jag får inte skriva på huved forum på grund att riskerar att bli avsängd igen men detta kommer att jag förklarar ett fundamenatal analays värför jag eller ic eller inta så många är negativ på börsen inte postiv ,vill bara kunna ställa upp med motivering kanske min svenska spårket är värre än andra detta jag ber om ursäkt.

nu ska jag sitte framför data och ger mig tid utan stress att förklarar:

1-olja priser (många tro att detta bubbaln men detta är inte på grund av vi hade inte haft något real värdering av olja när usa och väst världen stryde mellan östen och många olja länder tex:iran -vezuella -ryskland och balnd annat )men idag usa och brittish har gjort bort sig genom sitt mislykande krig och china och india som driver upp ps fall på dollar och osäkerhet läge i finnas markand som investerare vilja olja på grund av ett stigande och ett säkrae placering (olja bolag tjänner pengar även olja faller 50 dollar)

2-mislykande av fed taktik genom att inte ragerade fort att dämpar kridit och bostad kris som usa banker och folk gick närheten till konkurs och de skerv ned stora summor som andra som betalade tex eruopa .

3-ingen säger att krisen är över de babllar för mycke och ljuger (hade ringt själv till usa och frågade mina kusiner som driver stor företag ,de sa att ingen köper hus på grund av folk har blivit fattigare och de sålde hus till folk till högsta priser)

4-infaltion:om vi tittar närmare vi ser att allt har blivit dyrare (mat-hyror-räntor(eruopa)-el-vilket ger mindre pengar för konsumenter att kunna behålla mer pengra i plånboken att handlar (siffor detalje handel englad var värst som vissade föra veckan)även i usa siffor.

5-stop för fed att sänka mer räntor ,därför de ska höjar att kämpar mot infalation

6-många snakar om att räntor i usa är så låga men jag säger detta raderas på grund av olja pris

7-förtag vinst och tillväxt:senatse siffor vissade att dett svag (sverige sänker deras tillväxt)och många företag sänkte deras vinst porgnous för kommande tider och många rapport var ett besvilklse(nästan mest -nokia mst san och baland annat även skog som drabbades av högre kostand och fall på dollar)

8-som jag hade skrivit tidigare börsen hade gått upp på grund av mycke starka tillväxt av bolaget och starka konjuktor men detta på väg ned (siffor som vissade )

9-dj slog högsta nivå för sitt historia och sen ramlade ned och orakade inte att klättar upp över 13000 vilket fick bakslag flera gånger med höga volymer men idag stiger med låga volymer .

10-varje dåliga siffor tolkade postiv på grund av aktiespekulansts psykologi(när redan alla vet att börsen ska ned den ska uppåt för att slaktar blankare eller ni vet vad jag menar)läs c-g gyllenram bok mycke bra.

men detta kan inte försätta så investerare vill ha vinst från bolaget inte luft.

11-rykte (franska tekom köper telia-msf köper yahoo-msft köper ericsson och bal bla bla vilket blev inte på grund av många skäll)

12-oäkerhet i ränta och valuta markand (vi vet inte än om usa ska inte till recssion , men skulle olja stiger och inte faller detta är kört för usa på grund att usa är mycke branade av olja.'

13-bankerna lånar inte som förut pengar till varan på grund av osäkerhet läge vilket är mycke negativ

14-ett mislykande investterind i baltikum som många svenska banker kommer att ligga illa i framtiden .

15-osäkerhet i mellanösten ,viktig iraq (usa ska dra och bär stora skulder på sig eller stanna och betala mer och mer förlust.

16-folk är hög belånad och de spendrear mer som de äger (många använder krdit kort vilket de äger inte detta pengar ,jag har affär och ser hur folk har blivit fattigare genom att lever på hopp)

17-efekten på bank kriser kommer att vara mera negativ när bankerna kommer att vissar deras siffor för nästa kvartal .det bli värre än de hade räkand .fed ger inte grattis pengar .

18-stiagande råvaro pris vilket är mesta negativ för varkastad ps.räntor och svagare konjuktor

19-val i usa (hur usa ska göra och vem ska leda detta kris landet)

det finns tusen rad negativa men jag är njöd med detta .

skulle ni tycker att detta är fel analys vill jag veta att värför man ska vara postiv för börsen ?

gärna skriv och motiverar att jag tänker fel

jag tro att det bli riktig ras på börsen kommande dagar och omx kommer att gå´ner 825 och sen vänder lite uppåt sen ned igen .

ha det fint skule ni tycka detta var bra vill jag att ger mig ett röst att kunna veta om jag har fel eller rätt analys.

tack till dig att du läste .

tack till dig staffan att inte tar bort detta .

(Detta skrev jag den 20080601 på AG )och vet att det kommer att tar bort igen men jag bara undra: värför tog du min inlägg om olja bubblan som jag hade motiverad ?

är det inte bättre att läsare läsare gör sin bedömniung?

ÄR Dawid tro omx fört 600 han har 100 procent fel om sina analys

VAD har du hittat 600? snart val i usa -china (tillväxt stiger innan sep)

fred :mellan siraien och ISRAEL-DISKATION MELLAN IRAN OCH EU och översålda börsen (överdriven ras)

konjuktor läge är överdriven i sverige ,vi har inte sett bostad kris än .

löner lyfter upp men när infaltion bli savagre igen då bli raket på börsen igen.

börsen har en måstånd vid 860 vilket byrter upp sen mot 900.

n

kommer inte att skriva mer här på grund av jag gave mig så mycke tid att skriva gör analys på olja men den tog bort värför?

jag avnände stavning program och ni kan inte säga att det var fel på sråket.

urban:kan du var snäll och lämnar tillbacka min analys om olja ras .som jag skrev förra veckan?

skulle svenska fonder var duktiga du bodde inte gör förlust efter förlust varje år .

världen står inte på bara ett språk som svenska när det handlar om ekonomi.

lycka tilll.

olja faller och börsen ska uppåt.

lycka till.

mvh darios