Inför Doros rapport imorgon, större uppvärdering att vänta?
2013-02-12 08:20Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Efter ett svagt Q2 visade Doro vid sin senaste Q3 rapport att man är tillbaka på tillväxtspåret. Kursen steg kraftigt på rapportdagen men har sedan fallit i glömska. Om morgondagens Q4 visar på samma styrka som Q3 kan vi nog förvänta oss en större uppgång på rapportdagen och starten på uppgången mot tidigare toppnivåer.
Efter att Doro rapporterat ett svagt Q2 väcktes en del frågetecken om de senaste åren stadiga tillväxt höll på att mattas av. Även fast Doro har som vana att rapportera stora skillnader mellan kvartalen pga. av säsongeffekter, togs nog många investerare på sängen då Doro i Q2 både visade en svagare omsättningsökning än vad marknaden hade förväntat sig samt en kraftigt försämrad rörelsemarginal. Efter rapporten störtdök kursen och denna nedgång förstärktes av att fonden, Nordea Småbolag Norden genomförde stora utförsäljningar av Doroaktier till marknaden vilket pressade aktien till nya årslägstanivåer veckorna innan Q3-rapporten. När bolaget sedan publicerade sin rapport för Q3 så släppte förmodligen också oron hos de befintliga investerarna då de kunde dra en lättnadens suck över att förra kvartalet bara var ett hack på kurvan.
Doro kom inte bara med en rapport som slog förväntningarna utan visade också att bolaget är tillbaka på tillväxtspåret. Problemen i Q2 med en ökad konkurrens i Tyskland samt att en återförsäljare i Kanada minskade sina lager i väntan på nya modeller visade sig vara en tillfällig händelse och inga bestående problem. Kanada fortsatte i detta kvartal att växa medan Doro i rapporten kommunicerade att utmaningarna i Tyskland nu hade hanterats med lyckat resultat samt att bolaget kommer göra fortsatta insatser under Q4 och 2013 för att stärka bolagets närvaro i Tyskland. När jag intervjuade Doros CFO, Gunnar Modalen upplyste han om att den tyska marknaden är viktad mot lågprissegmentet, där konsumenterna efterfrågar enklare modeller till lägre priser. Doro har därför anpassat sig utifrån marknadssituationen och genomfört vissa åtgärder vilket resulterat i att försäljningsvolymen kommit tillbaka till godkända nivåer men på bekostnad av något svagare marginaler.
CFO påtalade samtidigt att ökade försäljningsvolymer samtidigt leder till fördelar i produktionsledet med lägre kostnader per enhet som resultat av de ökade volymerna. Vissa menar att Doro har levt i en skyddad värld utan större konkurrenter och att det bara är en tidsfråga innan någon större aktör väljer att gå in på Doros nischade marknad med fokus på seniormobiler. Vid intervjun med CFO framgick det tydligt att även Doro har en tuff konkurrensbild såsom de flesta ledande aktörer inom teknikrelaterade branscher. Likt andra teknikbolag behöver Doro utnyttja sin ledande position och ligga några steg före konkurrenterna eftersom mobiltelefonerna har en försäljningscykel om ett till två år och Doro måste utnyttja det glapp som uppstår vid lansering av nya modeller innan konkurrenterna kommer ikapp och priserna sjunker då teknik alltid blir billigare med tiden. När Doros konkurrenter kopierat en modell och fått ut den på marknaden leder det till prispress, vilket Doro försöker undvika genom att regelbundet lansera nya modeller utrustade med den senaste tekniken och det kunderna efterfrågar för stunden.
En av Doros styrkor är nära samarbeten med slutkunderna och olika seniororganisationer för att anpassa produkterna efter just kundernas önskemål och behov. Enligt CFO konkurrerar inte Doro med Iphones eller de vanliga Androidmobiltelefonerna eftersom dessa är väldigt tekniska och relativt krävande för användaren. Doro skapar enklare produkter med de funktioner kunderna efterfrågar men bolaget är medvetna om kunderna över tid kommer önska fler funktioner i och med att den tekniska utvecklingen går framåt. Därför genomförde Doro två förvärv under fjolåret för att i år kunna lansera bolaget första smartphone lagom till årets julhandel. Förutom satsningen mot den första senioranpassade smartphonen har Doro valt att samarbeta tillsammans med den svenska profilen Lill-Babs Svensson som kommer vara bolagets ambassadör samt fått designa en egen variant av modellen Phoneeasy 615.
