Jag vill börja med att säga att det är långt ifrån självklart att dagens och månadens nedgångar är ett solklart köpläge. Det finn dock en aktie där jag trots oron tycker att marknadsrisken är värd att ta just för att jag ser en stor potential och obetydlig nedsida, rent bolagsspecifikt.
Bolaget jag talar om är DIBS och sysslar med handelslösningar på internet vilket är en marknad som växer markant och kommer att fortsätta göra så, trots en allmänt svagare detaljhandel.
Rapporten för kvartal 4 kommer in i mitten på februari, men är man inte helt uppgiven i sin tro på börsen framöver så tror jag att det kan finnas ett fint köpläge redan nu. Att ha pengarna i tillväxbolag med förhållandevis höga P/e-tal just nu innebär självklart en stor risk, och man bör därför vara extra nogrann i sitt analysarbete, men tittar man lite närmre på räkenskaperna i bolaget så känns det tryggt.
Mina estimat ser ut som följer:
Nettomsättning Q4: ca 25 milj (tillväxt på 30-35%). Det finnansiella målet ligger på 25%, men en ökad julhandeln på internet och Cardia-förvärvet, som enligt mig kommer att bidra med ca 3-5 milj till omsättningen i Q4, kommer leda till att vi får se starkare siffror än så för årets sista kvartal.
EBITDA-marginal Q4: 30%. Ännu någon procent vore fantastskt men dagens marginaler är verkligen imponerande.
VPA 2007 (OBS; utan avdragen schablonskatt): ca 2,3-2,5 kr/aktie
Transaktionsvolym. > 10 miljarder
Antal kunder: Räknar med att man totalt nu har nått 7000-7500 kunder, vilket är enormt mycket sett till omsättningen. Detta inger trygghet, och är en riskdämpare.Jag tror alltså på en mycket fin rapport där vi förhoppningsvis får veta lite mer om framtida förvärvsplaner.
Inför 2008 räknar jag med att man utan nya förvärv kommer omsätta ca 105 miljoner med en marginal på 33%. Kassan är välfylld, och krediter är redan fixade så ett förvärv på ca 50-100 milj under 2008 tror jag är mycket möjligt. och har hintats om från ledningshåll.
Mvh Pechan