Post entry

Hitta företagen som vågar gå sin egen väg.

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Satsa på bolag som vågar att gå sin egen väg. Lita till ditt eget omdöme kring bolagens erbjudande och dess väg till marknaden. Tex Phonera, Doro, Brio och Home Maid

När jag drev en databutik för ca 15 år sedan hade jag en sk shop in shop för telefoner. Dela marginalen med en leverantör isom representerade Doro och jag upplät affärsyta åt hans företag. Det var givetvis dömt att misslyckas men kul att man ändå nosade på ett framtida upplägg. I vilket fall som helst sprang det kunder och frågade efter telefoner för gamla. Fick vi in en sådan telefon tog den slut direkt, ständigt kom det folk och frågade efter denna enkla telefon med stora knappar och bra högtalare för 695 kr. Doro har länge försökt att etablera sig som en telekomleverantör men har nu äntligen förstått att denna tråkiga imageprodukt är hur intressant som helst och ännu vet ingen vad detta kan generera i framtida tillväxt på internationellt plan. Doro har äntligen förstått att det är denna nisch man skall satsa på och inte den nisch där man konkurrerar med omöjliga villkor, nästan lika dödsdömt som när Ericsson försökte bygga svenska pc. Doro har bevisat att de kan tjäna pengar på denna spännande marknad som ingen annan har satsat fullt ut på. De är även smarta att bundla med operatörerna och att de vågar ta ut en bra marginal.

Här ser jag en likhet mellan Doro och Brio. Exakt likadant har Brio gjort, se deras historia där de nästan fick hybris att ta över leksaksmarknaden och försökte skapa nischade karikatyrer för att promota sina produkter. De trodde även att en utläggning av produktion i utlandet var något som skötte sig själv och den härliga Osby mentaliteten visade sig även vara lite naiv. De senaste rapporterna visar bra kassaflöden och att deras nisch inom designade, pedagosiska leksaker bär. Primära marknader är Tyskland, Sverige och Norge och just dessa länder är idag ekonomiska lok inom EU. Deras målgrupp är mindre barn (0-5)och tack och lov (för Brio) har 2 åringar inte börjat spela World of Worldcraft.

Mina två andra innehav är Phonera och Home Maid, här är det inte tal om att vända tunga förluster, snarare att de ligger i framkant för nya affärsområden där det gäller att vara heltäckande.

Phonera är den som bygger effektivast datacenters i kombination med väl utbyggd access samt att de har en riktigt bra kassako inom affärsområdet telefoni. De har även ett par nya koncept som jag är mycket nyfiken på hur det har tagits emot på marknaden. Q2 rapporten i augusti kan generera likadant ryck som hösten 2009 q3 rapport gav.

Home Maid är ett mindre innehav jag har, en aktie som nästan kan dela ut hela sitt börsvärde 2011. 40% tillväxt, bra kassa och förlustavdrag, ett p/e tal på 5 talar sitt tydliga språk. Att det finns en rabatt i aktien tycker jag är självklart då de rödgröna inte kan ta pragmatiska beslut kring Sveriges utveckling men denna rabatt är i detta fall för hög, se bara på alla privata vårdföretag som hotas av samma utveckling som Home Maid efter valet, de som visar vinst och tillväxt har inte ett p/e tal under 10.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?