Post entry

Sälj Dignitana-aktien

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Aktien i Dignitana är högt värderad trots att bolagets intäkter ej kommit igång och bolaget historiskt har drabbats av förseningar och ökat kapitalbehov osv.

Sammanfattning

Dignitanas huvudprodukt är Dignicap som är utrustning för att kyla ner cancerpatienters huvud så att de kan behålla håret.

Bolaget har ett börsvärde på 189 miljoner kr vid börskurs 16,20 kr (slutkursen ons 20 nov 2013).

Dignitanas 2012:

• Intäkter 9 miljoner kr (+62% från 2011).

• Resultat -13 miljoner kr (dvs en ökad förlust från -4 miljoner kr under 2011).

Dignitanas 2013 hittills (jan-juni):

• Intäkter 5 miljoner kr (-37% från jan-juni 2012).

• Resultat -8 miljoner kr (dvs en ökad förlust från -5 miljoner kr under jan-juni 2012).

Resultatrapport för jan-sep 2013 (inkl q3/2013) ska komma tors 28 nov 2013.

Plus och minus:

+ Stor marknadspotential/stort intresse globalt för Dignitanas produkter:

...Många får cancer.

...Cancerpatienterna behandlas ofta med läkemedel (så kallade kemo-terapi).

...Kemo-terapi leder till håravfall.

...För cancerpatienterna är det viktigt att få behålla håret.

...Dignitanas utrustning (Dignicap) hjälper patienterna att behålla håret.

+ Dignitana påstår sig med Dignicap vara världsledande inom sin nisch.

- Lättkopierad teknologi?

Det är väl ingen rocket science att utveckla utrustning med en mössa som kyler huvudet?

- Myndighetstillstånd krävs för att få sälja den typen av utrustning som Dignicap utgör.

- Dignitanas försäljning bekostas bla av finansiering via hälsovårds-systemen vilket är knepigt att få.

Dvs både kraven på myndighetstillstånd för att få sälja sin utrustning och därutöver utmaningen att få sjukvården att betala för det, innebär utmaningar för Dignitana.

- Högt värderad aktie givet nuvarande intäktsnivå.

Dvs aktieinvesterare har höga förhoppningar om att Dignitanas intäkter och resultat ska förbättras kraftigt framöver.

- Dignitanas finansiella situation?

Dignitana är ett litet bolag med små resurser jämfört med inriktningen att utveckla och lansera utrustningen Dignicap mm över hela världen.

Beslutet att börsnotera dotterbolaget Brain Cool separat beror bla på att Brain Cool behöver kapitaltillskott för att utveckla sin verksamhet, och kommer att be om det kapitaltillskottet från aktieinvesterare genom utförsäljning av Brain Cool-aktier i samband med börsnoteringen i början av 2014.

Risk dessutom för att Brain Cool blir för litet som börsbolag utan intäkter som har kommit igång etc.

Så sent som 18 sep 2013 kom pressmeddelande om att Dignitana fått in kapitaltillskott på 13-14 miljoner kr från aktieinvesterare, genom utförsäljning av 900 000 nya Dignitana-aktier till aktieinvesterarna.

http://www.dignitana.se/uploads/2013/130918-Riktad-emission.pdf

Aktierna såldes ut för 15 kr per st vilket var 10% under den genomsnittliga börskursen 10 börsdagar dessförinnan.

Som jämförelse ligger börskursen nu i 16,20 kr (slutkurs ons 20 nov 2013).

Per slutet av juni 2013 hade Dignitana knappt 5 miljoner kr i kassan.

Några räntebärande skulder verkar ej finnas.

Och därefter har alltså kapitaltillskottet på 13-14 miljoner kr kommit i sep 2013.

//Edit: Därutöver har Dignitana fått in 4 miljoner kr genom att tidigare utfärdade teckningsoptioner har utnyttjats per okt 2013.

Optionerna innebar att innehavarna kunde köpa nya Dignitana-aktier för 18 kr per st under sep 2013.

(Det fanns nästan 660 000 optioner men bara drygt 240 000 st utnyttjades eftersom Dignitana-aktiens börskurs endast stundtals låg över 18 kr under sep 2013.)

Inkl ovannämnda kapitaltillskott på 13-14 miljoner kr har alltså Dignitana fått in totalt nästan 18 miljoner kr i nytt kapital från investerare under sep och okt 2013.

Och tidigare har Dignitana tex per okt 2012 fått in 35 miljoner kr i kapitaltillskott från aktieinveterare genom utförsäljning av nya Dignitana-aktier.

Det kapitalet skulle användas till "fortsatt snabb tillväxt och satsning på brain cool-verksamheten".

Den gången såldes ca 2,6 miljoner nya Dignitana-aktier ut för 13,20 kr per st inkl ca 660 000 teckningsoptioner.

Teckningsoptionerna gav rätt att köpa nya Dignitana-aktier för 23 kr per st under sep 2013 (vilket senare sänktes till 18 kr per st på en extra bolagsstämma i aug 2013).

Aktiemäklarfirman Penser var finansiell rådgivare kring det kapitaltillskottet.

De 2,6 miljoner sålda Dignitana-aktierna innebar att det totala antalet utestående Dignitana-aktier ökade från 7,9 miljoner st till 10,5 miljoner st.

Per idag borde det totala antalet utestående Dignitana-aktier därmed uppgå till ca 11,7 miljoner st (inkl de 900 000 sålda aktierna vid den riktade nyemissionen i sep 2013 och de drygt 240 000 sålda aktierna i samband med att teckningsoptioner utnyttjades i okt 2013).

Därmed hamnar Dignitanas börsvärde i skrivande stund på 187 miljoner kr (11,7 miljoner aktier gånger börskurs 16 kr där börskursen är slutkursen tors 21 nov 2013).

Ju fler utestående aktier ett börsbolag har, desto större blir "utspädningen" (dvs bolagets resultat måste då delas på fler aktier vilket allt annat lika minskar resultatet per aktie).

//

Ev luft i balansräkningen

Vad gäller balansräkningen hade Dignitana för övrigt ev luft i form av abstrakta så kallade immateriella anläggningstillgångar bokförda till nästan 5 miljoner kr per slutet av juni 2013.

Det motsvarade 19% av totala tillgångar på 25 miljoner kr och 25% av eget kapital på 19 miljoner kr.

De immateriella anläggningstillgångar bestod av uppsamlade utvecklingskostnader som ej bokförts i resultaträkningen, utan istället sprids ut över flera år i form av årliga avskrivningar.

