Doro bjuder på tango
2010-04-19 08:51, Edited at: 2010-06-11 12:54Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Doro rapporterade i torsdags att bolaget tecknat ett samarbetsavtal med Claro gällande försäljning av två telefonmodeller på marknaden i Chile. Valet av partner är högintressant eftersom Claro är en del av koncernen América Móvil, som är världens fjärde största mobiloperatör med verksamhet i 18 länder på den amerikanska kontinenten. En snabb googling ger även info om att Claro har verksamhet i grannländerna Brasilien samt Argentina och även ett starkt fotfäste i Centralamerika. Sannolikt är avtalet med Claro gällande den chilenska marknaden således bara början av erövringen av Latinamerika och vi lär sannolikt framledes få ta del av nya pressmeddelanden om lansering i övriga länder längs kontinenten.
Inledningsvis är avtalet även rätt så betydelsefullt då telefonerna börjar säljas i cirka 540 butiker. Detta bör självklart ge avtryck i omsättning framgent och jag snubblade även igår in på en latinamerikansk branschsajt/blogg där det framkom att förutom modellerna 410 och 341 så skall uppenbarligen även modellerna 338 och 345 börja säljas. Priset för telefonerna börjar vid CLP$ 49,99 men modellerna skulle även tydligen erbjudas gratis om kunden tecknade ett abonnemang. Då ett abonnemangserbjudande med gratis telefon är betydligt slagkraftigare än fullpris ger detta givetvis förutsättningar för en riktigt hygglig inledning i Sydamerika och det blir således spännande att snegla på försäljning per region framledes i rapporterna.
Eftersom Doros försäljning inom CARE varit rätt så explosiv är det ju intressant att hålla ögonen på antalet butiker som påbörjar försäljning av bolagets seniortelefoner för att få en någorlunda inblick i hur tillväxtmotorn kommer att brumma framöver. Hittills i år har Doro pressmeddelat om uppstart av försäljning i hela 1 340 butiker tack vare avtal med Bouygues Telecom i Frankrike, 20:20 Mobile i Spanien samt Claro i Chile. Ytterligare har försäljning börjat i Hong Kong samt Irland där vi ännu inte fått reda på antalet försäljningsställen men det råder inte någon tvekan om att tillväxten för bolaget kommer att fortsätta vara urstark. Lägger vi ytterligare till de avtal som tillkom under andra halvan av fjolåret landar vi på över 4 000 butiker samt försäljning via Internet och därtill började ju Consumer Cellular sälja telefonerna i USA så sent som i Q4.
Det är även värt att notera att Doro fortsätter att utklassa konkurrenterna i segmentet seniortelefoner och nyligen prisbelönades bolaget av tyska testinstitutet Stiftung Warentest som belönade modellen Doro PhoneEasy 410gsm som bästa seniortelefon. Som grädde på moset var det även endast Doros telefon som fick betyget ”bra” av samtliga 18 modeller som testades. Dessa utmärkelser drar Doro självklart nytta av i sitt varumärkesuppbyggande och viktigast av allt är ju att operatörerna självklart ser intjäningsmöjligheter av att ha en testvinnare på försäljningshyllan. Således är utmärkelserna goda referenser som bidrar till Doros fortsatta globala erövring.
Slutligen så sticker jag ut hakan och hävdar att CARE kommer att fördubbla försäljningen i år till 600 Mkr. Lyckas bolaget därtill bibehålla fjolårets rörelsemarginal från CARE samt nå break-even för HOME skulle rörelseresultatet landa på 84 Mkr. Sedan kan vi ju jonglera med schablonskatt och förlustavdrag och i vilket fall som helst konstatera att aktien har en fortsatt stor uppsida, vilket även Dagens Industri uppenbarligen tycker i dagens nummer. Förhoppningsvis får vi uppleva lite latinamerikansk tango även för aktiekursen idag!