USA:s detaljhandlare hade i januari 2008 sin samsta manad pa fem ar. Alltsa inte den samsta januari-forsaljningen utan alla manaderna inbegripna. Semester-manaderna ocksa. Storbritanniens storsta detaljhandelskedja Mars & Spencer rapporterade nyligen sin varsta kvartalsforsaljning (november 2007 - januari 2008) pa tva ar. Marks & Spencer varnade att inte bara for detta ar utan meddelar att “pinan” kommer att halla i sig aven ar 2009. Det ar Wall Street Journal (21 februari 2008) som har en stor artikel om detaljhandeln och exemplifierar med det spanska bolaget Inditex (Zara, Massimo Dutti och Bersshka) vars aktie har gatt ned med 33 procent sedan i oktober. (24 procent pa 12 manader). Hela varlden tittar nu pa Zaras logistik-upplaggning som ar unikt i detaljhandeln. Zara syr upp alla sin klader i Spanien, Marocko, Portugal och Turkiet. Alltsa i naromradet. Hennes & Mauritz syr som bekant upp alla sina varor i Asien. Zara far in nya varor flera ganger i veckan. Eftersom fabrikerna ligger kring Spanien sa gar de nysydda kladerna direkt till butikerna utan att stoppas upp i nagot lagercentrum. Alarm-knapparna sitter pa redan fran fabriken. Butiks-personalen slipper det jobbiga och tidskravande arbetet att skota detta. Kladerna kors direkt ut i butiksgolvet upphangda pa fabrikens hangare. Forst nar kunderna borjar prova kladerna fors de succesivt over butikens hangare. Dessa hangare fornyas ofta. Zara ar hela tiden pa jakt efter trendiga butikshangare. I en lokal i Spanien sitter Zara:s experter och tittar pa forsaljningen for varje vara, butik till butik. Sa fort nagon vara inte saljs sa gar bud ner till designavdelningen i bottenvaningen som genast later andra nagon detalj. I samma designavdelning finns vaggar med nya skyltningar. I bland skyltar en Zara-butik om flera ganger i veckan om det inte saljs. Skyltningen bestams i Spanien och skickas per data-fotografi till samtliga butiker som ser hur de skall skylta. Det har varit en fordel for Zara att ha sin fabriker i och kring Spanien. Nu nar Zara gar over hela varlden sa kan det vara en nackdel att sy kladerna i Europa. En annan nackdel for Zara ar att man tar olika for sina klader i olika lander. I USA kostar Zaras klader 40 procent mer an de gor i Spanien. Det kan vara en riskfylld strategy att suga ut sa mycket som mojligt pa de platser det gar. Koparna ar globala nu och noterar detta. Men varfor rasar Zaras aktier. Foretaget har en tredjedel av sin forsaljning i Spanien (12 miljarder dollar per ar) och i Spanien ar det kris pa alla fronter just nu.