Enl en uppfattning är det den mest rättvisande bokföringen eftersom utvecklingskostnaderna avser produkter om kommer att säljas under flera års tid.

Men om produkterna blir fiaskon finns risk för att de uppsamlade utvecklingskostnaderna måste skrivas ned till noll kr vilket då skulle ge en resultateffekt på ca -5 miljoner kr.

+ Uppköp?

En potential kan vara att stora bolag i branschen ser fördelar med att komplettera sina produktsortiment med Dignitanas produkter.

//Tillägg 21 nov 2013

Övrigt om Dignitana enl info nedan bla:

+ Om man klagar på att Dignitana har små intäkter så är det egentligen först nu from sep 2013 som Dignicap har börjat säljas på allvar.

Det är i Europa där produkten har myndighetstillstånd och samarbetspartnern Sysmex nu har lanserat Dignicap efter att en rad produktförbättringar genomförts osv.

I bla USA, Japan och Kina finns dock ännu inte tillstånd men arbete pågår för att få det.

+ Tex myndighetstillstånd för Dignicap i Kina kan komma när som helst efter en långvarig ansökningsprocess där.

+ Dotterbolaget Brain Cool har kommit längre i sin utveckling än vad tex aktieinvesterare tror enl Dignitanas vd Martin Waleij.

//

Om Dignitana

Videoklipp (från idag ons 20 nov 2013) där Dignitanas vd Martin Waleij pratar om Dignitana: http://financialhearings.nu/131120/dignitana/

Dignitanas hemsida: http://www.dignitana.se/

Info därifrån mm om Dignitana:

Baserat i Lund.

10-11 pers anställda.

Börsvärde ca 200 miljoner kr vid nuvarande börskurs 16-17 kr på Stockholmsbörsens småbolagslista First North.

Intäkter 2012: 10 miljoner kr.

Inriktning:

• Utrustning ("Dignicap") för att kyla huvudet så att håret inte faller av hos cancerpatienter som behandlas med kemoterapi (vilket annars leder till håravfall).

Konkurrenter finns men Dignitana har enl vd Martin Waleij ett "stort försprång" jämfört med konkurrenterna.

• Dotterbolaget Brain Cool AB för användning av motsvarande teknologi för hjärnkylning avseende övriga medicinska behandlingsområden (stroke, hjärtstillestånd och för tidigt födda spädbarn).

Planer på att Brain Cool AB ska bli ett separat börsbolag enl (pressmeddelande från aug/sep 2013).

//Edit: Pressmeddelandet kom 4 sep 2013:

"Dignitana AB utreder avknoppning av dotterbolaget BrainCool AB"

http://www.dignitana.se/uploads/2013/130904-Dignitana-avknoppning-BrainCool-AB.pdf

//

Arbete pågår med att utveckla Dignitanas teknologi för fler hälsovårds-relaterade användningsområden för bla cancerpatienter.

//Edit: Vad är kemoterapi?

"Kemoterapi, cytostatika, cellgifter, är läkemedelsbehandling mot cancer som ospecifikt slår mot alla celler i kroppen som delar sig snabbt, och framförallt tumörceller kommer att gå in i programmerad celldöd vilket bromsar tumörens tillväxt."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kemoterapi

//

Dignitanas försäljningsstrategi för Dignicap:

• Avtal med stora japanska bolagen Konica Minolta och Sysmex som distributörer av Dignicap:

...Konica Minolta i Asien

...Sysmex i Europa (exkl några enstaka länder såsom Storbritannien, Sverige, Grekland mfl).

• I Storbritannien sköter Dignitana självt försäljningen av Dignicap sedan några år. (Dignitana lägger särskilt fokus där efter huvudkonkurrenten är brittisk och Dignitana vill få övertaget redan på huvudkonkurrentens hemmaplan.)

• I USA är planen lansering år 2014/2015.

Dignitana jobbar på att få myndighetsgodkännande för Dignicap i USA från amerikanska läkemedelsverket FDA.

Dignitanas verksamhet började på ny kula år 2008 och sedan dess har fokusering bla skett på anpassning av Dignicap till det amerikanska regelsystemet QSR för medicinteknik (omfattar bla dokumentation och kvalitet), vilket krävs för att få FDA-godkännande.

Sysmex-samarbetet

Samarbetet med Sysmex inleddes redan i apr 2010 då bolagen ingick ett intentionsavtal.

De har tillsammans genomfört forskningsstudier om Dignicap i Tyskland och Frankrike.

Forskningsresultaten offentliggjordes sommaren 2013 och blev "mycket bra" enl Dignitanas vd Martin Waleij.

Studien genomfördes bla på patienter som genomgår riktigt tunga behandlingar med kemoterapi, för att visa på Dignicaps positiva effekter även för dem.

Då blir det lättare att även visa på fördelarna med Dignicap för övriga kemoterapi-patienter.

Sysmex har börjat sälja Dignicap sedan sep 2013.

Sysmex har lanserat Dignicap som en del av helhetskonceptet Dignilife.

Det är Dignitana som äger varumärket Dignilife.

Konceptet innebär bla särskild inriktning på service etc kring Dignicap, vilket ska ge konkurrensfördelar.

Servicen innebär fokus på att Dignicap-utrustningen alltid ska fungera.

Sysmex har även avsikten att inom ramen för Dignilife erbjuda kompletterande produkter vid sidan om Dignicap.

För att lyckas med försäljningen av Dignicap behövs att det är en så bra utrustning som möjligt samt forskningsstudier som visar fördelarna med utrustningen.

Sysmex har förutom samarbete om forskningsstudien varit med och förbättrat Dignicap.

Det är ett led i fördelen för Dignitana med att samarbeta med Sysmex som är ett stort bolag med stora resurser.

Bla har arbetet med att förbättra Dignicap tagit längre tid än vd Martin Waleij räknade med, men han anser att det i slutändan har blivit bra.

En utmaning är att få hälsovårds-systemen (bla sjukvårds-relaterade försäkringsbolag) i olika länder att finansiera Dignicap.

Dignitana har bla genomfört studier för att visa på den stora betydelse det innebär för cancerpatienterna att behålla håret.

Håravfall är alltså en sidoeffekt av cancerbehandling via kemoterapi.

Läkarna anser det inte vara en särskilt allvarlig sidoeffekt och rankar det som den elfte mest negativa sidoeffekten.

Patienterna rankar det dock ofta som den mest negativa (eller näst mest negativa) sidoeffekten.

Redan tidigare ger hälsovårds-systemen vissa ersättningar för att hantera håravfallet.

Det är bla vissa ersättningar för peruker och antidepressiva läkemedel till patienterna.