MidMedicamässan i Düsseldorfpresenterade bolaget mer information om Telecaresatsningen. Som det ser ut idag kan Doros telefoner exempelvis ringa upp fem förutbestämda nummer om kunden råkar illa ut och behöver hjälp. Det förinspelade meddelande som når anhöriga eller larmcentral löser inte alltid kundens situation. Även fast kunden larmar att den behöver hjälp kanske kunden är så pass skadad att den inte har möjlighet att uppge sin position, så anhöriga eller ambulans vet inte var personen befinner sig. Med de nya telefonerna och satsningarna inom Telecare kan användarna koppla till betydligt fler tjänster. Med GPS i telefonen kan tex. hemtjänst skicka ut personal eller larmcentralen skicka ambulans till rätt plats. Tidigare har Doro endast vänt sig till slutanvändarna, men genom de nya satsningarna öppnas helt nya marknader med nya potentiella kunder.
Med Telecaresatsningen kommer inte bara slutanvändarna vara kunder utan även larmcentraler, hemtjänst och sjukhus. Sjukhus som idag låter alla patienter ha dosor med en alarmknapp kan nu utöka vården och samtidigt spara pengar genom att byta ut dessa dosor mot telefoner. Möjligheterna med telefonerna är stora, då sjukhus och dess patienter kan bestämma vad telefonen kan hjälpa till med. Patienten kan med ny teknik och telefonen bl.a. mäta blodtryck och stämma av medicinintag. Genom tilläggstjänster och appar kan kunden för exempelvis ytterligare 500 kr få ett helt annat servicekoncept. Detta är som sagt ett nytt område där Doro nu kan dra nytta av alla års erfarenheter på marknaden för människor med utökade behov och där kan nu telefonen bli ett viktigt verktyg för ett enklare liv. Detta nya område har både höga marginaler och inträdesbarriärer.
Tittar vi närmare på siffrorna för Q3 kan man konstatera att den negativa utvecklingen i Q2 var en tillfällig svacka då nettoomsättningen för det senaste kvartalet steg till 210 mkr vilket valutajusterat var 17 % högre än motsvarande period föregående år. Även rörelsemarginalen återhämtade sig till de mer normala nivåerna över 7,5 %. Det är förvisso en procentenhet lägre än motsvarande period 2011, men en stor förbättring mot förra kvartalet. Ser vi till de svagare delarna i rapporten var det en något lägre orderingång än förväntat samt att rörelsemarginalerna i Europa, exkl, Norden sjunker, vilket härrör till marknadsanpassningarna i Tyskland och ökade marknadsföringskostnader i Storbritannien. Doro justerade ned tillväxtmålet för 2012 till 10-15 % med ett rörelseresultat i nivå med 2011. För att Doro skall uppnå det helårsresultatet förutsätter det ett rörelseresultat för Q4 om 27,5 mkr vilket då t.o.m. är lägre än motsvarande period föregående år. Jag bedömer att Doro är något försiktiga i sin prognos för Q4, då bolagets orderingång för oktober enligt VD var exceptionellt god men vi går på bolagets prognos och estimerar sista kvartalets försäljning till 300 mkr med en rörelsemarginal om 9,5 %. För 2013 har Doro inte kommunicerat någon tillväxtprognos annat än att tillväxten åter kommer att ta fart och bli bättre än de 10-15 % tillväxt för i år.
Min bedömning för 2013 landar därför på en omsättning om någonstans mellan 15-20 % tillväxt på översta raden, där jag initialt räknar med en försäljningsökning om 17 % till årsomsättning på 980 mkr samt en rörelsemarginal på 8,5 % vilket ger ett rörelseresultat för nästa år om 83 mkr. Den ökade rörelsemarginalen motiveras av att fler modeller med högre lönsamhet nu lanseras samt att de senaste årens satsningar nu skall bära frukt då både Telecare och mjukvaran Doro Experience bör kunna leverera höga marginaler. Resultatet per aktie bör då kunna landa på 3,35 kr för 2013 vilket kan ställas i relation till årets resultat efter schablonskatt om 2,40 kr per aktie. Till nuvarande aktiekurs handlas Doro till en multipel om 11,5 årsvinster för 2012 års prognos medan PE-talet sjunker till 7,5 utifrån 2013 års prognos, vilket måste anses vara väldigt attraktivt för ett bolag med en lång historik av att kunna växa under lönsamhet. Ett bolag av Doros dignitet bör åtminstone handlas till en multipel om 10 och riktkursen sätts därför till 33 kr. Med tanke på att bolaget förfogar över en stor nettokassa om 110 mkr, motsvarar ca 25 % av bolagsvärdet finns det möjligheter till nya förvärv eller ökade utdelningar. 2011 delade Doro ut 1 kr per aktie och denna bör kunna höjas till 1,2 kr för 2012 vilket ger en direktavkastning överstigande 4 % vilket även det är godkänt för ett litet svensk tillväxtbolag som närmar sig miljardomsättning.