Doro gasar vidare
2010-02-18 22:39, Edited at: 2010-06-11 12:47Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Doro presenterade idag en urstark rapport och det är sannerligen svårt att få superlativen att räcka till. Dagens kursuppgång på 20 procent känns även rätt blygsam eftersom börsvärdet endast uppgår till 300 Mkr, vilket fortsättningsvis ser mycket aptitligt ut då allt talar för att Doro skall kunna lyckas fortsätta att växa kraftigt även i år och förbättra resultatet ytterligare.
Noterbart i rapporten var att försäljningen för CARE under det fjärde kvartalet uppgick till 130,7 Mkr vilket innebar en tillväxt på fantastiska 149 procent jämfört med samma period föregående år. Att CARE ökade omsättningen för helåret med 110 procent till 300 Mkr var inte heller fy skam med tanke på att konsumentelektronikmarknaden var rejält på dekis under fjolåret. Den starka försäljningsökningen drog även upp rörelsemarginalen för affärsområdet till 21 procent vilket innebar att CARE presterade ett riktigt starkt rörelseresultat på 27,5 Mkr och det starka Q4 innebar även att rörelsemarginalen för helåret landande på 14 procent. Det som drog ner resultatet för koncernen var dock det andra affärsområdet, HOME, som fortsättningsvis rapporterar negativ tillväxt och dålig lönsamhet då rörelseresultatet landade på minus 8,3 Mkr. HOME representerade dock endast 30 procent av Doros totala försäljning i Q4 och andelen kommer sannolikt att fortsätta minska framöver vilket innebär att rörelsemarginalen för koncernen kommer att trimmas upp med hjälp av lönsamheten och tillväxten i CARE.
Sneglar vi på balansräkningen hade Doro vid årsskiftet en nettokassa på 31,6 Mkr, vilket motsvarar ungefär en tiondel av dagens börsvärde. Den finansiella situationen är alltså stabil och kassaflödet för den löpande verksamheten för Q4 på 51,3 Mkr var riktigt starkt. Noterbart är att skulle inte Doro under Q4 valt att minska skulderna med 31,2 Mkr skulle kassan ha uppgått till 71,6 Mkr. Å andra sidan finns nu endast ynka 8 Mkr i räntebärande skulder kvar och med tanke på nettokassan på 31,6 Mkr samt då Doro sitter på outnyttjade kreditfaciliteter på 48 Mkr har bolaget möjlighet att trycka ner gaspedalen rejält framöver.
Hur stora är då tillväxtmöjligheterna i år?
Doro avslöjade i webcasten att bolaget för pågående diskussioner med ett flertal samarbetspartners för olika marknader. I Europa saknas t ex samarbeten med teleoperatörer i Spanien och Italien och bolaget betraktar även tillväxtmöjligheterna i Storbritannien och Frankrike som fortsättningsvis mycket stora. Med största sannolikhet kommer således Doros försäljning på den europeiska marknaden att fortsätta växa kraftigt. Doro närmar sig även lanseringar i Sydamerika och Asien/Pasific vilket planeras under innevarande år och sannolikt pågår nu rätt mycket förarbete bakom kulisserna i väntan på certifieringen av telefonerna. Från 1 januari har bl a Doro ändrat marknadsdelningen för att nu omfatta 6 regioner vilka är; Norden, EMEA, Storbritannien, USA & Kanada, Central- och Latinamerika samt Asien/Stilla havet. Spridningen skvallrar om att försäljningsstarten på nya geografiska områden är nära.
Sneglar vi på omsättningen fördelat över de geografiska marknaderna i Q4 lägger vi märke till att försäljningen i regionen ”andra utvalda marknader” ökat från under 1 procent i Q3 till nu 8 procent. Denna region bör i huvudsak omfatta den amerikanska marknaden vilket skulle innebära att försäljningen i USA uppgick till cirka 14 Mkr. Detta är dock inget som får en att omedelbart höja på ögonbrynen men med tanke på att Doros seniortelefoner började säljas först i slutet av oktober och alltså omfattar endast 2 månader är siffran mycket intressant att ha i bakhuvudet när vi börjar fantisera om årets försäljning. Rullar vi t ex för enkelhetens skull ut detta på helår, beräknat på noll tillväxt (7 Mkr/månad), skulle försäljningen på den amerikanska marknaden i år uppgå till 84 Mkr. Det intressanta är att detta skulle innebära att Doro, bara med hjälp av den amerikanska marknaden, skulle öka försäljningen för CARE i år med 23 procent. Med tanke på att Vdn i webcasten avslöjade att fler samarbeten med operatörer i USA kunde bli aktuella tror jag dock att min beräkning på 84 Mkr för helåret är ganska försiktig men den ger ju i alla fall en rätt så intressant bild av hur stor tillväxt Doro har möjlighet att prestera enbart från avtalet med Consumer Cellular.
Eftersom konsumentelektronikmarknaden nu successivt förbättras och då Doro högst sannolikt kommer att ingå fler samarbeten med bl a teleoperatörer i Europa och förhoppningsvis i större länder såsom Spanien och Italien, samtidigt som försäljningen i Sydamerika, Hong Kong och andra länder i Asien/Pasific kommer att påbörjas och då ovanstående beräkning för USA talar för god tillväxt, skall CARE klara av att växa i år med minst 40 procent. Detta skulle innebära att CARE i år skulle omsätta 420 Mkr. Med en bibehållen rörelsemarginal från ifjol på 14 procent skulle rörelseresultatet således landa på 58,8 Mkr. Orosmolnet är dock som vanligt det andra affärsområdet HOME men Doro avslöjar i rapporten att de kommer att öka kostnadseffektiviteten och de estimerar även svarta siffror för affärområdet i år, vilket om det uppfylls, vore en mycket stor framgång då sannolikt HOME är en hög skrämselfaktor för investerarna.
På kort sikt oroas dock sannolikt aktiemarknaden en aning av att bolaget varnade för att rörelseresultatet för Q1 kan bli svagare än ifjol då det uppgick till 4 Mkr. Detta pga ökade marknadssatsningar enligt bolagets tillväxtstrategi. Den som höjer blicken förut ser dock detta som en fördel eftersom belöningen från satsningarna lär komma under resterande del av året. Skulle dock Doro klara av en tillväxt på 50 procent för CARE och bibehållen ebit-marginal samt nå break-even för HOME skulle rörelseresultatet trimmas upp till hela 63 Mkr. Det känns dock en aning våghalsigt att dribbla iväg procentsatsen upp mot 50 procent men faktum är att denna tillväxt bör vara fullt möjlig om Doro fortsätter att nå viktiga samarbetsavtal med kraftfulla teleoperatörer. Doro känns oerhört spännande och personligen lutar jag mig nu tillbaka och inväntar en "hype" kring aktien. Take CARE!