Håravfall anses även leda till att patienterna stannar hemma längre än de egentligen behöver, vilket innebär kostnader för samhället.

Dessutom ges ersättningar motsvarande tusentals dollar per patient för att hantera andra sidoeffekter av kemoterapi, såsom magbesvär och övrigt illamående.

Men vd Martin Waleij menar på att eftersom Dignitanas enkätundersökningar visar på att håravfallet är den sidoeffekt patienterna ofta upplever som den mest negativ, så borde det innebära förutsättningar att finansiera Dignicap åt patienterna.

För USA-marknaden tittar Dignitana på ett "pay per treatment"-upplägg där patienten själv är med och betalar direkt via kreditkort för en Dignicap-behandling.

Sysmex har genom sitt arbete lyckats uppnå att hälsovårds-systemen i två av tolv tyska regioner ger finansiering av Dignicap, vilket är första gången någonsin som sådana finansieringsmöjligheter uppnåtts för Dignicap.

Sysmex jobbar för att få hälsovårds-systemen även att ge sådan ersättning för Dignicap på andra håll, och har heltidsanställda som arbetar med det.

Geografiskt fokuserar Sysmex just nu mest på tysktalande länder.

I Spanien och Frankrike är intresset för Dignicap stort vilket gör att försäljningen i de länderna går bättre av egen kraft.

Paxman Coolers är en konkurrent till Dignitana som har haft många exemplar av sin konkurrerande utrustning ute i Schweiz finansierat av franska läkemedelsbolaget Sanofi-Aventis som gratis låter patienterna använda Paxman Coolers utrustning.

Men enl Dignitanas vd Martin Waleij har det varit enkelt att övertyga folk om att Dignitana är en mycket bättre utrustning inkl helhetskonceptet, vilket gör att Dignicap skiljer ut sig från konkurrenterna så att konkurrensfördelarna är tydliga.

Enl Waleij ska det förtydligas och förbättras ännu mera framöver via tex Sysmex.

Redan 2012 hade Dignitana framme en färdig, patenterad version av Dignicap.

Men sedan dess har ytterligare förbättringar av Dignicap genomförts.

Dignitana är ett litet bolag men dess återförsäljare Sysmex och Konica Minolta är stora med stora resurser, bla datasystem som gör att de hela tiden har koll på om ev fel uppstår i såld utrustning runt om i världen innan ens kunden upptäcker det.

Dignitana har ännu inte det själv, men avser att nå dit framöver.

Sysmex har varit med och genomfört och till och med betalat för olika förbättringar som genomförts av Dignicap, vilket även kommer att bidra till Dignitanas framtida utveckling.

Om Dignitana varit ägt av ett finansiellt starkt riskkapitalbolag som kunde pumpa in pengar i Dignitana, hade det varit enkelt för Dignitana att självt göra den typen av investeringar i produktutveckling osv.

Men som det är nu är Dignitana ett börsnoterat bolag som finansierar sin utveckling med pengar från aktieägarna.

Dignitanas vd Martin Waleij är självkritisk vad gäller den information han tidigare kommunicerat till aktieinvesterare via resultatrapporter osv.

Nu ska Dignitana anlita konsulthjälp för att förbättra det.

Han uppger att Dignitana tidigare har lovat aktieägarna för mycket vad gäller Dignitanas utveckling osv, specifikt vad gäller att Sysmex lansering av Dignicap skulle gå fort (efter att intentionsavtalet med Sysmex ingicks i apr 2010).

Waleij medger att detta har lett till att en del aktieägare blivit besvikna.

Samtidigt understryker han att Dignitanas förutsättningar i dagsläget är bättre än någonsin.

När man som aktieinvesterare tittar på Dignitana och dess aktie, ska man enl Waleij jämföra Dignitana med bolag som Cellavision och Aerocrine.

Man ska titta i gamla årsredovisningar och kolla på vilket kapital Dignitana har behövt för att ta bolaget till nuvarande läge.

Då kommer man enl honom bli imponerad.

De förbättringar som genomförts av Dignicap:

Hela övre utsidan av utrustningen och dess "intelligens" har omdesignats.

Det underlättar service och innebär även möjligheter för Brain Cool att använda samma utrustning för sina ändamål.

Utrustningen har anpassats för nya el- och säkerhetsregler kallade Addition 3.

Vad Waleij vet har ingen av Dignitanas konkurrenter gjort det, men tex stora medicinteknikbolaget Gambro (som gör utrustning för behandling av njursjuka) har satsat 30 miljoner kr och 20 anställda under 1 år bara på liknande anpassning av sin utrustning.

Waleij själv anställde en fd utvecklingschef från Gambro på Dignitana för ett år sedan.

Personen klarade av att Addition 3-anpassa Dignicap för 600 000 kr med 2 anställda.

Dignicap klarar även övriga myndighetstester etc (tex ISO 14971).

//Edit: ISO 14971 är ett standardiseringssystem för att (förenklat uttryckt) hantera tekniska risker med medicinteknisk utrustning såsom Dignicap: http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_14971

//

Enl Waleij har konkurrenterna ej gjort sådana tester och borde därför egentligen ej få sälja sina produkter.

Dignitana har ej egen tillverkning av Dignicap utan låter det skötas av utomstående bolag.

Tidigare anlitades bolaget Keytron för att sköta tillverkningen åt Dignitana, men Dignitana har bytt till bolaget Partnertech (som också är ett börsnoterat bolag på Stockholmsbörsen).

I samband med bytet till Partnertech har totalt 70 st förbättringar av Dignicap införts.

Det som har förbättrats är bla de patenterade delarna, sensorerna, att det finns en kontrollerad och repeterbar kylning, bättre passform för kylmössan, yttermössan som sitter på den inre silikonmössan.

Tanken är att cancerpatienten ska ha på sig Dignicaps kylmössa samtidigt som patienten behandlas med kemo-terapi (dvs när patienten får så kallad kemoterapi-infusion).

Ett särskilt upplägg har utformats via en USA-studie, varigenom patienten får betala 1 000 kr för en kylmössa.

Med 50 patienter per Dignicap-system ger det en extraintäkt på 50 000 kr per system.

De förbättringar som genomförts syftar till att göra Dignitana till en mycket stabil, framtida aktör i branschen för cancerrelaterad medicinteknisk utrustning.

För att nå framgång krävs bla en stabil produkt, en effektiv organisation, och bra samarbetspartners.

Men därutöver krävs även tex ersättning via hälsovårds-systemen i bla de europeiska länderna.

