Post entry

Divio technologies fortfarande under radarn

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Trots minimalt säljarbete har det noterade IT-bolaget Divio en rad namnkunniga kunder, bland andra Fidelity och GWM Innovation Lab of UBS Switzerland. Bolaget är helt rätt i tiden i en marknad som kommer explodera. Divio är redo att ta över marknaden med en halverad burnrate och ökade intäkter.

Börsvärdet  = 80 miljoner kronor(extremt lågt)

Aktiepris   = 1,08 kronor 

Riktkurs = 3 kronor (bas case från analystgroup)

Vad gör Divio Technologies?

Divio förenklar och minskar kostnaderna för att hantera molninfrastrukturer, något som ständigt orsakar huvudverk för IT-chefer.Produkten kan liknas vid en autopilot för molntjänster. Förutom att den sköter hanteringen av molntjänster så sänker den företagets kostnader för att förvalta och hålla koll på molntjänsterna. Dessutom går det snabbare och enklare att utveckla nya molntjänster eftersom Divio har automatiserat stora delar av det som annars kräver manuell handpåläggning. Divio är komplement till Google Cloud, AWS, Azur... snarare än konkurrent.

Marknaden:

Lite marknadsperspektiv för Cloud Application Infrastructure Services (PaaS) och Cloud Management and Security Services (CMP/CMS) fram till 2022. Divio är både en PaaS och CMP/CMS som är nämnda ovan. Divios närvarar på en marknad som är värd totalt 53,5 miljarder dollar idag.

https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2019-11-13-gartner-forecasts-worldwide-public-cloud-revenue-to-grow-17-percent-in-2020

1 ■ Diagramet från 2019 visar Divios prenumerationsintäkter från januari 2017 till juni 2019. Jag tillägger juni 2020 genom att ta snittet på prenumerationsintäkter för förstahalvåret 2020. (5 050 000÷6=846 700 kronor/månad=94 470$/månad)

▪︎Man kan konstatera att Divio har ökat prenumerationsintäkterna från ungefär 5000$ januari 2017 till 94 470$ juni 2020 alltså en ökning på 1889% på 2,5 år. 

▪︎ Divio hade ingen säljorganisation på plats mellan 2017 fram till slutet av februari 2020.

▪︎ Man kan också konstatera att Divio mellan 2017 fram till början av 2020 hade väldigt låga prenumerationspriser för att locka kunderna.

▪︎ Idag har Divio en fullt utvecklad plattform och erbjuder en högklassig tjänst för entreprise kunder (medelstora och stora företag) och business kunder (småföretag).

+Prenumerationspriserna ser ut så här:

•Business: kostar från 250$/månad (alltså minst 250$)

•Entreprise: kostar från 2 500$/månad upp till 35 000 - 40 000$.

▪︎Divio har ändrat sina priser och de nuvarande kunderna + nya kunder kommer följa betalningsplanerna nämnda ovan.

▪︎ Divio har inte bara skalat ned verksamheten men också skalat ned partners rejält då Divio förlorar en del intäkter och minskar marginalen om flera partners är inblandade. Med ett bra säljteam behövs inget stort antal partners, hellre fokusera på direktförsäljning som Divio gör nu och behålla några procent av intäkterna till sina egna säljare. Marginalen kommer öka ytterligare från dagens 83%.

▪︎ Kundbasen har också ökat från slutet av 2019 till halvåret 2020 (6 månader)med över 50 nya kunder. (+350 -----> +400 kunder)

2 ■ Med informationen ovan kan vi spekulera på hur prenumerationsintäkter kan se ut under en månad (jag tar inte hänsyn till konsulttjänsternas intäkter i denna kalkyl)

▪︎Scenario 1:  

<>390 småkunder som betalar i snitt 350$/månad.

<>10 medelstora kunder som betalar i snitt 3000$

<>3 stora kunder som betalar i snitt 25 000 dollar/månad

▪︎Prenumerationsintäkterna per månad om man går efter scenario 1:

(390×350)+(10×3 000)+(3

×25 000)= 241 500$/månad 

=2 164 009 kronor/månad

= 26 miljoner kronor/år

Divios nuvarande referenskunder:

Några av de 18 referenskunder med enorm potential för Divio att växa ytterligare genom ökad användning av plattformen.

