Doro - brilliantly simple "buy"
2010-10-03 21:56Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
”Gift dig aldrig med en aktie” brukar en sund rekommendation vara. Frågan är dock om man inte åtminstone borde förlova sig med Doro.
Då jag börjat arbeta som frilansare för Stockpicker har jag med respekt för kunderna valt att dra ner på skrivandet här på Redeye. Jag har dock lovat att någon gång dyka upp med ett gästinlägg och då chefen just nu befinner sig utomlands passar jag på att smygblogga lite. J
I föregående blogginlägg skriver jag om Artimplant eftersom jag i min senaste analys här på sajten gav bolaget en säljrekommendation. Communitymedlemmen ”Aouita” frågar dock i en kommentar till bloggen vad jag tror om Doro under det andra halvåret. Då Stockpicker redan har ”köp” på bolaget tillsammans med många andra tror jag inte att det gör så mycket om jag åtminstone lite grann avslöjar vad jag vet och vad jag tror. Doro är dock mitt största portföljinnehav och jag har därmed också ett egenintresse i aktien. Men låt oss först börja med en liten anekdot.
I boken ”One Up On Wall Street” skriver investmentgurun Peter Lynch att det är möjligt att finna aktiefynd genom att titta runt hörnet i kvarteret där du bor. I vintras när jag var på jakt efter en ny mobiltelefon gick jag in i en telefonbutik i Mariehamn. ”WTF!!!” - tänkte jag då hela butiken var utsmyckad med gröna skyltar med texten: DORO – DORO – DORO! När jag gick fram till mobiltelefonerna var den ena delen av väggen tillägnad konkurrerande modeller och den andra enbart utsmyckad med telefoner från Doro! ”WTF!!!” - tänkte jag igen. Nu är dock inte Peter Lynch:s investeringstips så enkelt som författaren ger intryck av då oftast aktierna redan skenat iväg när vi märker vad som är på gång att hända. Med Doro är det dock annorlunda då värderingen uppenbart släpar efter då aktiemarknaden fortsättningsvis ser ut att vara övertygad om att de stora mobiltelefonjättarna enkelt kommer att utmanövrera den lilla svenska uppstickaren. Vad jag däremot tror är att androidförälskelsen kommer att kräva krafter av giganterna vilket innebär att motorvägen för Doro fortsättningsvis kommer att vara någorlunda hindersfri. Dagens omsättning inom affärsområdet CARE är ännu också bara en fis i rymden i jämförelse med vad försäljningen ligger på hos de större spelarna.
DORO + Teleoperatörer = SANT!
Det är inte någon nyhet att det är under det andra halvåret som Doro skall tjäna pengar. Studerar vi aktiens rörelser var även H2 ifjol en period då aktiekursen utvecklades starkt med en kursdubbling från ca 6 kr till 12 kr. Sedan dess har aktiekursen även rusat vidare och kämpar just nu med att försöka ta sig igenom 27 kr. Mycket talar även för att detta motstånd förr eller senare kommer att krossas då Doro endast är i början av sin tillväxtresa, förutsatt att marginalerna följer med uppåt.
Den största tillväxtpotentialen finns kopplad till avtal med teleoperatörer eftersom dessa säljer telefonerna kraftigt rabatterade i sina abonnemangserbjudanden vilket gynnar försäljningen. Ifjol pressmeddelade Doro om avtal med två teleoperatörer, Orange i Frankrike samt Consumer Cellular i USA. I år har ytterligare sex avtal tecknats med operatörer, varav Orange (UK), Vodafone (Tyskland), SFR (Frankrike) tillkommit under sommaren samt Orange (Schweiz) i slutet av september. Ytterligare har distributionsavtalet med 20:20 Mobile under sommaren utökats till internationellt och även bl.a. omfatta Östeuropa. Det finns alltså skäl att tro att rätt många lurar med Doros logo sedan sommaren skeppats till teleoperatörernas butiker runt om i Europa vilket rimligtvis bör göra avtryck i Q3-rapporten.
I början av september pressmeddelade därtill Orange i Frankrike att de nu även lanserar Doro:s nya vikbara telefonmodell ”Doro PhoneEasy 410”. I samband med pressrealeasen avslöjade teleoperatören att avtalet med Doro varit framgångsrikt då hittills över 50 000 kunder köpt en Doro-telefon sedan avtalet trädde i kraft för ett år sedan. Detta är självklart positivt och det finns även en detalj att ägna lite uppmärksamhet åt. I Frankrike har Orange ca 1 200 butiker. Enkelt räknat på försäljningen har således varje butik i genomsnitt sålt 41,6 telefoner. Det är ju inte så värst många då det inte ens är en telefon per vecka. Å andra sidan borde det ju då finnas utrymme för mycket mer, särskilt då ursprungsavtalet endast omfattade telefonmodellen ”Doro PhoneEasy 345” som ser väldigt ”basic” och tråkig ut. Visserligen riktas telefonerna mot en målgrupp som efterfrågar just en enkel telefon men en modernare utsmyckning borde ju kunna förgylla varumärket skulle man tycka. I september har också Orange lanserat den nya vikbara modellen som ser betydligt fräschare ut vilket även torde innebära att en bredare målgrupp kan nås. Vart jag vill komma är att vi i princip också kan räkna med Orange i Frankrike som ny kund under Q3 då de nu utökat utbudet av Doros telefonmodeller. I Storbritannien har även Orange lansering skett tillsammans med en reklamkampanj i TV och på internet med slogan ”brilliantly simple” vilket borde kunna synas i försäljningssiffrorna.
En annan nyhet värd att uppmärksamma är att Consumer Cellular i USA i slutet av augusti pressmeddelade att de sänker priset på den nya modellen ”Doro PhoneEasy 410” med nästan 40 procent till 25 usd. I pressmeddelandet skriver bolagets VD; ”The Doro PhoneEasy 410 has been a great addition to our phone lineup. Due to the tremendous demand, we’ve been able to drive down the cost and make the Doro even more affordable for more people. We are proud to be able to offer it to our customers at a new price”. Enligt VDn går försäljningen alltså lysande. Dock bör man vara vaksam på att den amerikanska marknaden brukar vara tuff för nya spelare och det går inte att utesluta att VD:s ord endast är ett marknadsföringsknep . Summerar vi detta finns det dock rätt många pilar som pekar i rätt riktning för Doro just nu och att Q3-rapporten troligtvis kommer att visa riktigt starka tillväxtsiffror. Jag tänker dock inte gissa på något utfall utan vill istället varna för att det finns risk för svindel. :)
På återseende kära Redeye-vänner!
/kim