Enl Waleij anser alla (aktieägare, läkare, sjuksköterskor osv) att Dignicap i sig är en "fantastisk" produkt.

Men det behövs att någon betalar för kalaset.

När det är generell nedgång i branschen (sjukvårds-sektorn), och det står mellan att rädda liv eller lägga pengarna på utrustning som tex Dignicap, då prioriteras inte en "livskvalitets-höjande" produkt som Dignicap (även om den kan anses vara "essentiell").

Dignitana jobbar ändå på att hantera det, och det är enl Waleij inte bara genom att försöka hårdsälja Dignicap.

Istället hanteras det genom att inleda samarbeten med partners såsom storbolagen Sysmex och Konica Minolta, samt särskilda konsulter som är experter på ersättningar från hälsovårds-systemen.

Dignitana har ej självt råd med sådana konsultkostnader vilket gör att Sysmex och Konica Minolta är med och finansierar det.

Bland de produktförbättringar som genomförts av Dignicap finns även förbättring av de dataprogram som sitter i utrustningen, för att förbättra användarvänligheten och ge nya finesser.

Det ska bidra till att göra Dignicap ännu bättre jämfört med konkurrenternas motsvarande utrustning.

Ett storföretag som Sysmex samarbetar normalt med mycket större bolag än småbolag som Dignicap som bara har 10-11 pers anställda.

Men enl Waleij är Sysmex Europa-chef mycket nöjd med samarbetet.

Det gäller bla följande:

Tillverkningen av Dignicap via Partnertech fungerar.

Tillsammans har Sysmex och Dignitana bla genomfört de nya produktförbättringarna av Dignicap (vilket är andra omgångens produktförbättringar; "product improvement 2").

Hittills har Dignitana testlevererat 20 Dignicap-system till Sysmex.

Sysmex är nöjt och har genomfört tester av systemen.

Sysmex är med och betalar produktutvecklings-kostnaderna för Dignicap.

Och nu är det dags att börja sälja Dignicap-systemen på riktigt via bla Sysmex.

Av de totalt 72 produktförbättringarna som nu har genomförts i Dignicap så kan 80-90% genomföras även på tidigare sålda Dignica-system.

Totalt har Dignitana sålt 150 Dignicap-system.

Produktförbättringarna kostar pengar och tar tid, men enl Waleij är Dignitana ej bara inriktat på att göra aktieägarna nöjda och presentera bra kvartalsrapporter.

Han understryker att Dignitana istället fokuserar på sin långsiktiga plan för att verkligen etablera sig med Dignicap som en produkt som är mycket bättre än alla andra konkurrenter.

I tex USA finns det enl Waleij ett "extremt" stort intresse för Dignicap.

Han räknar med att Dignitana kommer att vara först i USA med denna typ av system, och uppger att problemet ej är dagens konkurrenter.

Dignicaps nisch väntas bli en jättemarknad som lockar till sig fler, nya konkurrenter.

Och som Waleij ser det är det positivt med konkurrenter.

Samarbetet med Konica Minolta

Waleij frågar sig själv varför det inte händer något vad gäller försäljningen av Dignicap-system i Asien (vilket är återförsäljaren Konica Minoltas region).

Han hänvisar till att fokus nu under en tid varit på de produktförbättringar som genomförts i Dignicap.

Och när det gäller medicinteknisk utrustning som Dignicap måste alla sådana produktförändringar stämmas av med berörda myndigheter osv.

Ännu så länge har Dignicap myndighetstillstånd i Europa, och arbete pågår för att få tillstånd även i Kina, Japan och USA.

Processen försvåras av att det är olika regelsystem för myndighetstillstånden i bla USA, Europa och Japan.

Kina för sin del har skapat ett helt eget regelsystem de senaste åren.

Både Sysmex och Konica Minolta har sedan tidigare jobbat med att få andra produkter godkända i Kina, utan att få tillstånd ännu.

Och nu är även Dignitanas tidplan försenad för att få Dignicap godkänt i Kina.

Konica Minolta har hand om att få Dignicap godkänt i Japan.

Enl avtalet med Dignitana innebär det att Konica Minolta genomför egna forskningsstudier om Dignicap och bekostar det, mot att Konica Minolta då får en större del av vinsten vid framtida Dignicap-försäljning.

Men i Kina är det Dignitana självt som har hand om att få Dignicap godkänt, för att därigenom få behålla en större del av vinsten vid framtida Dignicap-försäljning.

Dignitana har hållit på sedan år 2010 med processen för att få Dignicap godkänt av myndigheterna i Kina.

Som led i Kina-processen har ett antal tester av Dignicap genomförts.

Tidigare har besked kommit att de genomförda testerna är tillräckliga, men i mars 2013 kom besked om att ett ytterligare test behövs.

Det testet genomfördes under sommaren 2013 och därefter har kinesiska myndigheten SFDA meddelat att genomförda tester är tillräckliga.

Dignitana har därefter i aug 2013 lämnat in en slutgiltig ansökan om att få Dignicap godkänt i Kina.

Och nu inväntas besked från SFDA om Dignicap kommer att få tillstånd att börja säljas i Kina eller ej.

Enl Waleij ser Dignitana inga större risker för att få ett nej från SFDA.

Nödvändiga tester har genomförts och Dignitana har stora, seriösa samarbetspartners som Sysmex och Konica Minolta som har kraftigt ökade intäkter från sina övriga produkter som säljs i Kina.

Waleij uppger att han är lika frustrerad som aktieägarna över att Kina-godkännandet dröjer.

Han hoppas varje dag att det ska komma och bedömer att det är "inom räckhåll" nu.

Hans vision är att få in stora ordrar på Dignicap via tex Konica Minolta så att tillverkningsbolaget Partnertech kan lägga upp produktionsplaner för Dignicap ett år i förväg så att produktionskostnaderna blir låga osv.

Men Waleij konstaterar att den processen har blivit försenad med 6-12 månader.

Han beklagar detta, men försöker ändå se positivt på det och att Dignitana kommer att få nytta av det merarbete som genomförts med bla produktförbättringarna.

Bla används nu den förbättrade versionen av Dignicap i den studie som amerikanska läkemedelsverket FDA genomför inför USA-tillstånd för Dignicap.

Förbättringarna är med i ansökningsprocessen där så att den nya versionen av Dignicap ska kunna säljas i USA framöver.

Och även i Kina är det den förbättrade Dignicap-versionen som är med i ansökningsprocessen där.

Waleij tycker därför att Dignitana utifrån förutsättningarna har hanterat förändrade förutsättningar på ett mycket bra sätt.

