Post entry

DIBS - Differentierad affärsmodell

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Efter att ha gjort en djupare undersökning av e-handelsmarknaden upptäckte jag en brist inom DIBS affärsmodell.

Jag tyckte att modellen, att ta ett nominellt belopp per transaktion, såg bra ut för de lite större företagen men insåg att detta fick DIBS att skrämma bort många av de medelstora och mindre kunderna. Dessutom kunde man inte på samma sätt som många av konkurrenterna ta del av de stigande transaktionsvolymerna/transaktion.

Valde därför att kontakta Vd Eric Wallin för att utreda detta, men precis som det ska vara hade bolaget vart ett par steg före mig som investerare. Wallin hänvisade till hemsidan där jag kunde läsa detta: http://www.dibs.se/produkter/dibs-internet/.

Man har alltså nu valt att gå över till en procentuell transaktionskostnad istället för den nominella, vad gäller startpaketet och för de medelstora och stora kunderna erbjuder man individuella offerter. Jag ser extremt positivt på detta, och tror även att det kommer synas på sista raden...

Mvh Pechan

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?