle rörelseresultatet för affärsområdet landa på 84 Mkr. Och skulle bolaget därtill lyckas med break-even för HOME är dagens värdering knappast ansträngd. Tänk även på att den lilla nordiska marknaden representerar hela 34 procent av Doros totala försäljning, vilket innebär 167 Mkr av fjolårets siffror. Ett fullskaligt genombrott på ett par av marknaderna i EU Big Five skulle alltså kunna få en rejäl effekt i tillväxtsiffrorna. Det ser alltså rätt bra ut framledes för Doro och tror vi att konkurrensen plötsligt kommer att bli mördande så lurar vi nog oss själva. På sikt är det annorlunda men just nu är det drag under galoscherna hos den svenska uppstickaren!

Slutligen lite nostalgi. Mitt första intresse för Doro väcktes på allvar i februari 2008, då Redeye:s analyschef Urban Ekelund deltog i analystävlingen för användare med en köprekommendation på Doro. Jag var då helt övertygad om att Doro skulle konka pga konkurrensen och jag dömde även ut bolaget senare i en blogg där jag orienterade mig bland skräpbolagen på börsens bakgård. Sedan Urban publicerade analysen har aktien dragit iväg med hela 257 procent (Grattis Urban!) och det tog ända tills 12 kronor och några ytterligare påminnelser från Urbans analys innan jag hoppade på caset. Att vägra ändra uppfattning, fastän tydliga fakta talar för motsatsen, är ett psykologiskt gissel och en dyr försvarsmekanism för många investerare och jag är rätt övertygad om att om Doro lyckas passera 1 miljard i omsättning så kommer det fortsättningsvis att finnas många som helt urskiljningslöst dömer ut bolaget, även fastän varumärket då bör ha förutsättningar för att i viss mån bli "självgående". Jag tror att vi har långt kvar till kulmen passerats för Doros framgångar.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?