Doro
2010-03-16 22:09, Edited at: 2010-06-11 12:49Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Det börjar bli dags för en blogg igen. Anledningen till att det varit rätt så magert med skrivandet på sistone är att jag jobbar ombord på ett biltransportfartyg och vi trafikerar mellan Spanien och Frankrike – över Biscaya – och väderleken har varit usel de senaste veckorna, vilket dragit ner motivationen. Ytterligare är hastigheten på internet här ombord bedrövlig, ibland nere på otroligt låga 1-5 kbit/sek, vilket även förbrukar motivationen rätt snabbt. Jag försöker dock uppdatera mig så gott det går och idag blev jag ju helt upprymd då jag lade märke till att jag vunnit tävlingen med min analys på Doro. Känns fantastiskt roligt att jag fått så många röster för min argumentation och jag ser även att många tror att Doro verkligen kommer att bli årets kursvinnare.Tack!
Kursutvecklingen har ju även varit rätt hygglig sedan analysen publicerades och det skulle inte förvåna om det finns mer att hämta under de närmaste veckorna. Igår publicerade Börsveckan en köprekommendation och som vi vet så publiceras ju dessa med fördröjning för icke-prenumeranter, bl a här på Redeye, vilket gör att fler får tillgång till analysen vilket i sin tur självklart kan ge aktiekursen lite extra fart. Dessutom publicerades årsredovisningen i fredags, där det fanns en hel del godbitar, bl a intervjuer med Consumer Cellular och Orange.
En sak som jag faktiskt glömt bort och lade märke till i årsredovisningen var att Doros avtal med distributören Camdenville i Hong Kong även ger tillgång till marknader i Taiwan, Macau samt stora delar av det kinesiska fastlandet. Försäljningstart i Hong Kong beräknas ju under innevarande kvartal och en inte alltför vågad gissning är att telefonerna även kommer att lanseras åtminstone i Taiwan och Macau inom snar framtid. Doro väntar även på att få modellerna certifierade i Latinamerika och när detta sker lär det dyka upp en lanseringsnyhet, där förhoppningsvis även en strategiskt bra samarbetspartner presenteras.
Idag presenterade dock Doro även ett distributionsavtal med 20:20 Mobile gällande den spanska marknaden. Detta är givetvis positivt och vi kan således nu addera ytterligare 200 butiker som kommer att påverka de framtida tillväxtsiffrorna. Ytterligare släpptes idag även en nyhet om att Doro lanserar en stryktålig trådlös hemmatelefon med lång räckvidd som bl a är gummiklädd och stänk- och stötskyddad. Det har även ryktats om att Doro är på väg att lansera en "hantverkarmobil" och möjligtvis kan det vara en kopia på den trådlösa telefonen på gång även som mobiltelefon och som kanske även innehåller Doros uppskattade funktioner såsom en tydlig display som syns i dagsljus och extra volymfunktioner. Det finns ju även rätt få stryktåliga telefonmodeller på marknaden idag vilket faktiskt talar för att Doro skulle ha möjlighet att lyckas rätt bra med att lansera en ”hantverkarmobil” och då denna sannolikt skulle placeras i HOME, finns det goda chanser för att en sådan satsning skulle hjälpa till att lyfta det förlusttyngda affärsområdet på plus.
Slutligen upptäckte jag för några veckor sedan en blogg som bl a uppmärksammat Doros deltagande på mobiltelefonmässan i Barcelona och som även ger en bra bild över konkurrenternas telefonmodeller för seniorer. Bloggaren imponeras dock mest av Doro och berömmer deras innovationsförmåga i marknadsföringen, att de lyckats hitta slagkraftiga termer såsom ”Easy”, ”Senior” samt ”Elder” och det framkommer även i bloggen att Doro tecknat ett samarbetsavtal med distributören 20:20 Mobile för den irländska marknaden, en nyhet som Doro offentliggjorde först idag i samband med pressrealeasen om avtal med samma distributör gällande den spanska marknaden.
I bloggen visas ytterligare bl a ett foto från en Carphone Warehouse-butik i centrala Amsterdam och det som gör mig uppmärksam är en bild på modellen Doro PhoneEasy 345 som butiken saluför med ett pris på 0 euro inklusive abonnemang. Utan abonnemang är priset 139,99 euro. Noterbart är alltså att det är en operatör som med hjälp av Doros telefoner försöker öka marknadsandelen med att erbjuda förmånliga abonnemang. Det är så här Doro sannolikt kommer att växa kraftigt framöver, alltså med draghjälp av teleoperatörerna. I intervjun i årsredovisningen med Orange som i Frankrike säljer Doros telefoner i kombination med ett abonnemang som även erbjuder hjälpassistans, avslöjas en aning överraskande, att Doro fick lika stor exponering vid lanseringen som teleoperatören gav iPhone. Förutom att detta säkert uppskattas hos ledningen bevisar det framförallt att teleoperatörerna ser tillväxtmöjligheter hos Doros seniortelefoner och vill utnyttja detta med att öka marknadsandelen i en hårt konkurrensutsatt mättad marknad med att rikta ett konkurrenskraftigt erbjudande mot den äldre målgruppen, en grupp som är mycket betydelsefull och attraktiv tack vare deras varumärkeslojalitet.
Sneglar vi på de analyshus som gett uppdaterade prognoser för Doro efter bokslutsrapporten så utmärker sig Redeye som den modigaste med ett beräknat vpa på 3,39 kronor, följt av Stockpicker (3,05 kr) samt slutligen Börsveckan med 2 kronor. Med tanke på att Doro sitter på en nettokassa känns ju aktien fortsättningsvis mycket billig och rätt trygg, beaktat prognoserna, och det skulle inte vara förvånande om även VA kommer att dyka upp med en köprekommendation under de närmaste veckorna. Konkurrenten Affärsvärlden publicerade dock en köprek i november där tidningen spådde betydande potential för aktiekursen, men det dröjer nog innan AFV publicerar med en uppdatering då de säkerligen ännu vill gotta sig åt en ytterligare kursuppgång för sin träffsäkerhet.
Det som säkerligen orsakar viss oro är dock att Doro för innevarande kvartal varnat för att vinsten kan bli lägre än samma period ifjol tack vare fortsatta satsningar på tillväxt. Detta är dock knappast någon överraskning eftersom Doro nu tagit steget in på 3 nya kontinenter (Nord- och Sydamerika samt Asien). Det är självklart att detta belastar resultaträkningen på kort sikt då Doro gör satsningar på varumärkesuppbyggnad. Likt ifjol bör vi dock få se resultatet av denna satsning under det andra halvåret och i Q1-rapporten blir det därför intressantast att rikta blicken mot försäljningssiffrorna. Med tanke på att varken avtalen med Orange, Consumer Cellular, Carphone Warehouse samt Camdenville i Hong Kong fanns i jämförelsekvartalet ifjol bör ju tillväxtsiffran bli betydande. Jag tror knappast att jag ännu börjar fundera på någon exit-strategi för aktien för jag är rätt övertygad om att även fastän resultatet blir nöjaktigt i Q1 vet ju marknaden varför och det kommer garanterat att finnas köpare villiga att plocka upp det som de kortsiktiga lämnar efter sig. Jag tror istället att jag funderar på var aktiekursen kommer att befinna sig under samma tid nästa år om t ex Redeye:s försäljningsprognos slår in?