Det stormar ordentligt känns det som nu innan SAS rapporterar årsrapport. Media till och med kliver in på maud olofsson Departimentsrum med frågan om Mats jansson skall få sparken. informationen kom från en lokal tidning i Danmark, ja se på tusan. En lokaltidning vet tydligen mer än vad vi övriga skandinaver vet. ;)

Jag tänker inte här säga köp eller sälj! men en liten undran! får mig att dra ut på smilbanden. Tänk om SAS visar ett svart sista kvartal, att besparingseffekterna har slagit igenom. man har ju låst priset för oljan också. man har sålt av under hela året tillgångar vilket är enligt plan, vilket ger ett tillskott till kassan. ja det är nog inte tillräkligt då man endå till slutändan kanske måste be om mer pengar, men jag tror inte det är dags ännu utan det händer nog när bolaget börjar se över sin tillväxt igen. dvs under slutet av 2010. jag tänker inte skriva mer tänk om utan jag tänker slå slag i saken och köpa mig en chanspost på Måndag då det här kan bli en fin lottsedel och inte minst det luktar för mycket överdriven panik just nu.

fakta kursen har gått från över 5kr till att nu nå 3.60kr

SAS: Res f skatt om -432 Mkr väntas i 4 kv - SIX Estimates

Mkr 2009 4 kv 2008 4 kv Antal Estimat

Försäljning 10.667 12.920 7
Lägsta 9.169
Median 10.795
Högsta 11.512

Rörelseres. -430 -324 6
Lägsta -833
Median -547
Högsta 237

Res f skatt -432 -403 6
Lägsta -1.155
Median -471
Högsta 366

(SIX) SAS presenterar på tisdag sina siffror för det fjärde
kvartalet 2009 och enligt SIX Estimates analytikerenkät med sju
deltagare väntas flygbolaget avsluta det tuffa år som varit med
fortsatt svaghet i såväl resultat- som balansräkningen.
I SIX Estimates enkät spår analyshusen i genomsnitt ett
rapporterat resultat före skatt om -432 miljoner kronor för
kvartalet. Estimaten sträcker sig över det breda intervallet
-1.155 till +366 miljoner kronor. Samma kvartal motsvarande år
var resultatet före skatt -403 miljoner kronor.
Rörelseresultatet spås i genomsnitt uppgå till -430 miljoner
kronor.Omsättningen för kvartalet spås uppgå till 10.667 miljoner
kronor, vilket innebär ett intäktstapp med 17 procent jämfört
med 12.920 miljoner kronor i fjärde kvartalet 2008.
Samtliga analyshus i enkäten spår utebliven utdelning för
helåret 2009 och flera av deltagarna resonerar snarare kring
sannolikheten för ytterligare nyemissionsbehov under det
kommande året. SAS tog under våren 2009 in 6,06 miljarder kronor
före emissionskostnader från befintliga aktieägare och enligt
tidningen Børsen var stora delar av detta tillskott redan
förverkade vid årsskiftet. SAS IR-chef Sture Stølen erkände för
tidningen att den justerade nettoskulden är tillbaks på nivån
från före emissionen.Kreditbedömarna Standard & Poors (S&P) och Moodys sänkte i november bolagets kreditbetyg till B- respektive Caa1, båda med negativa utsikter. S&P motiverar sänkningen med SAS svaga
likviditet och finansiella ställning samt det fortsatt tuffa
marknadsläget. Gällande marknaden under kvartalet så uppgav SAS i en kommentar till december månads passagerarstatistik och november
månads yield-siffror att marknaden fortsätter att vara svår att
förutsäga och att osäkerheten kring en återhämtning är stor.
Ser man till bolagets kända passagerarstatistik för kvartalet
så har SAS-koncernens totala passagerartrafik (RPK) uppvisat
viss stabilisering, dock med fortsatt negativt utfall. RPK föll,
räknat i årstakt, med 10,9 procent i december, med 11,3 procent
i november och med 13,5 procent i oktober. SAS finanschef, Mats
Lönnqvist, har flaggat för att yielden (intäkt per
passagerarkilometer) inom SAS Airlines, vilken rapporteras med
en månads eftersläpning, förväntas bli svag för december och att
denna negativa utveckling kommer att tynga fjärde kvartalets
resultat. I november föll yielden med 9,4 procent och i oktober
med 11,3 procent. Analytikerna kommer återigen att sätta fokus på nya besked kring Core SAS, bolagets stora pågående besparingsprogram som sjösattes i början av 2009. Under kvartalet utökades målet för personalminskning inom programmet till 4.600 tjänster. I januari meddelades att besparingarna inom samtliga åtgärdsprogram uppgick till 5,3 miljarder och att ledningen kontinuerligt försöker identifiera ytterligare åtgärder.
SAS informationschef, Bertil Ternert, uppgav strax innan
årsskiftet till Nyhetsbyrån SIX att Core SAS löper som väntat
eller till och med före tidsplanen på vissa områden.
Samtidigt som besparingarna löper vidare så har SAS nu planer
på att lansera såväl nya linjer som tätare avgångar under 2010.
Nu är det återigen dags för SAS att expandera. Under 2009
anpassade vi vårt trafikprogram till den minskade efterfrågan i
marknaden, men nu ser vi fram emot att öppna upp nya linjer för
att erbjuda våra resenärer ännu fler destinationer och
avgångar, var budskapet från Lars-Ove Filipson, marknads- och
försäljningsdirektör för SAS i Sverige, i ett pressmeddelande.
Huruvida aktiemarknaden ser lika optimistiskt på läget
framöver får vi en indikation på efter rapportbeskeden.
Rapporten väntas offentliggöras till marknaden tisdagen den 9
februari klockan 08.00. Klockan 10.30 samma dag hålls en
presskonferens.

Estimat från Goldman Sachs & Co, Handelsbanken Capital Markets,
Nomura Equity Research, Nordea Markets, Orion Securities, Royal
Bank of Scotland och Sydbank ingår i enkäten.

DN: Läget är tufft och ovissheten enorm. “Hårdare konkurrens och en ökad prispress hotar att bli sista spiken i flygbolagets kista”, DN:s

SEB sänker riktkursen till 4,2 kr (5,2)
(SIX) SEB Enskilda sänker sin riktkurs för flygbolaget SAS med en krona till 4,2 kronor. Det rapporterar danska RB-Börsen.

Goldman Sachs höjer sin rekommendation på flygbolaget
SAS till neutral, från tidigare sälj. Det skriver danska RB-Börsen och hänvisar till Bloomberg