När man ser hur mycket pengar dom amerikanska biltillverkarna GM, Ford och Chrysler förlorar så tappar man lätt hakan. Alla tre är konkursmässiga. Volvo och Saab är ju amerikanskägda sedan flera år men det svider ändå lite extra då man ändå på något vis tycker att det är två “svenska"bolag som drabbas. Tufft för dom drabbade, inget snack om det.
Varför är bilindustrin så omhuldad och omtalad ? Det ska räddas från konkurs tycker många för att det gäller så många arbetstillfällen. Vad är det för bra med att driva företag som inte går med vinst ? Vi gjorde det misstaget med varvsindustrin på 1970 talet och nu verkar det som om en del vill göra om det misstaget, nu med bilindustrin. Vi ska tillverka bilar som vi säljer med 50.000 kr i förlust per bil, som Volvo nu gjorde för årets tredje kvartal. 50.000 kr back på varje såld bil. Det blir dyra jobb det….Saab har inte tjänat en krona på dom senaste 15 åren. Inte en krona…Wallenberg har sparat många miljarder på försäljningen av Saab till GM.
Nu är det som det är, och frågan man ska ställa sig är om det är värt att rädda företagen från konkurs till vilket pris som helst. Usa och europa hade ju mer eller mindre ensamrätt på biltillverkning av kvalité, under nästan hundra år, och det fanns inte på kartan att asiater ens skulle kunna bygga bilar som vil ville ha. Vi var helt enkelt bäst och hade ett tekniskt försprång som vi aldrig trodde skulle kunna hotas. Inte av asiaterna i alla fall. Nu vet vi bättre. Toyota var på 1970-talet ett tekniskt skämt som dessutom rostade sönder på några år på våra saltdränkta vägar. Vilket skämt….
Jag minns dom första Toyotamodellerna som kom och farsan bara skrattade åt rosthögarna som ju visserligen var billiga men ack så dåliga. Volvo amazon skulle det vara. Nu är Toyota världens mest sålda och bästa bil som varje år vinner i olika kvalitetsmätningar som tas fram av olika motororganisationer och biltidningar.
Det andra skämtet dröjde en bit in på nittiotalet och in på våra vägar kom bilar från Korea och hette Huyndai. Lika dålig start där men idag är det bilar av yppersta kvalite. KIA är väl inte fy skam numera heller. Först så började koreanerna tillverka lika bra fartyg som oss, och nu gör dom lika bra bilar. Undrar vad dom äter till frukost…..
Nu kommer det tredje skämtet från Kina och av det man kan utläsa om kvalité och säkerhet, passform m.m är det precis som hos dom asiatiska kusinernas föregångare var i början , ett skämt. Än så länge. Någon som kan tänka sig en kinesisk bil ? Inte jag heller… Kineserna kommer att kopiera, förbättra, och utveckla sina modeller allt eftersom och inom fem-tio år så är förmodligen kvalitén lika bra som hos andra bilmärken som vi idag köper och kör. Jag tror inte att Usa kommer tillbaka som den dominerande bilmakt man en gång var med The big three, GM- Ford- och Chrysler. Ett industriellt paradigmskifte är redan på gång.
Usa och västvärlden kanske ska låta asiater och senare också kanske indier ta över biltillverkningen mer och mer som den är idag (förbränningsmotorn) och börja satsa på andra industriprodukter, även bilar men med förnyelsebar energi som ledstjärna. Bilindustrin måste gå in i en ny fas där man inte har den gamla förbränningsmotorn som utgångspunkt utan eldrift som framtidens lösning. Att kalla en bil miljövänlig för att den “bara” drar 0,5 liter per mil är ju bara löjligt. Finns inget miljövänligt i det. Bara lite mindre skadligt. Framtiden är inte långt borta och det är hög tid att börja nu. Att vrida klockan tillbaka kommer bara att kosta oss en oerhört massa miljarder….
Kalles farsa