Även om det är kul om Konica Minolta nu ror hem ordrar på Dignicap i Australien, så ligger alltså fokus på att få det att lossna i Kina.

Tex ett bolag som Sysmex har 500 distributörer i Kina.

Och de skulle lätt kunna vilja köpa 2 Dignicap-system vardera, vilket bara det skulle bli 1 000 sålda system.

Det har Sysmex vd själv sagt.

Det är en lika stor marknad som Europa.

Waleij är övertygad om att Kina kommer att bli "en enorm succé" för Dignitana.

Om Dignitana däremot ej får myndighetstillstånd för Dignicap i Kina, lär planen istället bli att satsa ännu hårdare på USA.

Men ett Kina-nej skulle ändå helt klart vara negativt för Dignitana enl Waleij.

I Japan kan nytta dras av de myndighetsstudier om Dignicap som genomförs i USA och enl Waleij "går jättebra".

Det väntas förkorta ansökningsprocessen i Japan "högst väsentligt".

Hur satsningen på Japan ska läggas upp beror delvis på vad som händer i Kina.

På övriga marknader i Asien/Stillahavsregionen som Indien, Hongkong och Australien verkar Dignicap redan ha lanserats och uppges sälja bra.

Storbritannien

Dignitana satsar i Storbritannien där huvudkonkurrenten är Paxman Coolers som har svenska aktieägare.

I Storbritannien satsar Dignitana på att sälja Dignicap i den privata sjukvården.

Hittills har fyra av de sex största privata sjukvårds-kedjorna i Storbritannien köpt Dignicap-system.

De skickar ut pressreleaser om att de har valt Dignicap för att det är det bästa systemet inom sin nisch.

Waleij medger att de ordrarna erhållits tack vare låga priser för att få referensordrar.

Men det innebär förutsättningar för att sälja fler system till samma kunder.

De har många sjukhus (150 st).

Och Waleijs ambition är att alla de sex största privata sjukvårds-kedjorna ska bli Dignicap-kunder.

Bla är planen att sälja in Dignicap med att den lockar ytterligare patienter att välja de sjukhus som har Dignicap.

Enl ett räkneexempel räcker det med 2-3 tillkommande patienter för att tjäna in kostnaden för ett Dignicap-system.

Till den offentliga sjukvården i Storbritannien (National Health Service; NHS) har dock Dignitana haft stora problem att sälja Dignicap.

Flera studier visar att Dignicap är den bästa produkten inom sin nisch.

Minst 15 NHS-sjukhus vill ha Dignicap.

Men det finns en välgörenhetsorganisation ("Walk the walk") som bara finansierar en viss konkurrentprodukt.

Det är ovanligt att en välgörenhetsorganisation bara finansierar utrustning från en viss leverantör.

Bla finns ett brittiskt sjukhus som kommer att skicka hem konkurrentens system till den Walk the walk-grundande kvinnans hem.

Dignitanas plan är att kämpa vidare i Storbritannien, och ser det som principiellt viktigt att visa att Dignicap är bättre än konkurrenternas motsvarande produkter.

Dock har bla Dignitana haft svårt att erhålla finansiering från välgörenhets-organisationer i Storbritannien.

Dignitana har ej haft erfarenhet av det, men nu har Waleij ansvar för det.

Även större välgörenhets-organisationer i Storbritannien har fått finansiering av Walk the walk, och kanske därför ej vill jobba med Dignitana för att inte stöta sig med dem.

Waleij understryker att Walk the walk-kvinnan gjort ett fantastiskt arbete för att ordna finansiering åt den brittiska sjukvården, men han anser att det rimliga är att mottagarna av välgörenheten själva ska få välja vilka produkter de vill köpa.

Som parering håller Dignitana nu på att skapa "egna välgörenhets-strukturer" och hitta personer som tror på det.

Och Waleij begär inte att de bara får beställa Dignicap-system och ej liknande system från konkurrenter.

Som ett vapen i den brittiska konkurrensen pågår tex en ny studie om Dignicap i landet; en "investigator led clinical trial".

Studien genomförs på sjukhuset The Royal Marsden i Chelsea i London, vilket är Storbritanniens motsvarighet till det stora Karolinska sjukhuset i Sverige.

I studien jämförs Dignicap med två andra liknande produkter (bla en från Paxman Coolers).

Studien väntas vara genomförd under det kommande året.

Hittills har den dragit ut på tiden.

Bla har Dignitana ej rätt att få info och resultatdata från studien och konkurrenternas produkter.

Men det har varit problem med att få patienter att använda konkurrenternas produkter.

Totalt sett betraktar Dignitana Storbritannien som en viktig marknad vad gäller Dignicap och möljigheterna att tjäna pengar på det, men även som ett viktigt avstamp inför USA-lanseringen bla vad gäller möjligheterna att få ersättning via hälsovårds-systemet och att Dignicap klarar av konkurrenterna på ett bra sätt.

Huvudkonkurrenten i Storbritannien är alltså Paxman Coolers som är ett privat, familjeägt bolag baserat i Yorkshire.

De har bra stöd och kan erbjuda bra priser på sin utrustning via det exklusiva samarbetet med välgörenhetsorganisationen Walk the walk.

Det gör att Dignitana tvingas konkurrera mot en produkt som i praktiken är "gratis".

Det gör att Paxman Coolers tjänar en del pengar och kan gå till den privata sjukvården i landet och säga att man får Paxman Coolers utrustning gratis så länge man inte köper Dignicap.

Det är en ovanlig form av konkurrens anser Waleij.

Men enl honom har Dignicap högre effektivitet och "tolerability" (dvs att patienterna inte får köldskador etc och att de verkligen kan tolerera Dignicap).

Waleij är för sin del övertygad om att det i slutändan kommer att göra Dignicap till vinnare.

USA

Sedan Dignitanas omstart år 2008 har fokus i slutändan legat på USA-marknaden osv.

All dokumentation etc om Dignicap har utformats utifrån perspektivet att det ska uppfylla olika standarder i Europa, Japan och USA.

Enl Waleij är Dignicap "riggad för att bli en internationell succé".

Han uppger att aktieägare ringer och bråkar och klagar en del, vilket gör att Waleij kan tycka att det vore bättre om Dignitana vore helägt av något riskkapitalbolag istället för att vara på börsen.

Som ej börsnoterat bolag skulle Dignitana enl honom kunna jobba i "en lite lugnare miljö".

Men Waleij anser att Dignitana har hanterat sin situation utifrån sina förutsättningar, och han hoppas att han har aktieägarnas stöd för han anser att Dignitana är "ett riktigt fint bolag".

