Detaljhandeln hetare än någonsin !
2007-10-16 00:17, Edited at: 2010-06-11 10:44Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Med anledning av att jag finner ett stort intresse för detaljhandeln då jag även arbetar inom ramen för den vill jag passa på att dela med mig av mina tankar och avslöja att Detaljhandeln faktiskt är hetare än någonsin!
Just nu skriver Handelns Utredningsinstitut (HUI) på nytt upp prognosen för detaljhandelns utveckling, både för 2007 och för 2008. För 2007 handlar det om en höjning på en halv procentenhet till sju procent mätt i fasta priser, och för 2008 tror man på en konsumtionsökning på fem procent.
Det här är ännu ett bevis på att köpfesten i detaljhandeln inte uppvisar några tendenser på avmattning. Tvärtom visar ökningstalen att den svenska detaljhandeln aldrig varit hetare fram tills nu.
Och det är en stark utvecklingskurva vi lätt kan bevittna. Med flera goda år bakom sig fortsätter handeln att leverera starka tillväxttal.
Bakgrunden är givetvis att den svenska högkonjukturen fortsätter i samma utvecklingstakt som vi kunnat glädja oss åt en längre tid. Den positiva utvecklingen av den svenska ekonomin har bäddat för det ekonomiska uppsvinget för hushållen. En tendens som ser ut att förstärkas ytterligare under kommande år, rejält påeldad av fler löften om skattesänkningar och fler människor i arbete.
Farten i ekonomin är så hög att även en del ekonomer varnar för överhettning med ökad inflation och höjda räntor i kölvattnet. Man får ej glömma bort varningsflaggorna som finns omkring oss och som kan komma att förändra den ljusa bilden. Inte minst är osäkerheten stor kring utvecklingen av den amerikanska kreditkrisen som sprider sig allt längre ut i världen.
HUI påpekar att den amerikanska utvecklingen inte bara kan komma att påverka världskonjukturen, utan också sätta sina spår i den svenska exportindustrin. Men trots en del mörka moln är det en övervägande positiv och uppmuntrande läsning att få ta del av HUI-prognosen.
Hushållen är optimistiska och shoppar som aldrig förr (tror jag börjar bli galen, jag shoppar väl inte så mycket hehe). Den privata konsumtionen styrs mer av hur mycket pengar man disponerar än hur det går för börsen.
Att dagligvaruhandeln hamnat något på efterkälken jämfört med sällanköpshandeln är kanske inte så konstigt. Man kan ju inte äta sig mer än mätt.
HUI tror att sällanköpshandeln i år kommer att öka med 10,5 procent, bedömer man samtidigt att dagligvarubranschen "bara" kommer att öka med 2,5 procent. Om försäljningen i dagligvaruhandeln nu bromsas upp något ska man ha i åtanke att försäljningen i dagligvarubutikerna under 2006 slog alla tidigare rekord! Förra året sålde dagligvarubutikerna varor för 209 miljarder svenska kronor, en ökning på drygt sex procent. Vilket innebar att försäljningsåret 2006 skrev in sig i historieböckerna som det bästa på 15 år.
Oslagbart, eller?
Tack/ D.Öz