Fidelity international: en amerikansk global investment bank med 7000 anställda värd 20 miljarder $.(https://www.fidelityinternational.com/))

UBS: är världen största internationella finansbolag med 67 000 anställda bolaget har ett börsvärdet på 45 miljarder $. (https://www.ubs.com/se/en.html))

Zurich Cantonal Bank: är den största cantonal banken och den fjärde största banken i Schweiz som har tillgångar på över 150 miljarder CHF = 164 miljarder $. (https://www.zkb.ch/en/lg/ew))

IDEXX: är ett amerikanskt multinationellt läkemedelsföretag inriktat mot djur. Bolaget har 7000 anställda och hade intäkter på 2,41 miljarder $ år 2019.(https://www.idexx.com/en/))

APG|SGA: Switzerland’s leading Out of Home advertising company and specialist in the provision of digital and analogue Out of Home solutions. Har 500 anställda och har ett börsvärdet på 400 miljoner £(https://www.apgsga.ch/en/))

Walker and Dunlop: är ett amerikanskt bolag som levererar finansieringstjänster till fastighetsägare. De har 900 anställda och tillgångar på 2,675 miljarder $ (https://www.walkerdunlop.com/))

Prezi: är ett ungerskt webbaserat presentationsprogram och verktyg för att förmedla information med huvudkontor i San Francisco med 350 anställda deras webbsida har 40 miljoner besökare/månad.(https://prezi.com/))

Insiders aktieinnehav:

▪︎Jon Levin

CEO

Jon Levin är VD för Divio och tillträdde som VD under 2019. Jon har en bred erfarenhet från affärsutveckling och produktutveckling. Jon har tidigare befattningar som application manager på Stratiteq, produktutvecklare på E:ON, grundare och affärsmarknadschef på Amok studios, Landschef på Unwire och Affärsansvarig på MTV Networks norden. Jon har också studerat vid Lund universitet.

Innehav i Divio: 1 250 000 aktier samt 2 000 000 B-warranter

▪︎Christian Bertschy

Grundare och CPO

Christian Bertschy är grundare och CPO på Divio. Christian har en bred erfarenhet från Design och produktutveckling. Christian har tidigare befattningar som application manager på Cablecom. Designer på Crealogix och Designer på R.Ø.SA.

Innehav i Divio: 6 779 907 (varav 750 000 A-aktier 10x)

▪︎Jonathan Stoppani

CTO och Medgrundare

Jonathan är CTO på Divio. Han har en bred _erfarenhet inom teknik och datavetenskap. Jonathan har tidigare befattningar som CTO och medgrundare av Watersports Fashion Company och har en Master i Engineering & Computer Science från MIT.

Innehav i Divio : 1 300 000 aktier samt 1 000 000 B-warranter

▪︎Joel Burch

General Manager USA

Joel Burch är General Manager USA på Divio. Joel har en bred erfarenhet inom banking och bokföring_. Han har en tidigare befattning som Relationship Manager Corporate Clients på UBS Switzerlandoch en Kandidat i företagsekonomi från Lucerne University

▪︎Joseph Melettukunnel

Head of Product

Joseph Melettukunnel är Head of Product ansvarig på Divio. Han har en bred erfarenhet inom teknik och tidigare befattningar som Business Analyst & Software Engineer på Credit Suisse_IT Manager på_ Brown Brothers Harriman och grundare av Fourloop.ch.

▪︎Behzad Ardakani

Styrelseledamot

Behzad Ardakani är styrelseledamot på Divio. Han har En bred erfarenhet inom mjukvaro utveckling. Behzad har tidigare befattningar som Freelance Software Developer på H&M Advanced Analytics & AI, Full Stack Developer på Danske Bank/Dancia Pension,Senior Software Developer på Jeppesen Systems AB och Medgrundare/Styrelseledamot av Amido AB.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?