Han ser bla förutsättningar för Dignicap att snart bli godkänt i USA och Japan, bla tack vare att Dignicap redan är anpassat till Addition 3-reglerna.

Bla har Gambro satsat stora pengar på att anpassa sin utrustning till Addition 3, och Dignitanas konkurrenter har ej satsat på det ännu.

Dignitana har däremot gjort det, och det har varit i samarbete med storbolagen Sysmex och Konica Minolta.

Waleij medger att aktieägarna hittills anser att Dignitanas resultatrapporter har visat för skrala intäkter.

Men Waleij anser att Dignitana ändå har tagit "rätt steg".

Tex de förändringar som genomförts av Dignicap är inte bara något som Dignitana gör på sitt kontor i Lund, utan de stäms av med konsultexpertis som för vissa kostnader tar ställning till hur förändringarna påverkar processerna för att få Dignicap godkänt i Japan, USA och Kina osv.

Waleij är förvissad om att det är ett rätt val att göra så.

Ansökningsprocessen i USA följer särskilda så kallade PMA-regler.

Medicinteknisk utrustning som Dignicap delas in i olika klasser.

Dignicap anses höra till klass 3 eftersom det bla har det varit tal om risker i form av "skalp-metastaser".

Dignitana har dock lyckats belägga för amerikanska läkemedelsverket FDA att det inte är någon risk.

Dignitana har till och med haft förberedande möte med FDA innan ansökningsprocessen i USA inleddes, för att få besked om Dignicap skulle betraktas som en klass 2-produkt eller klass 3-produkt.

FDA svarade då att det är en klass 3-produkt.

Sedan startades Dignitana om och tog fram en ny generation av Dignicap.

Under 2010 var produkten klar och Dignitana inledde förhandlingar med FDA.

I slutet av 2010 kom besked från FDA om att Dignitana skulle få ett villkorat godkännande av Dignicap ("conditional approval") för att få bedriva forskningsstudier om Dignicap som klass 3-produkt enl PMA-reglerna.

Planen var att först genomföra en mindre studie ("feasibility-studie") på 20 patienter, för att sedan genomföra en större studie ("pivotal-studie") på 100 patienter.

Feasibility-studien genomfördes med en version av Dignicap som var tillverkad av tidigare underleverantören Keytron.

Enl Waleij klarade Dignicap av den studien bra enl forskningsresultat som presenterades 2012.

Därefter har produktförbättringar genomförts som ska beaktas i nästa fas av studien.

Enl Waleij undrar vissa aktieägare tex varför det tar så lång tid för Dignitana att få fram resultat från FDA.

Waleijs svar är att det tar lång tid via FDA.

En normal så kallad PMA-studie kostar 10 miljoner dollar att genomföra.

Dignitana har för sin del hittills spenderat 3 miljoner kr på det.

Inriktningen har varit att underlätta förutsättningarna att få Dignicap godkänt inkl alla produktförbättringar.

Och nu är studiearbetet i alla fall igång i USA.

En särskild organisation har anlitats för att ha all dokumentation på dator utan utskrivna papper osv.

Studiearbetet görs bla på patienter i Lund och ändå kan studieresultaten följas kontinuerligt via den datorbaserade dokumentationen osv.

Hittills har en tredjedel av det antal patienter rekryterats, som behövs för USA-studien.

Och enl Waleij ser studieresultaten bra ut.

FDA har sagt att konkurrenter som också vill få sin utrustning godkänd i USA, måste genomföra PMA-studier.

Dvs de måste i så fall också genomgå samma process.

Waleij har tidigare nämnt att Dignitana därmed kommer att ha ett tidsmässigt försprång i USA före konkurrenterna, och enl honom gäller det fortfarande.

Han har pratat om konkurrenternas "time to market" i USA vilket innebär att Dignitana kommer att ha en "tidsbarriär" innan konkurrenterna kommer kunna börja sälja sina produkter i landet.

Men bla framkom tex nu plötsligt fre 15 nov 2013 att konkurrenter inlett USA-studier, vilket Waleij fått mycket frågor om.

Enl honom finns dock för det första ingen officiell pressrelease om det.

Och han är inte oroad över fler konkurrenter i USA.

Det är bara bra för Dignitana anser han.

Och dessutom bedömer Waleij att Dignitana kommer att ha ett "tidsfönster" på 2-3 år i USA, dels pga Dignicaps konkurrensfördelar rent tekniskt.

Ev verkar dock konkurrenterna nu ha sluppit att behöva genomföra en inledande feasibility-studie i USA.

Det som hände tex nu tors 14 nov 2013 var att det enl FDA:s hemsida registrerades en schweizisk studie på 235 patienter som Sanofi var med och finansierade.

Enl Waleij är det en mycket komplicerad studie (så kallad "randomiserad, kontrollerad studie"), vilket är jättesvårt att genomföra med skalpkylning.

Och dessutom visar Paxman Coolers utrustning enl studien inte ens bättre resultat än jämförelser.

Ska enl liknande studie genomföras enl FDA:s krav lär den enl Waleij ta 2-3 år.

Waleij bedömer alltså fortfarande att Dignitana har ett tidsmässigt försprång, men att det samtidigt ändå kanske inte behövs.

Det kan enl honom till och med vara en fördel om det kommer in 2-3 konkurrenter, och dessutom har Dignitana utformat sitt upplägg med Dignicap så att det skiljer ut sig mycket från konkurrenten (Paxman Coolers?).

Brain Cool

Beslut har alltså fattats om att börsnotera Brain Cool som separat bolag.

Brain Cool har licensavtal med Dignitana som ger rätt för BC att använda Dignitanas teknolog för utrustning vid behandling avseende stroke, hjärtstillestånd och för tidigt födda spädbarn.

Upplägget är att knoppa av Brain Cool som separat börsbolag enl en så kallad "Lex Asea"-process.

//Edit: Vad innebär Lex Asea?

"Lex ASEA är en skatterättslig reglering i Sverige, som återfinns i 42 kap. 16 och 16a §§ inkomstskattelagen.

Bestämmelsen innebär, att om ett moderbolag till sina delägare delar ut de andelar som bolaget äger i ett dotterbolag, så kan beskattningen av den kapitalvinst en mottagare åtnjuter i samband med detta under vissa förutsättningar skjutas upp till det tillfälle då mottagaren i sin tur säljer sina således erhållna andelar."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lex_ASEA

Dvs förenklat: Om ett börsbolag delar ut ett dotterbolag till aktieägarna, slipper aktieägarna betala utdelningsskatt för det.

