Det blev 2,35 i ränta för Bank Norwegian
2013-12-03 10:26, Edited at: 2013-12-03 10:30Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
När nu Bank Norwegian har börjat med inlåning i Sverige så var ju intresset stort var de skulle lägga sig.
I Norge ger de över 3 procent. Men i Sverige alltså 2,35.
Jag har emailat Finansinspektionen som säger att de inte bryr sig om i fall Bank Norwegian har sämre villkor för spararna i Sverige, än de har i Norge.
De bryr sig inte heller om att Nordea har helt andra villkor i Norge och övriga nordiska länder än i Sverige. Det är inte Finansinspektions roll. Det är Konkurrrensverket som har detta som uppgift, skriver Finansinspektionen.
Bank Norwegian står under norska motsvarande Finansinspektionen. I Norge är bankgarantin 2 miljoner norska , alltså över 2 miljoner svenska. Men Bank Norwegian har gjort en överenskommelse med någon (svenska banker?) om att inte marknadsföra sin 2 miljonersbankgaranti i Sverige.
I Sverige säger regeringen och Finansinspektionen att svenska medborgare skall spela ut de olika bankerna mot varandra. Det är enda sättet att hålla konkurrensen i gång.
Men alla vet att det inte finns någon konkurrens mellan bankerna i Sverige. Det är ett oligopol. Uppenbarligen vill regering, Riksbank och Finansinspektion att det skall vara så. Annars hade de väl ändrat på detta.
Nu är det inte så att jag är missnöjd med att Bank Norwegian kommit till Sverige. De ligger mycket högre än de svenska storbankerna med sin insättningsräntan. Men jag hade hoppats de skulle vara lite prispirater bland svenska banker, precis som de är med sitt flygbolag mot SAS.
Svenska banker går bäst av alla börsföretag. Samtliga banker på svenska börsen har stigit mer än 30 procent under senaste 12 månaderna.
Vem är det som vill att det skall vara så?