Har sett det flertalet gånger nu. Risken för feltolkningar, frustration och besvikelse hos “investerare” (även kallade småsparare). Risken för att tafat och riktigt dålig kommunikation skapar ringar på vattnet, via dessa “investerare” på aktieforum.
Kommunikation är idag A och O, för alla noterade bolag, små som stora. Men så mycket viktigare för små bolag som faktiskt lever på investares tilltro till deras produkt/affärsidé, tills det nått marknadsgenombrott
Jag hävdar att risken för att bli feltolkad och missgynnad (via aktieforum och dåliga hobbyanalytiker) är större, än att själva produkten/affärsidén är dålig.
Och naturligtvis, det är just investerarens vilja/tro och optimism dessa bolag lever på. Så därför måste dessa kunna kommunicera på ett ärligt, men ändå säljande vis.
Idag ser man otroligt ofta hur nick skapas på dylika aktieforum med en överdriven optimism, gärna med ett för det aktuella bolaget klämmigt igenkännande nick. Sen oreras det omåttligt över det aktuella bolagets förträfflighet. Hur det kommer mångdubbla nickets, redan mycket stora, förmögenhet. Troligen inom en mycket kort tid. Vart enda PM eller ord som kommunicerars om det aktuella bolaget används, till ibland de mest, makalösa utsvävande idéer, likt tinnerpåverkade tonåringar flumas det stort. Obegripliheter blir till sanningar.
Men snart kommer verkligheten ikapp. Och de makalösa utsvävande idéerna, som blivit sanning för nicket, går i kras.Då vänder man kappan, helt sonika, ut och in.
Det aktuella bolaget är skit!
Nicket blir ärke-baissare. Varje PM eller ord som kommuniceras skall nu vridas och vändas. Slutsatser, helt obegripliga, blir nu sanningar igen. Fast i negativ riktning. Hjältarna (läs “det aktuella bolagets ledning”) är nu förbundna med djävulen. Bara med syftet att lura varenda “investerare” att haka på NE efter NE och finansiera deras privata lyxliv.
Trots att produkten/affärsidéen är den samma, avtal och genombrottsordrar är närmaren än tidigare, så är det aktuella bolaget skit!
Naivt kanske, men många bra produkter/affärsidéer snavar på just detta, en tydlig, ärlig och framåt kommunikation, tror jag.
Kan man förstå bolaget, dess kommunikation samt produkt/affärsidé kan man givetvis utnyttja ovanstående också. Och “allt går INTE att sälja med mördande reklam” i det långa perspektivet.
Lycka till där ute, och se upp för trollen..=)