//

Skatteverket väntas i nov 2013 komma med mer besked om det vad gäller Brain Cool.

Därefter kommer Dignitana att kalla till extra bolagsstämma där aktieägarna ska få rösta om avknoppningen.

Den stämman väntas hållas tidigt i jan 2014.

Dignitanas aktieägare väntas få en utdelning motsvarande 1 Brain Cool-aktie per ägd Dignitana-aktie.

Styrelse och vd i Brain Cool ska rekryteras.

Och Brain Cool kommer att be aktieägarna om kapitaltillskott i samband med börsintroduktionen.

Det kommer att ske genom att nya BC-aktier säljs ut till Dignitana-aktieägarna.

Enl Waleij är BC "ett jätteintressant bolag".

BC:s stroke-projket har bedrivits i flera års tid.

För behandling vid hjärtstillestånd bedöms patienten behöva kylas ner till en temperatur på 32-34 grader.

Men enl en studie som offentliggjordes i Lund tis 19 nov 2013 räcker det att kyla ned patienten med 1 grad.

//Edit: Den normala kroppstemperaturen ligger på 36,5-37,5 grader på morgonen för att därefter stiga med knappt 1 grad framåt eftermiddagen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kroppstemperatur

//

Enl Waleij har Dignitana känt till ovannämnda forskningsresultat och har därför haft inriktningen att utveckla utrustning som kan sänka kroppstemperaturen med 1 grad vid behandling av hjärtstillestånd.

Dignitana är med om kliniska studier kring detta i Skottland (Edinburgh) vilket rönt stort intresse från bla brittiska tv-bolaget BBC som gjort flera intervjuer.

Forskningsresultaten från det har ej offentliggjorts ännu.

Och Dignitana är med i EU-projektet Eurohyp där EU är med och betalar 150 miljoner kr relaterat till kylbehandling av stroke-patienter.

Enl Waleij har alltså BC en "mycket intressant framtid".

BC:s "applikation" har certifierats.

Anledningen till att BC ska separatnoteras är enl Waleij att bolaget behöver eget fokus.

Och tex studieresultaten från Lund som kom igår tis 19 nov 2013 gör det än viktigare att ge eget fokus åt BC anser Waleij.

Han säger sig "tro stenhårt" på BC, men att bolaget behöver eget fokus med en ny, driven och bra vd och en styrelse ger BC sin inriktning och en chans.

Enl Waleij är BC:s verksamhet mycket mer långt gången än vad som är känt bland aktieinvesterare.

Tex den studie som bedrivs om behandling av strokepatienter görs inte på någon liten svensk ort, utan i Edinburgh av det ledande stroke-behandlings-centrumet i Europa.

Både Waleij själv och forskare har intervjuats på BBC om detta.

Och enl honom finns goda indikationer på att de har något positivt på gång.

Waleij ser även positivt på att EU valt att satsa 150 miljoner kr på just BC:s område.

Och all den produktutveckling som Dignitana gjort med Dignicap, har genomförts anpassat så att det även ska kunna komma till nytta för BC:s användningsområden vilket gynnar BC.

Bla har nya versionen av Dignicap anpassats så att skalet ska ha ingångar för användning i ambulans för BC:s behandlingsområden.

Tanken är att även ta patent på det nya skalet till Dignicap (som utvecklats i samarbete med Sysmex).

Det som sker är alltså att BC tar fram två nya kylapparater baserade på samma teknologi som Dignicap.

Enl Waleij finns fortsatt stora samarbets-fördelar mellan Dignitana och BC, och att BC som separat bolag får "jätteintressanta möjligheter" att lyckas inom sina användningsområden för Dignitanas teknologi.

Waleij anser även att BC innebär ett "guldläge" för Dignitana tack vare det licensavtal som finns mellan Dignitana och BC och ger Dignitana intäkter om BC lyckas bra osv.

Och enl avtalet har Dignitana rätt till framtida teknologi-överföring från BC till D, fast D inte behöver betala för det.

Tex ser Waleij möjligheter för D att använda teknologin till utrustning för cancerpatienter i hemmet, andra typer av cancerbehandling, och även ev helt andra områden.

Patent

Dignitanas patentsituation är stark enl Waleij och han uppger att den även håller på att förbättras ytterligare.

I USA finns patent från dec 2000 och i Europa i 18 länder sedan jan 2004.

I Japan har en patentansökan godkänts.

Dessutom har designpatent inlämnats i USA, Europa och Japan.

Nya patentansökningar lämnades in under 2008 och har godkänts i EU, Kina och Sydkorea med flera länder som väntas följa.

Separat patentansökan för stroke-behandling finns för USA.

Under 2013 har Brain Cool fått rätt att använda D:s patent för BC:s områden.

De produktförbättringar av Dignicap som gjorts i samarbete med Sysmex håller även på att patenteras.

Patentarbete pågår även avseende nya användningsområden för D:s teknologi (både vad gäller cancerbehandling och andra områden).

//Tillägg 21 nov 2013

Aktieägare, styrelse, vd

Enl Dignitanas resultatrapport för q2/2013 (daterad 28 aug 2013) är en Johan Stormby storägare i bolaget med en ägarandel på 27%: http://www.dignitana.se/uploads/2013/Dignitana-Delarsrapport-Q2-2013.pdf

Den ägarandelen har väl minskat i och med den riktade nyemission som Dignitana genomförde i sep 2013, men om han har kvar samma antal aktier är hans aktieinnehav värt 40-50 miljoner kr vid börskurs 16,20 kr.

Han måste alltså verkligen tro på Dignitanas framtid med ett så stort aktieinnehav.

Han sitter även i Dignitanas styrelse som består av totalt fyra pers.

Enl Dignitanas årsredovisning för 2012 (daterad 11 mars 2013) hade Stormby en ägarandel på 27% även då, och det står att Dignitana i övrigt inte hade några större aktieägare: http://www.dignitana.se/uploads/2013/Dignitana-AB-arsredovisning-2012.pdf

//Edit: Enl Dignitanas hemsida har Stormby en ägarandel på 25% per 21 okt 2013.

Men han har köpt på sig nästan 100 000 aktier sedan q2/2013-resultatrapporten och därmed ökat från 2,85 miljoner aktier till knappt 2,95 miljoner aktier.

Dvs att ägarandelen har minskat beror på att det totala antalet utestående Dignitana-aktier har ökat med ca 1,14 miljoner st under perioden sedan q2/2013-resultatrapporten.

Enl Dignitanas hemsida är Stormby född år 1961, dvs i så fall är han 52 år idag.

Enl Ratsit bor han i Malmö som ju ligger i Skåne.

Och enl hemsidan Autolife.se står det följande om en Johan Stormby:

"Man på 52 år från Skåne.

Är intresserad av Bankörning, Dragracing, Jakt / Fiske och Resor."

http://www.autolife.se/page/61955/

Dvs det verkar vara han.

Där finns det även bla en bild på en röd Ferrari cabriolet i full fart på någon bilracingbana.

Det ser ut att vara en Ferrari 458 Spider som kostar 2-3 miljoner kr.

Dvs Stormby tycks alltså vara en man med fart och fläkt.

Även på hans Linkedin-sida finns en bild på Ferrarin.

Där står det att han är med i Linkedin-gruppen "Ferrari owners & enthusiasts" samt en Linkedin-grupp om tyska bilracingbanan Nürburgring.

//

I Dignitanas styrelse på totalt 4 pers finns i övrigt bla Semmy Rülf med bakgrund som vd i bolaget Axis och från styrelser i bolag som Vitrolife och Xvivo Perfusion enl Dignitanas hemsida: http://www.dignitana.se/foretaget/styrelse_och_vd.php

Alla de tre bolagen (Axis, Vitrolife och Xvivo Perfusion) är börsnoterade och har haft mycket god utveckling av sina börskurser hisoriskt, så Rülf verkar vara skicklig.

På hemsidan står om vd Martin Waleij att han tidigare bla jobbat på flygleasing-miljardären Karl-Axel Granlunds investmentbolag Volito.

Volito är bla storägare i börsbolag som fordons-underleverantören Finnvedenbulten och flygplans-underleverantören CTT.

Finnvedenbulten-aktien är upp över 70% senaste 12 mån men ligger ca oförändrad sedan bolagets börsintroduktion under 2011.

CTT-aktien är ner över 20% senaste 12 mån men har haft en långsiktigt god utveckling de senaste åren från 16-17 kr i början av 2009 till nuvarande börskurs på över 30 kr.

Enl Dignitanas q2/2013-resultatrapport äger vd Martin Waleij nästan 200 000 Dignitana-aktier.

De är värda drygt 3 miljoner kr vid börskurs 16,20 kr.

Bättre än inget.

//Edit: Även Waleij har ökat på sitt aktieinnehav sedan q2/2013-resultatrapporten med ca 14 000 st (från ca 195 000 st till ca 210 000 st.

Hans aktieinnehav är därmed nu värt 3-4 miljoner kr vid börskurs 16,20 kr.

Dvs positivt att både Stormby och Waleij har ökat sina aktieinnehav i Dignitana sedan q2/2013-resultatrapporten.

Eller ökade de aktieinnehaven genom köp av nya Dignitana-aktier till den rabatterade kursen 15 kr per st i samband med den riktade nyemissionen under sep 2013?

I så fall är ju ökningen inte lika positiv som om de köpt fler aktier till rådande börskurs.

//

//

//Tillägg 21 nov 2013

Firman Smallcap.se har fått betalt av Dignitana för att göra en aktieanalys om Dignitana.

Analysen är daterad 22 mars 2013 och är på 18 sidor: http://www.smallcap.se/uploads/analysis90.pdf

Slutsatsen i analysen var att Dignitana-aktien fick rekommendationen "köp" med riktkurs 45 kr.

Som ligger aktien nu i 16 kr (slutkurs tors 21 nov 2013).

Ur analysen bla:

"Internationellt genombrott stundar för Dignitana"

"BrainCool kan bli försäljningssuccé"

Enl analysen gjorde Smallcap.se följande prognoser för Dignitanas framtida ekonomiska utveckling:

Intäkter:
2012: 10 miljoner kr
2013: 54 miljoner kr
2014: 85 miljoner kr
2015: 141 miljoner kr

Resultat per aktie:
2012: -1,25 kr
2013: 0,14 kr
2014: 1,04 kr
2015: 2,52 kr

Riktkursen 45 kr innebär att Dignitana värderades till 475 miljoner kr fördelat enl följande:

Dignitana (exkl Brain Cool) 378 miljoner kr
Brain Cool 80 miljoner kr
nettokassa 17 miljoner kr
- - -
Summa 475 miljoner kr (45 kr per aktie)

Analysen gjordes av Smallcap.se:s aktieanalytiker Niklas Elmhammer och Andreas Nyberg.

Dvs som det ser ut lär det väl bli svårt för Dignitana att nå prognosen om intäkter på 54 miljoner kr 2013 med tanke på att intäkterna endast uppgick till 5 miljoner kr under första halvåret 2013.

//

//Tillägg 4 dec 2013

Tydligen ligger listpriset på 50 000 dollar (ca 300 000 kr) för en Dignicap-utrustning:

www.avanza.se/placera/forum/trad.1511294.html

Edit: Med en dollarkurs på 6,5001 kr i skrivande stund motsvarar 50 000 dollar 325 005 kr.

//

- - -

Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:

• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).

• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).

• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång. Man bör alltså ej ha en stor del av hela aktieportföljen i en sådan aktie.

• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan/strongpp bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

Det är ej säkert att blogginlägget har tagit upp alla aspekter som är relevanta för bedömningen av den aktie som blogginlägget handlar om. Och de aspekter som tas upp i blogginlägget kan ha feltolkats.

"Käpphästar" i denna blogg bla:

• Aktieutdelningar

Aktieutdelningar och nivån på dem anses här vara irrelevanta i sig för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej.

Aktieutdelningar är ju bara som att man har 1 000 kr på banken och gör ett uttag på 100 kr. Man blir inte rikare för det utan har ändå bara 1 000 kr (fast 100 kr kontant och 900 kr kvar på banken).

Allt annat lika bör en aktiekurs falla med lika mycket som aktieutdelningen när aktieutdelningen avskiljs från börskursen.

Däremot kan aktieutdelningen indikera att bolaget är lönsamt och genererar bra resultat per aktie och räknar med en fortsatt god utveckling för resultatet per aktie, men då är aktieutdelningen bara en sekundäreffekt av det.

Det enda relevanta för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej anses här vara hur mycket pengar ett bolag genererar (och väntas generera de kommande åren) i sin löpande verksamhet (mätt förenklat som tex resultat per aktie), och hur börskursen ligger i förhållande till det.

Sätter man in pengar på bankkonto vet man alltid säkert (förhoppningsvis) att man får tillbaka insatta pengar plus ränta (även om räntan är låg) när man vill ta ut pengarna.

Köper man en akti… [content has been truncated]

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?